Minska flödet ställ pumpen läge 1 stryp så mycket som behövs för att "hålla" trycket (vattenpelare) till högst belägna radiator orkar inte pumpen får du ställa den i läge 2
Visst hade du nyligen fyllt upp systemet ?=finns luft kvar som försvinner efter X antal uppvärmningar
 
Det är väl ett "övertrycksfritt" system du byggt?
Kör pumpen med så låg kapacitet som krävs för att transportera vattenflödet du behöver, inte för att hålla tryck i de högre belägna delarna. Strypa kan du göra om du önskar en central inställning för att få lågt flöde och låg returtemp osv, annars bara när du luftar och då måste du strypa hårt närmast helt stängt.
Se till att ditt system är tätt så är det inget problem med att ha lågt tryck i radiatorkretsen, det är väl ingen mening att bygga enligt denna principen och sen offra en massa onödig elenergi via stora pumpar för att uppräthålla övertryck vid det flöde som krävs för värmeeffektbehovet.
 
Jepp är övertrycksfritt. Ska justera ner strypningen ikväll så jag balanserar låg returtemp mot susande i radiatorerna.

Kan för övrigt meddela att varken Danfoss eller ESBE har en adapter som gör att shuntmotorn i ECL 110 Comfortpaketet passar rakt av på den bivalentan shunten VRB. Den adapter som följer med och som passar på shuntaxeln ligger 45 grader fel, så jag kommer att få modifiera adaperplattan lite så att hela shuntmotorn monteras vriden.

/M
 
Kommer susandet från radiatorerna, så är det i nån ventil där som du har tryckfallet och inte i den gemensamma strypventilen.
 
Jo så skulle det kunna vara, men eftersom alla radiatorer är fullt öppna och susandet är i alla radiatorer och med samma ton som susandet i stypventilen så tror jag med rätt stor säkerhet att man kan misstänka strypventilen. Ljudet fortplantar sig helt enekelt via ledningarna.

Om inte annat lär det ju visa sig i kväll! ;)
 
Behövs inte mycket tryck när du väl luftat o fått igång.Blir som ett "vakuum" i systemet så vattnet hänger kvar ändå.Vad visar din tryckmätare för tryck när du har strypit fullt?
 
0,6-0,7 Bar.

Om Ni ursäktar ordvalet måste det ju, förutsatt tätt system, bli "självcirkulation med hjälp av pump". Dvs returvattnet som pga lägre temp får en aningen högre densitet sjunker mot källaren och hjälper därför till att "suga" vatten upp i stigarna. Pumpen hjälper bara denna process på traven och behöver därför inte jobba med ett tryck motsvarande höjd till översta element.

Tilläggas kan att kåken som sagt är gammal och alla rör lutade mot den gamla panna och rördimensionen i källartaket är 1" 1/4 tum stigarna till entreplan är 1" och upp på övervåningen 3/4". Väldimensionerat m.a.o d^_^b

/M
 
Kan nog stämma..Har 0,4bar på min mätare men 5m till övre radiator.Inga problem med susning eller luft i raddar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.