Hallå

Jag har införskaffat en bordssåg Bosch PTS 10 och behöver bygga en ställning till den.

Hake är att jag vill ha sågen på hjul så att jag kan skjuta den under arbetsbänken när jag inte använder den, detta då jag har en extremt kompakt verkstad.

Mitt problem är att om sågen skall gå under med klingskyddet monterat så hamnar sågbordet ganska lågt. Jag skulle vilja snabbt rulla ut sågen och höja den till samma nivå som arbetsbänken dvs. 90 cm för att sedan enkelt kunna sänka sågen ca 20 cm för att stuva undan den igen.

Är det någon som har någon bra och enkel lösning på detta?

Hälsningar

Jacob
 
En möjlighet jag kommer att tänka på direkt är att göra stativet som en låda med försänkt topp. På den toppen står sågen när den ska in under arbetsbänken. När den ska används är den upplyft på sargen. Det finns säkerligen bättre varianter på detta, men för att höja sågen lyfter man upp den och ställer den som en romb gentemot lådans rektangel. Då fäller man ut/ stoppar i konsolbitar i hörnen, lister etc. och vrider tillbaka sågen. Då står den på rätt höjd.

Det optimala vore förstås att slippa göra något sånt så det kanske finns fler idéer. Den här är i alla fall väldigt enkel att göra.
 
Jag har funderat på någon sådan lösning, dvs att man lyfter sågen och pallar upp den med lister eller liknande. Helst skulle jag dock vilka ha en lösning som inte gör att man behöver lyfta hela sågen, den väger ju trots allt ca 20-30 kg. Det som talar för lösningen är dock dess enkelhet.

Jag har klurat lite på en saxlyftslösning där man då kan lyfta en sida i taget men jag är inte helt på det klara hur en sådan lösning skulle se ut.
 
Ett stativ med 3-4 ben som går förbi varandra/omlott en bit, 30-40cm, så dessa kan dras/skjutas upp när sågen rullats fram. Uppskjutna/utdragna så kan man låsa dem med en spärr/sprint av något slag. Hel konstruktionen avlastas sedan med en eller flera gasfjädrar. Antingnen nåt kg för lite eller förmycket, beroene på om man vill lyfta upp eller trycka ner sågen. Själv hade jag nog valt att sågen typ åker upp av sig själv varfter man spärrar den. Efter användning så kan man då med bara nåt kg tryck på toppen trycka ner sågen till nedfällt läge igen.

Bara en tanke, finns ju rätt mkt olika gasfjädrar, och skulle ju gå att justera med vikter för det sista lilla, typ att man bara behöver ett par 100g på toppen för att sågen ska åka ner igen (efter att man lossat sprintarna då givetvis :p )

Kan ju bli en ganska komplicerad lösning kanske, men hade nog varit rätt snyggt och fräsigt :)
 
Det var ju en bra idé mrVoodoo! Man kan ju enkelt bygga en låda och sedan ett uppochnedvänt U ovanpå som skjuts upp av en gasfjäder eller två. U:et kan ju styras av frästa spår i sidan som man kan låsa med maskinvred.

Frågan är var man hittar gasfjädrar med en slaglängd om 20cm, någon som vet?

/Jacob
 
Mycket bra idéer! Vad tror du om ett saxbord med gasfjädrar och hjul som endast rör golvet i saxbordets nedersta läge?
 
Mattiasp, det vore ju flådigt, dock kan jag leva med låsbara länkhjul.

Problemet med en saxlösning är att jag inte riktigt vet hur saxen skall glida på sågens bottenplatta, några ideér?
Jag är rädd för att det kommer bli ostadigt och trögt att höja/sänka.

/Jacob
 
Jo, ofta blir det en massa fiffiga lösningar i verkstan i stället för att snickra på möbler och annat kul. Hur stor är verkstaden? Välkommen till forumet förresten! Är du cyklist eller gillar du wrestling? Jag tänker naturligtvis på ditt nick.
 
En spontan tanke... Bygg någon form av ställning eller "låda" som är öppen framtill och ta sedan en stabil skiva som monteras med kraftiga gångjärn i ställningens bakkant. Skivan är inte större än att den kan fällas ner i ställningen och i uppfällt läge hålls den på plats med lämpliga beslag. På skivan monteras sedan sågen. Skivan behöver inte kunna fällas 90 grader för att sågen skall sänkas ner 20 cm. Visst får du använda lite mer muskler än med de andra förslagen, men jag tror att det är fullt hanterbart. Dessutom ganska lätt att bygga...
 
Jag hade nog gjort ett bord med 4 rör i den övre delen och 4 i den nedre som går inuti den övre delens rör så att det blir en stabil styrning.
Sedan hade jag använt en saxdomkraft från t.ex en citroen jumper ( lyfter högre än en vanlig bildomkraft)
som jag hade monterat in så att man bara kan köra bordet upp och ner med en skruvdragare/borrmaskin.
Då kan du ju ställa höjden steglöst vid behov.

/ Andreas

Edit: Jag har byggt en mc lyft enligt samma princip fast med en vanlig pelardomkraft, funkar kanon.

Edit 2: Man kan ju göra så att när domkraften skruvas tillbaka sista biten så drar den med sig nedre bordsdelen upp så att hjulen som man monterat på den övre delen går ner i golvet.
 
Redigerat:
Mattiasp, tack, måste dock erkänna att jag hängt på forumet ett tag men ej behövt starta trådar på grund av alla gamla trådar. Angående min nick cyklar jag ej Kona eller aspirerar på någon Rodriguez. Nicken är en lång historia som vi kan ta någon annan gång.....

Angående Bygga_bos förslag är det ju en simpel (i positiv bemärkelse) och smidig lösning. Tåls att tänka på.

Jag skall nog skissa lite på dessa förslag.

/Jacob
 
Ritade lite snabbt hur en gasfjäderlösning eller domkraftslösning skulle kunna se ut.

De två delarna borde kunna löpa bra i frästa vertikala spår, två på varje sida med en vagnsbult i.

Fördelen med denna lösning är att man skulle kunna bygga en bordsförlängning åt den sida som sågen inte har någon egen förlängning.

Tankar och funderingar, någon?

/Jacob
 
Den skissen såg bra ut, men jag tror att delarna behöver vara mer omlott i övre läget för att bordet ska vara stabilt när du sågar.
 
skalman1 skrev:
Den skissen såg bra ut, men jag tror att delarna behöver vara mer omlott i övre läget för att bordet ska vara stabilt när du sågar.
Håller med. Hur hög är sågen? Är den för hög kan det bli problem som det är ritat nu. Kanske bättre att låta "sidoväggarna" i delen som står på golvet löpa på utsidan av konstruktionen? Då kan du få mer överlapp som Skalman efterlyser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.