Hej!
Jag funderar på att köpa ett bord i mässing som jag tänkte försöka få till en "rostad" industrilook på. Går det att få till? Är det någon som vet hur man gör? FInns det någon genväg?
Tusen tack på förhand!
 
  • rostiglampa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässing kan ju inte rosta, det ärgar. Ärg är grönt och jag tvivlar på att många tycker det är snyggt.
 
Numera blir det oftast svart istället, ärg kräver renare luft.
 
Koppar blir grönt av urin. Mässing innehåller koppar.
Kanske du ska använda den som nattkärl ett tag? ;)
 
Tyresö
Lägg det i ett kar med saltvatten. Åker du bort till Lilla Värtan och lägger ner det i Saltsjön, så kommer garanterat en pundare att se till att bordet hamnar hos Lantz på Upplagsvägen i Årsta.
 
Redigerat:
Jag hade tänkt att köpa mässingshandtag till vårt nya hus i gammal stil.

Köpte ett handtag för att se om jag kunde få det att inte lysa så gult, d.v.s. att ärga. Det gick inte för det var lackat! Enda sättet var att slipa bort lacken och det skulle vara för jobbigt. Så kolla först om bordet är lackat.......
 
Hmmm...så ni säger att det blir grönt alltså? Vad tror ni då att lampan ovan är gjord av?
 
Tyresö
Jag skulle nog gissa att det är en kopparlampa - men min kunskap om gamla föremål är lägre än Knut Knutssons smuts under naglarna.
 
Jag tror att den är av lackad koppar eftersom den inte ärgat. På 70-talet var det poulärt att lacka så man slapp att putsa.
 
tusen tack för era svar. jag förstår det som att det nog kommer bli svårt att få till vad jag är ute efter på riktig väg. jag har däremot hört talas om att det ska finnas "färg" som man kan måla på metalliska material för att få en rostad look. är det någon som hört talas om det?
 
B
Salmiaklösning - blir lite blåaktig patina
Ättika - Grönare
Citroner, ketchup eller vad som helst som är surt.
Alla syror reagerar på ett eller annat vis med koppar.
finns en sorts färg också
 
Det går att "måla" på järn så att det rostar. Men koppar och mässing rostar inte. Det är bara järn som rostar.
 
Jo, men jag menar en fuskfärg som får det att se ut som att bordet har rostat fast det inte har det.
 
  • Gilla
HerbertM
  • Laddar…
Ska du göra ett bord?
Ta en plåtbit av järn - inget fint. Fetta av. Spruta saltvatten med blomspruta. Upprepa duschningen efter några timmar. Upprepa till det är som du vil ha det. Olja in eller klarlacka..

Prata med en plåtfirma om materialet. Eller ring Tibnor (grossist))och fråga om de har någon spillbit eller vem som säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.