5 st FK (3 fas) i ett 16mm vp blir lite väl tajt, bättre att gå upp i dimension för att slippa framtida problem
 
jo kanske att det blir lite tajt med 5 x 1,5 men det går, bara man inte gör för snäva böjar.
Sen finns det flexislang med fördragen tråd.. de har med 5 x 1,5.
 
Ang. pris... Jag tror 400-500kr/m2 + moms är en vanlig kalkylgrund om du skall ha en elkille att göra allt jobb ink. material.

Jag har 140kvm + 80kvm källare och skall ha rubbet (jordfelsbrytare, många dosor, TV överallt, nätverk i alla sovrum, larm, 3-fas i källare, vindsfläktar, elpatron i bergvärmepanna osv,) och detta beräknas till ca. 70kkr+moms. (140kvm * 500kr).

Min el:are drar flexrör och fy-fan vad det ser ut! kors och tvärs diagonalt genom väggar och tak... Världen var bättre förr när det var VP som gällde. Men jag betalar löpande så jag vill att det går fort (men blir rätt). Jag spårar allt som skall spåras själv för att sänka kostnaden lite
.
JoGi
 
Urk, jag svimmar snart över era elinstallationspriser. Definitivt ett jobb jag gör själv. Lägger hellre pengarna på saker jag absolut inte kan göra själv. (lägga dubbelfalsat plåttak, putsa fasaden, svetsa stålräcken).

Det har ju tagit lite tid att få alla rör på plats, men tack vare att en kompis är elkonsult (ritar el) så hade man en sjysst ritning att utgå från.
 
Jag gör som du Fasting, hur svårt är det att dra ett rör och lite kabel? Dubbelfalsat plåt fixar däremot plåtslagarn Tobbe, ;D mvh iw
 
om man bortser från vad man ska/får göra o inte göra anser jag att det som de flesta backar från dvs el o vatten är det absolut enklaste att göra...plåt, träarbeten mm då måste du dessutom ha nån slags...känsla oxå...
 
;Dhar gjort just sånt o konstaterat att känslan är i fel hand ;D ang el så är det nog bäst att strunta i det om man inte tänkt till, konsekvenserna blir ju allvarligare än med plåten...
 
Har man bara tiden så är elen ju en smal sak men när man skall göra allt annat också innan men skall flytta in så hinns det liksom inte med... Då får elektrikern göra jobbet så gör jag sånt som man faktiskt får göra helt själv... (Visst - elektrikern går på löpande så jag fräser in i väggar, tar hål, drar flex och sätter en del dosor själv tillsammans med honom när jag hinner.)

JoGi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.