Ska renovera badrummet och funderar över golvbrunnens placering för att den inte ska vara "i vägen". Det blir en vanlig fyrkantig 20x20 golvbrunn och den ska vara i en 90x90 duschhörna med vikbara dörrar.

Placerar de flesta brunnen i mitten altså 45x45 från hörnet? Är det inte behagligare att inte kliva på brunnen hela tiden, och låter det inte när vattnet landar precis på brunnen?

Alternativet för att ha en sådan brunn och följa reglerna är att sätta mitten på 30x30 men då kliver man ju delvis på iallafall.

Tyvärr är inte en avlång väggnära brunn ett alternativ eftersom det inte är godkänt med tätskicktet jag ska ha.

Är det kanske inget problem att ha den i mitten utan bara jag som tror att det kommer att vara ett problem?
 
Tyresö
Problem blir det om du har ett allt för lokalt tvärt fall - drar du ut fallet så att det täcker hela duschens yta, så är det inga problem då blir golvbrunnen som en del av golvet. Sen att det låter när duschstrålen träffar golvbrunnen.....Är det ett problem?
 
Att det skulle låta har då jag aldrig tänkt på som ett problem. Det låter ju när vatten träffar klinker också...
 
Tyresö
.....Och jag som trodde att jag var värst i hela världen på att störa mej på företeelser och småsaker i min omgivning......
 
När jag duschar så står jag nog lite bredbent över golvbrunnen och täcker i stort sett brunnen, vattnet rinner på sidorna i alla fall. Nä, det är nog inget problem
 
T
Alltid lika roligt med i-landsproblem:)
 
Jag har en rostfri 30/30 från vägg och inte har jag uppfattat något störande ljud och är du säker på att du ska ha vikdörrar blir det inte vatten kvar efter dörrarna själv satte jag in IDO showerama 7-3 mönstat glas.
 
Vi har en precis likadan hörna och när vi renoverade nyss så funderade jag också på placering. Det slutade med att jag lät mina klinkers bestämma och brunnen hamnade 30x30 cm från hörnan. Det funkar jättebra och jag tror att det blir svårare att ordna ett snyggt fall om man har brunnen mycket närmare. Åtminstone för en glad amatör som jag själv.

Att vattnet slår mot brunnen har jag aldrig ens tänkt på och jag är världens mest petigaste människa. Det låter nog minst lika mycket när vattnet slår mot stengolvet. Du verkar tro att det blir något metalliskt ljud? Det blir det inte eftersom brunslocket inte sitter löst och slamrar. Det sitter relativt tajt i hålet.
 
Klurar också lite på placeringen, med tanke på om det är obehagligt att trampa på brunnen eller inte...golvbrunnen sitter redan där den sitter, 30x30 från hörnet...men om någon kan ge en rekommendation på lagom fall per meter för att undvika "grop-känslan" vore det kanon
 
Tyresö
Forbo skrev:
Klurar också lite på placeringen, med tanke på om det är obehagligt att trampa på brunnen eller inte...golvbrunnen sitter redan där den sitter, 30x30 från hörnet...men om någon kan ge en rekommendation på lagom fall per meter för att undvika "grop-känslan" vore det kanon
1 cm/m är ett klassiskt och väl utprovat mått på fall. Finns inte en chans att du varken kan se eller känna det fallet.
 
Finns det ingen brunn som går under eller kant i kant med själva duschväggen?
Liknande en avlång längs väggen fast formad efter duschväggen alltså.
Eller det är för enkelt/dumt tänkt?
 
Tyresö:

Kanon, det är det jag planerat för, men var lite rädd för att det skulle kännas under fötterna...
tack!
 
Blindnit skrev:
Finns det ingen brunn som går under eller kant i kant med själva duschväggen?
Liknande en avlång längs väggen fast formad efter duschväggen alltså.
Eller det är för enkelt/dumt tänkt?
Det finns avlånga brunnar, typ som offentliga duschar brukar ha, den kan man väl lägga var man vill också ut efter duschhörnan. Fast jag har alltid mött motstånd från plattsättare/rörmokare när jag kommit med såna idéer trots att dom oftast varit kompisar till mej så vill dom göra som dom brukar och inte va med på nåt nytt påhitt :p

Duschen jag gjorde själv lät jag klinkerplattornas storlek avgöra, jag satt brunnen så att jag fick hela plattor åt alla håll vilket blev drygt 30 cm från 2 väggar, den sitter mitt i duschen så man står med en fot på var sida.
Duschen vi lejde bort där hamnade brunnen 45 cm från ena väggen och 25 cm från den andra, det är en trång duschhörna med draperi så brunnen är nära kanten åt ena hållet. Det blev så för att första rörmokaren var en klant :@ helt enkelt som jag var tvungen att avsluta och leta på en annan.
Men brunnens placering är inget problem för det, killen som flöt golvet var proffs d^_^b och la ett fall som funkar från alla hörn i rummet och plattsättaren löste det snyggt ett proffs d^_^bdet också.
Jag kliver in i duschen och duschar, torkar mej och går ut, förstår uppriktigt sagt inte att det spelar nån roll var brunnen är placerad?? :S är nöjd med att vattnet rinner ner i den.
 
Kanske TS är van vid plastsilar som fastnar i fötterna? Såna är jag uppväxt med, vet inte vad det var för golvbrunnar som fanns i mitt föräldrahem egentligen men så fort man satte ner foten ovanpå, vilket man var tvungen till, så följde silen med upp igen när man flyttade foten. Klart störande...
Två av mina tidigare lägenheter hade samma problem, duschen i mitt nuvarande hus har även den samma utförande, enda skillnaden är att det är en handikappdusch så jag behöver inte stå på golvbrunnen. :)

Dagens moderna prylar kanske sitter lite bättre fast?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.