Hej!


Köpte ett hus för några månader sedan och det har väl rullat på bra...

Dock kom sotarfejarmästaren förbi för någon vecka sedan och gjorde en snabb(och säkerligen dyr) brandskyddskontroll.

Pannrummet blev inte godkänt då det är väldigt öppet i källaren och det måste vara en mellanvägg mellan pannan och trappan upp.
Han som var där sa att de förra ägarna som hade bytt pannan hade fått information om detta vid den förra brandskyddskontrollen.

Har ännu inte fått papper från sotaren om vad som ska göras och vad som gäller.

Så vad jag har gjort ännu:

Ringt mäklaren och ska kolla regler och lagar. Han var på semester.... kommer att höra av sig.

Mailat sotaren om att de ska skicka en kopia på det papper som de skickade till de förra ägarna till mig med, så jag har det på papper att de visste om det.

Det jag undrar är:

Om jag får papper på att de visste om detta och dolde det för oss, dvs inte berättat har jag då lagen på min sida att de ska betala detta bygget?

Det är ju en tämligen viktig sak som de har gjort som ej är godkänd och de är medvetna om detta.

Ska bli spännande vad mäklaren säger i Januari när han är tillbaka.
Men jag tänkte många er vet ju massa om detta med...


Tacksam för svar.
 
Du har undersökningsplikt och detta skulle framkommit då.

/Kent
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ta först och främst reda på vilka regler som gäller ang pannan.
En panna med en effekt under 60 kW ställer inga högre krav än de grundläggande för eldstad, eldstadsplan, avstånd till brännbart material, rökkanal osv.
Dvs samma sak som en braskamin i ett vardagsrum.
Panna över 60 kW ska placeras i pannrum, och då gäller brandklass EI30 dvs i praktiken tex dubbelgipsvägg, klassade dörrar osv men 60 kW är en stor panna, en vanlig villa panna för ved ligger runt 35-40.
Detta står att läsa i BBR, Boverkets Byggregler, börja läsa avsnitt 5:4 sid 113. Avsnitt 5.5 och 5.6 behandlar skydd mot spridnig av brand.

Ett rum är alltså inte ett "pannrum" bara för att det står en panna där, pannans effekt avgör om det måste vara ett pannrum...
Så, ta reda på pannans effekt, står på märkskylten.
 
Nu får någon korrigera mig om jag har fel men vad jag vet så är det sotarens bedömning som gäller?

/Kent
 
Jag jobbar på det företaget som gjort pannan så det är inga problem att få reda på det.

"Pannrummet" ser ut som så att det är öppet i mitten av källaren och den står vid skorstenen osv osv.

Max tillgänglig effekt vid pellets 20kx
Max eldrift 6kw

Det är helt enkelt så att det inte är något pannrum och därför ska det inte klassas som ett.
Så bra, då slipper man allt strul som kan bli.

Är det även så att det går under min undersökningsplikt så är det inget att tjabba om.
Ska vänta på att se vad mäklaren har att säga med.
 
snickarboden skrev:
Nu får någon korrigera mig om jag har fel men vad jag vet så är det sotarens bedömning som gäller?

/Kent
Det är BBR som gäller, men brandskyddskontrollen görs mot de regler som gällde när kåken/anläggnnigen var ny om det inte är uppenbart livsfarligt, men i praktiken kokar det hela ner till vad jag skrev ovan.
Står sotarn på sig med något som är uppenbart fel så får ha ge ett föreläggande som man sedan överklagar till länsrätten.
 
Huset i detta fallet är byggt 1932 och pannan installerad 2007.
Troligen har det varit olja där innan, vet dock inte när detta monterades bort.

Vi får se vad det står i sotarens papper och ta det därefter.
Sotaren ville även ha en pall på vinden men det är ju lätt ihop snickrat....

Jag blir imponerad av er snabbhet och kundskap.
Tack Fotografen för din hjälp.
 
Göran.W
Är huset byggt 1932 är det med all sanolikhet en källare det rör sig om och då behövs inte någon mellan vägg.
Det är vad det står på hus ritningarna som gäller och inget annat.
Står inte ordet pannrum på ritningen behövs varken mellan väggar eller branddörrar och inte ens en dörr in till huset om man kan gå från källaren direkt in i bostaden.
Dock ska det inte finnas något bränbart i direkt anslutning till pannan.
Det rör sig om någon meter runt om pannan vilket sotaren bedömmer från fall till fall vid besiktningen.
Dock kan det kanske vara vetigt att sätta någon branddörr eller mellan vägg även om det kanske inte behövs enl gällande regler för sin egen säkerhets skull.
Faktum du kan sätta en pellets panna i vardags rummet om man så vill och det enda som krävs då är gnist skydd under och lite avstånd till bränbart runt pannan iom det inte är ett pannrum.
Nu vet jag av egen erfarenhet att dom kan försöka kräva en massa utan att ha lagen i ryggen.
När dom var här mumlade han om att en dörr var borta tills jag san det var en källare och då blev han tyst och allt blev godkänt.
 
snickarboden skrev:
Nu får någon korrigera mig om jag har fel men vad jag vet så är det sotarens bedömning som gäller?
Man står väl knappast rättslös mot en inkompetent sotare?
 
citerar mig själv lite från annan tråd: "Sotarna behöver lära sig grundläggande förvaltningsrätt och det mest grundläggande är att de måste ha stöd för sina tyckanden. Stöd hittas i Byggnadsverkslagen och Boverkets byggregler.

Med andra ord, sotarens tyckanden får inte vara godtyckliga och du kan självklart överklaga dessa enligt normal praxis i Sverige (förvaltningsdomstolsvägen). Att överklaga till första instans kostar inget men förutsätter att du fått ett föreläggande, inte bara ett tyckande. Enkla "minnesanteckningar" utan begreppet föreläggande har ingen juridisk bindande funktion och behöver inte överklagas."
 
norrbottenstorpet skrev:
citerar mig själv lite från annan tråd: "Sotarna behöver lära sig grundläggande förvaltningsrätt och det mest grundläggande är att de måste ha stöd för sina tyckanden. Stöd hittas i Byggnadsverkslagen och Boverkets byggregler. "
Väl talat.
 
Pratade med mäklaren nyss som sa att det ligger i undersökningsplikten.
DOCK om det är svarat på frågan huruvida någon myndighet har haft någon anmärkning på något och säljaren har svarat nej på detta så bör det ses som ett undantag.
Han vågade inte svara hundra på detta utan ville att vi skulle avakta tills vi fått papper från sotaren och vet exakt vad det gäller.

Sen är ju också frågan om det är någon ide att dra det vidare när det rör sig om "en mindre kostnad"....
 
följande skriver dem:

4.1 Trappuppgång avskiljes från pannrum eller brandklassas + dörr
4.1 2st pannrumsdörrar saknar tändskyddande beklädnad
4.1 Hål i pannrumstak tätas


Eöstadstyp : Värmepanna
Placering: Källarvåning
Rök/avgaskanal : Tegel
Bränsleslag : Pellets
Placering : Annat


Jag tänkte något i stil med att börja maila dem där jag helt enkelt skriver att inte anser att deras utlåtande är korrekt då det handlar om en källare och INTE ett pannrum.
Ska läsa på reglerna lite först innan jag gör dett självklart.

Vad tror ni om detta?
 
sen en fråga: husritningar. . . var kan man hitta dem om de inte följde med huset?
är det något kommunen har eller är det så att om man inte har dem själv så finns de inte?
Vad gäller isf?



Edit: skummade igenom de tre kapitlerna och måste säga att jag kände mig lite korkad.
Det är svårt att tyda text som denna om man inte vet vad det är för olika klasser som gäller för sitt eget hus.
Ska skriva ut det på jobbet imorgon och se lite vad grabbarna där säger om det.
Det är lättare att läsa på papper ist för dator.

I byggnader i klass Br1 och Br2 ska takytor och invändiga väggytor i utrym-
ningsvägar ha ytskikt av klass B-s1, d0 (klass I). Ytskiktet ska fästas på material
i klass A2-s1,d0 (obrännbart material) eller på beklädnad i klass K210/B-s1,d0
(tändskyddande beklädnad).
 
Redigerat:
Göran.W
Notera var dom skrivit om placeringen jo källar våning.
Mao står den inte i något pannrumd^_^b
Hus ritningarna tror jag inte du behöver för det borde vara upp till sotaren att bevisa att den står i ett pannrum.
Som jag ser det är det bara hålet i taket som måste tätas med något icke brännbart och inget annat.

Tror inte du behöver tänka på tak och vägg beklädnad alls för källaren har väl sten\betong material och det räcker.

Du borde börja med att ringa och ifrågasätta besiktningen iom den står i en källare och inte i ett pannrum.
Obs! lägg fram det snyggt så du inte anklagar sotaren för att inte kunna sitt jobb utan mer som att det måste blivit något missförstånd så dom trot det var ett pannrum och inte en källare.
Den förra ägaren kan ha kallat det pannrum och sotaren har besiktigat det som ett sådant.

I mitt pann öh källare sakans 2 dörrar och det är en dörr som absolut inte är brand klassad in till huset och det blev godkänt efter jag på pekat det var en källare då han började besiktiga det som ett pannrum.

Dom kanske per automatik utgår ifån att det är ett pannrum om inte ägaren säger till.

När jag sa det var en källare så var det inte tal om några hus ritningar utan det var mer ett jaha ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.