Vi har byggt ett Trivselhus under det senaste året, enplan 155kvm, sidobyggnad med dubbelgarage 55kvm, pannrum (kulvert in i huset) och en gästdel med WC 18kvm.
Totalt landade vi på 4,5mkr.
Av detta var Huskostnaden 1.7mkr och entreprenaden 1.2mkr.

Tänkte att jag skulle radda upp lite av de kostnader som drog iväg och låg utanför budget/planering. Något som jag själv skulle ha velat sett innan vi bestämde oss...

- Pålning (16 pålar, endast huvudbyggnaden) 65.000.-
- Fribärande platta (utöver grundkostnaden för vanlig platta) 115.000.-
- Dyrare klinker (ok där hade vi kunna valt lite billigare) 20.000.-
- Dyrare kakelentreprenad (pga de stora, tunga, laserskurna plattorna) 40.000.-
- Dyrare kök/val utöver standardskåpen (inkl takfläktsmotor) 30.000.-
- Markarbeten utöver budget/uppskattat pris 170.000.-
- Extra VVS arbeten 25.000.-
- Extra El-arbeten 20.000.-
- Merkostnad för "lite" djupare bergvärmehål och foderrör utöver std. 28.000.-
- Extra småsnickerier (vindslucka, småpyssel) 10.000.-
- Elräkningarna från bygget 25.000.-
- Oförutsedda myndighetskostnader 10.000.-
- Bensinkostnader (till-och-från byggvaruhusen) 8.000.-

Endel av kostnaderna skulle vi kanske ha kunna klara oss undan genom att bromsa lite, andra genom att begära fasta priser på allt. Vi tog på oss endel jobb själva och kom ned i pris ganska mycket så totalt hamnade vi precis under 500,000kr utöver den planerade budgeten.
Vad gäller den fribärande plattan så har jag förstått i efterhand att man kan göra det på två sätt. Det ena sättet (som vår konstruktör ritade den, med total avsaknad av insikt vad gäller ekonomi och arbetskostnader) är med 100-tals små handbockade järn som knyts till stora korgar, vilket tar enorm mycket tid. Det andra är ganska likt en vanlig platta men med en fribärande balk på något sätt.
Vi är sjukt nöjda med vårt klinkers, speciellt med tanke på att vi trots den höga kostnaden hade fått 50% på ordinarie (känner dem som har butiken). Däremot var det en miss att vi inte valde stenar utifrån anbudets kriterier, eller i alla fall bad entreprenören ge oss ett tilläggspris i förväg på avvikelserna från standard. Extra 40.000kr för arbetet är inte så kul att få veta när man redan har köpt stenarna.

Såhär i efterhand kan jag konstatera att det är periodvis väldigt lätt att dra på sig kostnader, speciellt ibörjan då allt ändå känns som monopolpengar. Sen när de oförutsedda fakturorna börjar tätna så är det inte lika kul. Man kan ju liksom inte bromsa heller mitt i allt och framför allt inte lägga ner projektet.
Värsta perioden var när vi fick fakturan på markarbetet 170k över förväntat (idiotgrej från oss...) och just hade fått beställa pålningen+NASA plattan veckan innan för 175.000 extra.
Nu ska vi snart lägga om lånen och träffar mäklaren för slutvärderingen till veckan, spännande men lite oroligt också...
 
Redigerat:
Tillägg - kanske hamnade i fel kategori. Trivselhus har dock varit mycket bra att ha att göra med och vi är riktigt nöjda med huset och den standard de erbjuder.
 
Kul att få höra lite från någon som byggt med Trivselhus, vilket vi ska göra nu under det kommande halvåret. Mindre kul såklart att höra om de ökade kostnaderna ni åkt på :( Pålning har jag hört är fasligt dyrt, det slipper vi som tur är!
Alla dessa tillval som lätt blir till håller jag med om, vi frångick vår budget för länge sedan och då är bygget inte ens påbörjat... Köket har såklart blivit dyrare, vi vill ha inbyggda högtalare vilket fördyrar såklart, byte till ett större multimediaskåp, vi ska också borra djupare för bergvärmen men det gick på ca 8000 kr så det är inte så farligt, klinkers kommer vi cokså välja dyrare men vet inte vart det landar ännu ska dock tänka oss för så vi inte åker på samma merkostnad för arbetet som er.
Vad var det som gjorde att kaklingen blev så grymt dyr? Tunga plattor skriver du?

Hoppas det går bra med slutvärderingen!

Vart är det ni byggt?
 
Vi har byggt i Sundsvall.

Plattorna avvek på samtliga punkter (storlek, raka kanter, tjocklek). Det sög rätt hårt då vi fick "förslaget" på extrakostnaden för kakelentreprenaden, vi hade precis fyllt garaget med kakel och klinkers. Initialt var den 55.000kr men vi förhandlade ner den till 40.000 bla då entreprenören först ville ha drygt 10k mer för att flytspackla bättre (pga större plattor skulle kräva större noggranhet, vilket dock var bulls_it enl Trivselhus). Jag skrev en tråd om detta när det begav sig.

Bergvärmekostnaden störde mig rätt mycket då säljaren sa att det som kan tillkomma är fodring av röret ca 1000kr/m (har jag för mig) men sen att borrhålet blir djupare rör sig om någon tusing bara. Tjena det blev 28.000kr. Då hade borrkillen även tagit dit en container för 4.500kr för borrskräp, något som jag ansåg borde ingå i borrningsanbudet, men blev överkörd och fick snällt betala.

Tillägg - 1.7 för huset och 1.2 för entreprenaden var alltså den initiala beräkningen från TH som vi skrev på innan vi började. Tomten kostade 650.000kr i inköp.
 
Redigerat:
Vad för markarbete gjorde ni för 170000?
 
Det var först en entreprenör som pratade om strax över 100.000 för grundarbetet och lite fix på tomten, men sen bytte vi och tog det på löpande efter att den nya grävaren hade gjort lite småjobb åt oss och jobbade snabbt (=bra priser). Sen när grunden skulle läggas så blev det lite extrasaker som att en kille med spade fick stå och kedjeröka på vår bekostnad medan han vänta på rörmockaren, lite turer fram och tillbaka med kulverten, osv. Så kom fakturan på 250.000. Sen blev det ytterligare drygt 20.000 för mera massor, lite matjord, buskar, träd, osv.

Det var verkligen ett sådant jobb som man skulle begärt fast pris på, jag antar att grävkillens kompanjon hade ringt och bråkat dit rörmockaren om det var deras klocka som tickade... En klar miss från oss men han har varit där och hjälpt oss med lite småfix efteråt utan att ta betalt. Antar att han också tyckte att det blev dyrt. Vi skulle dock (som sagt) ha kollat upp det bättre i förväg och budgeterat därefter.
 
Galet dyrt i alla fall. Jag skulle kunna ha min grävarkille hos mig i 5 veckor för den pengen!
 
Jo det blev sjukt dyrt. Det var hela tiden två killar, en med spade och cigg, en med grävmaskin. Sen hade de en annan tjomme som körde dit lite grus och sand ibland. Sen är det dräneringsrör, markisolering, osv som ingår i den pengen också.
 
Vi ska bygga sluttningshus och får tre väggar uppmurade men grund plus detta ligger på 450.000... har kollat detta och det verkar inte som något överpris heller :( Bygger i Stocholm då om det kan påverka...
Har ni använt er av Trivselhus entreprenörer rakt av?
 
Nej, inte markentreprenaden. Annars hade vi fått fast pris via deras anbud. Allt annat är dock via deras, vilket innebär sjukt bra priser jmf med de offerter på el-, vvs, kakelentreprenad, som jag tog in före vi började.
 
Välkommen i klubben:D
 
Glenn K skrev:
Välkommen i klubben:D
Lätt. :) Det var ju inte direkt oväntat att budget inte skulle hålla...

Hade själv velat läsa massor av liknande trådar innan jag började bygga och hoppas det uppskattas.
 
Ca 12% felräknat är nog ganska bra för en amatör, jag tror du ska vara ganska nöjd med det.
Vet flera som tycker själva att dom har bra koll på läget och ändå missar med både 15% och 20%.
 
Det är ju Trivselhus budget (med inslag av våra uppgifter/beräkningar) så all cred till dem. Men om vi inte hade tagit på oss så mycket jobb själva hade kostnaderna varit ca ytterligare 100-150.000kr.
 
Intressant läsning...d^_^b Vi ska också bygga med Trivselhus och vi har gjort allt det där innan, alltså tagit reda på mycket mer vad allt verkligen kommer att kosta och reviderade deras kalkyl med en egen som vi gick med till banken för byggkreditivet. Resultatet blev att banken först inte ville godkänna kalkylen för den var ju så mycket "dyrare"... än den Trivselhus gjort. De gav dock med sig när vi och säljaren på Trivselhus förklarat hur vi tänkt. Bla.a lagt till extra kostnader för elinstallation, tomt etc... d^_^bd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.