Minns inte var jag hittade denna bild, men bara jag slipper felsöka i den kopplingen så.
kopplingt.jpg
 
Ljusbåge skrev:
Minns inte var jag hittade denna bild, men bara jag slipper felsöka i den kopplingen så.
Vadå det står ju på locket att den är FIN d^_^b
 
Jag hade också en bild av nån elstolpe.
Där kan man fundera på om det är EK eller FK i hissklämman...:rolleyes:
tifi-icanhaspower.jpg
 
Redigerat:
nån som såg fuskbyggarna idag och reagerade på att dom hade stavat reserv med Z i gruppförteckningen... mycket troligt att det var estniska elektriker också.. för övrigt är det helt bedrövligt hur det kan gå till på det viset...
 
Kom i kontakt med en tröttsam grej en dag.
Spisfläkt inkopplad till VU. Halva locket fattades, tre trådar i varje klämma. Två rör in i dosa, tre uppsättningar med var färg.
Då kom det fram till slut att tredje hopen trådar gick i rör hela vägen, Nästan. Röret slutade en meter upp från dosan sen låg trådarna löst i väggen, bara för att det var "slut" på stosar. Stosen nedåt va orörd :|

Lagomt roligt o riva fram den röränden. FKn va fastnaglad inne i väggen av spik till väggbeklädnaden på bägge sidor av väggen.
Otroligt att det inte bröjat o brinna där.
Kablarna gick till en FTX med bl.a ett värmebatteri på 1.9kW i...
 
Bara "liten" risk för varmgång och brand i ovanstående installationer..
 
electrocuted skrev:
nån som såg fuskbyggarna idag och reagerade på att dom hade stavat reserv med Z i gruppförteckningen... mycket troligt att det var estniska elektriker också.. för övrigt är det helt bedrövligt hur det kan gå till på det viset...
Vad jag såg körde de med bra kvalisort på prylarna i centralen i alla fall d^_^b.
Trodde att sådana skulle köra med M*bergs eller liknande högkvalitetspryttlar :rolleyes:
 
Bytte en gammal trepolig brytare idag där L1 verkar ha gått lite varm, dock bara på ingången så de måste varit dålig kontakt i brytaren. På utgången satt en elpatron ansluten. Inte så långt från brand brrrr

4e45134f-0024-1e96.jpg

4e45134f-ffa7-44de.jpg
 
BackelitLådan bredvid är nog inte helt reglement enlig med sin metallnippel. Såvida den inte är jordad med en kabel på insidan. Bara en liten detalj
 
Mja det där är väl en brytare i plåtlåda..
 
Tobbe_3 skrev:
BackelitLådan bredvid är nog inte helt reglement enlig med sin metallnippel. Såvida den inte är jordad med en kabel på insidan. Bara en liten detalj

Plastkapslingar får ha metallförskruvning, om inte reglerna har ändrats de sista åren......
Jag fick förklarat att föremål , typ förskruvningar, med en maxyta på 50mm2, kunde lämnas ojordade, om det var stora problem att jorda. Detta stog i ett bersiktningsutlåtande på ett jobb.
 
Tobbe_3 skrev:
BackelitLådan bredvid är nog inte helt reglement enlig med sin metallnippel. Såvida den inte är jordad med en kabel på insidan. Bara en liten detalj
Så länge kabelmanteln i sin helhet passerar förbi FYMen på insidan av kapslingen är det helt ok. Och helt i linje med de allra flesta besiktningsgubbars åsikt också sedan långt tillbaka i tiden, faktiskt :)
 
snaggletooth skrev:
Så länge kabelmanteln i sin helhet passerar förbi FYMen på insidan av kapslingen är det helt ok. Och helt i linje med de allra flesta besiktningsgubbars åsikt också sedan långt tillbaka i tiden, faktiskt :)
Tack för det. Det var intressant att höra.
 
Mindre bra är väl att bakelitlådan har hål för en till förskruvning, som ser ut att vara helt öppet. Skitbra med en fukttät förskruvning när det troligen bara är att trycka ner tummen genom hålet bredvid...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.