Jo, jag insåg det där med överlappningen när jag ritade den.Jag tänkte först att det skulle vara bättre med den övre delen ytterst för att enkelt kunna ha en bordsförlängning på alla höjder.

Man skulle ju enkelt kunna staga upp övre och undre del och på så sätt få en styvare konstruktion som tål litet överlapp.
 
Jag tänkte faktiskt på bordet, tro det eller ej ;) Min tanke var att fästena till förlängningsbordet bör sitta långt ut (mer eller mindre på kanten), och skivan som sticker upp underifrån behöver inte vara lika bred som den övre - den kan alltså löpa mellan stagen till bordet. Om nu fästena hamnar i vägen dvs...

Du skulle också kunna vända 90 grader på underredet så att skivorna hamnar på fram- och baksida istället för på sidorna. Då skulle du kunna sätta samtliga låsskruvar lätt åtkomliga på framsidan så att man slipper böja sig in under bordet för att komma åt två av dem. Din lösning med pinnbultar funkar till den främre skivan, och till den bakre skulle du kunna använda gängade stänger som löper genom konstruktionen. På framsidan sätter du ett vred, inuti i "lådan" sätter du två muttrar (så att du kan låsa dem) + en bricka, och i bakstycket sätter du en islagsmutter bakifrån. På så sätt får du alla fyra vreden bredvid varandra på framsidan, lätt åtkomliga.

Att vrida underredet 90 grader kan kanske ställa till det med vinkeljusteringen på sågen - jag antar att den sitter på sågens framsida? Det är omöjligt att avgöra utan mått... jag bara spånar...
 
Hallå
Man blir ju rörd av din tankeverksamhet Bygga_bo. Haken med att vrida hela skapelsen 90 grader är att sågen är djupare än den är bred, dvs att låda blir större och klumpigare. Sen har du rätt med reglagen också. Din lösning med gängade stänger är inte dum, då behöver man bara böja sig på ena sidan.

Här är en inverterad version av bordet.
 
Om du förlänger upp den yttre vänstra skivan till den arbetshöjd du vill ha så kan du montera ditt förlängda arbetsbord på den.
 
vojma skrev:
Om du förlänger upp den yttre vänstra skivan till den arbetshöjd du vill ha så kan du montera ditt förlängda arbetsbord på den.
Jag hade nog valt att förlänga den inre skivan istället. Då justerar man in förlängningsbordet en gång och sen behöver man inte bekymra sig om att sågbordet och förlängningsbordet linjerar eftersom de rör sig som en enhet, om nu sågen inte skulle hamna på exakt samma höjd varje gång. Man kan till och med ställa sågen i valfri arbetshöjd på detta sätt. För att detta skall fungera får man göra den yttre skivan lite smalare än den inre, alternativt göra spår i den som fästena till förlängningsbordet kan löpa i.
 
En enkel lösning, men som kräver ett lyft är att göra två rektangulära lådor, varav den ena är mindre och går att ställa ned i andra. I den mindre fäster du sågen.
För att höja sågen lyfter du ur sågen och den översta lådan. Vrid den 90 grader och ställ den på den undre lådan. För att få det stabilt kan du såga ur spår i resp låda så att de låser i varandra som kors i resp punkt där lådorna står på varandra.
Har inget bra ritprogram, men hoppas du förstår vad jag menar.
 
Det första jag kommer att tänka på är Biltemas Offroadlyft! 279 spänn!

82-177_m.jpg
 
Endurolyften var ju smart, skall undersökas! Håller på med köksrenovering nu men måste samtidigt stuva undan sågen, skall se om tiden räcker.
 
Den lyfter ju dock endast 100mm. det kan väl vara lite väl lite i sammanhanget?
 
Jasså 100mm är för lite det behövs ju 230!

Funderar på att man skulle kunna vika ned benpar på varje sida om en låda som sågen står på, då måste man förvisso lyfta sågen men en sida i taget. Frågan är hur mycket tid man skall lägga på det hela även om det lockar med en snygg och smidig hisslösning. Det finns många andra uppgifter som kräver tid....
 
Det var väl mest själva funktionen och designen av lyften som jag ville tipsa om. Kanske går den att modifiera!
 
Jo, frågan är vad man skall ha för material på hävarmen. Jag är inte så vass på metallarbete och trä kan kanske bli lite klumpigt. Skulle kunna bli en smidig lösning om man för till det.
/Jacob
 
Youtubeklippen kändes lite overkill jämfört med min målbild :) Dock en strålande användning av saxlyftar. Det förts klippet från Vojma har jag kikat på men kan inte se någon liknande lösning som lyfter drygt 20 cm. Är det någon som annan som gör det?

/Jacob
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.