är inte det två olika färger? den ena är väl en sk alkydoljefärg, den andra bara det ena.
Det jag vet är att VX:en iallafall är blankare.
 
VX och VX Lasyr är alkydemulsion, "kallat oljefärg", men där man använder vatten. V är den "gamla" lacknaftabaserade.
Kör med VX Lasyr och vill du ha bättre täckande är det vanlig täckfärg VX.
 
Hej igen!

Det var ett tag sen.

Tinova V är inte lacknafta 'baserad'.

Det är en Akrylat/alkydemulsion.
Vilken till skillnad från Tinova VX och Tinova VX lasur har delar av bindemedelet bestående av akrylat.
Lösningsmedlet (vatten) är däremot detsamma.

Skillnaderna har mer med antal stykningar och glans att göra.
V kräver grundning. Det gör inte VX.
V är halvmatt (glans 20). VX är halvblank (glans 40).

/Fredrik
 
Ursäkta att jag försökte lura er med att Tinova V använde lacknafta som lösningsmedel. :cool:
Har använt deras täckfärg tidigare innan jag bytte till VXn och jag fick för mig att jag tidigare alltid tvättat penslarna i lacknafta, men minnet är kort.
 
vad jag förstod det som så ska tinova v täcka bättre än vx:en... vi vill ha en bra täckande lasur. inte se så jätte mkt trä igenom... om man kollar i folksams undersökning så finns ju inte vx:en med ...bara v täcklasur
 
Hej,

På folksams hemsida är Tinnova VX med i testet för 2006.

http://www.folksam.se/ByggaRenovera/

Följ länken och välj område för testet eller Översikt så ser du att VX också är med.

Mvh
Ubbe
 
Nordsjö sa att om du ska ha "hatt läkt" "kullläkt" "ribb panel" så använd inte impregneringsoljan alls på den för då får du svårt att få tinnova vx färgen att "sätta" sig i träet. ?? Någon som hört detta ?
Alltså bara olja på botten klädselbrädan 50cm upp på båda sidor och ändträet. Inget alls på kull läkten .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.