Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag har haft förmånen att arbeta med MyDreamhouse och jag har även varit i kontakt med deras leverantörer.
Ägaren tillbringar en stor del av året i Thailand och de levererar INTE prefab hus. De plockar i bästa fall ihop lösvirket som behövs till ett hus.
De ritar bevisligen attraktiva hus, men resten verkar vara ett enda stort kaos.

Det finns mycket seriösa hustillverkare på marknaden och MyDreamhouse är inte en av dem enligt min personliga mening.
 
Hej Probygg
Och Jan-Einar & Pierre Oxelmark (far & son) tror jag att ni heter efter visst letande på Internet?

Jag vet faktisk inte på vilket sätt ni har haft ”förmånen” som ni skriver, att arbeta med MyDreamHouse, jag har mig veterligen aldrig kontakt med någon av er? Och vilka av våra leverantörer ni talat med vet jag inte heller, och jag förstår inte heller vad det har med saken att göra?

Ni har skrivit ett inlägg med vad jag förstår avsikten att misskreditera mitt företag MyDreamHouse AB och mig personligen. Jag ska därför så gott jag kan med den bristande informationen som finns i ert inlägg försöka besvara era anklagelser.

Det är riktigt att jag under vintern arbetar, hittills 2-3 månader i Bangkok i Thailand varje år. Hur nu det kan bli en stor del av året som ni skriver förstår jag inte?
Jag kan verkligen inte förstå vad det är som är fel med att arbeta på distans? På HusMässan I Botkyrka där MyDreamHouse har kontor är det stängt under en stor del av vintern, varför de flesta utställare inklusive undertecknad arbetar på distans. Och som de flesta människor känner till så går det alldeles utmärkt att arbeta på distans med hjälp av Internet och sådana program som SKYPE mm.
Jag har startat ett företag i Thailand. Företaget ska i blygsam skala starta trä-hus-försäljning på den Thailändska marknaden, men framförallt hjälpa till med arkitekt, konstruktions och ritarbete för den Svenska marknaden.Avsikten är naturligtvis att spara pengar, ”MyDreamHouse kunders pengar”. En Svensk arkitekt eller civilingenjör kostar i Sverige ca 50 000 kr/månaden, medan motsvarande akademiker i Thailand kostar mellan 5-7000kr/månaden. Som alla kan förstå kan det bli mycket pengar på ett husprojekt.

Ni skriver att vi inte tillverkar prefab hus. Med prefab hus menar ni förmodligen hus som kommer i färdiga block och som sedan sätts ihop på byggarbetsplatsen.
Och det är riktigt att vi inte tillverkar sådana hus, vi har verkligen heller aldrig påstått det? Vad ni har fått det ifrån förstår jag inte?

MyDreamHouse säljer helt enkelt trä-hus som tillverkas på ett annat sätt än prefab-hus. Skälet till att inte göra prefabhus är att vi önskar hålla nere huspriset. Undersökningar visar att prefabhus inte är billigare eller på något sätt bättre än motsvarande platsbyggda hus.

I stället skapar MyDreamHouse tillsammans med kunden ett unikt hus. Därefter konstruerar, tillverkar och levererar MyDreamHouse avancerade husstommar, i limträ eller av högsta klassens konstruktionsvirke enligt de konstruktionsberäkningar som görs. Denna stomme reses sedan med stor precision på betydligt kortare tid än ett så kallat lösvirkeshus. Vi levererar på detta sätt hus från leverans av bara husbyggsatsen till ett om kunden så önskar nyckelfärdigt hus.
Den som vill se exempel på denna typ av konstruktion från MyDreamHouse kan gärna åka ut till International Golf Course Arlanda (IGA ) och se deras klubbhus som kommer från MyDreamHouse eller klubbhuset till Disc Golf Park på Järvafältet. Vidare så byggs det just nu hus från MyDreamHouse på Arninge golfbana.

Jan-Einar & Pierre ni skriver ingenting om vad som enligt er mening är skälet till att ni anser att MyDreamHouse inte är seriösa? Rent generellt kan jag då bara svara så här:

Jag har hållit på med husproduktion sedan 1994, först med friggebodar, sommarstugor och senare med större projekt. MyDreamHouse är inte stort, vi säljer 5-10 större hus om året.

Naturligtvis så har det hänt att det blivit fel på någon leverans, det är många delar i ett hus, och allt ska klaffa. Detta är dock relativt ovanligt. Men självklart så har vi då tagit problemet på högsta allvar och på alla sätt hjälpt vår kund för att så snabbt som möjligt få ordning på problemet.
Som också framgår av mitt inlägg här ovan på www.byggahus.se så råkade jag och mina företag riktigt illa ut för några år sedan på grund av oegentligheter i Baltikum. Jag gjorde verkligen mitt yttersta för att hjälpa mina kunder under denna tid, och tror att de flesta av mina dåvarande kunder uppskattar det jag gjorde.

Vad är då det vanligaste skälet till problem när man ska bygga ett hus från MyDreamHouse eller andra liknande hus leverantörer?

Jag kan utan tvekan säga att alla inte förstår, vem som är ”ANSVARIG” för vad, och ”DÅLIG ELLER UTEBLIVEN KOMMUNIKATION”.

Vi MyDreamHouse är framförallt ”ANSVARIGA” för att konstruera ett bra hus, och att sedan leverera felfria delar för det som vår kund betalat för. Självklart ”ANSVARAR” vi också för att det i vår leverans ingår en bra byggmanual samt att den som bygger när som helst kan kontakta oss för att få förtydligad information. Samt att vi naturligtvis så snabbt som möjligt ska åtgärda eventuella materialfel eller liknande.

Vår erfarenhet sedan 1994 säger att det konstigt nog är betydligt mindre problem när privatpersoner ska bygga sitt hus, än när en ”del” professionella byggare ska bygga.
Vår erfarenhet är att en privatperson som är ovan, tar sin uppgift med stort ”ANSVAR” och är jättenoga med att noggrant läsa byggmanualen. Privatpersonen ringer gärna och frågar om både små och stora saker innan han/hon sätter igång. Sen sorterar privatpersonen upp alla delar enligt vår instruktion och funderar med hjälp av manualen ut hur varje del ska monteras. Och först när privatpersonen har ordentlig koll början han/hon bygga.
Naturligtvis finns det också privatpersoner som inte från början inser vilket ”ANSVAR” de tar på sig när man ger sig på att bygga ett hus, speciellt om det gäller större hus. Det händer ofta att jag avråder unga familjer från att börja bygga sin villa själv. Att ha ett vanligt arbete + familj att ta hand om samtidigt som man ska ”ANSVARA” och bygga kanske 1000 tals timmar på en villa är det inte många som klarar av, och det kan i värsta fall sluta med både skilsmässa och andra tråkigheter.

Efter att ha sålt massor av friggebodar och sommarstugor mm kommer jag nu att göra ett mycket kontroversiellt uttalande som kanske retar en ”del” byggare/snickare. Förlåt om jag nu är elak mot de snickare som tar åt sig, men det jag beskriver är faktiskt rätt vanligt
När en ”del” professionella byggare ska bygga ett hus från MyDreamHouse, är det inte ovanligt att man inte ens läser manualen, utan lite kaxigt, med prillan under läppen, mössan med skärmen bakåt, verktygen dinglande runt midjan, lite bredbent vaggande, säger ”jag är proffs, det här kan jag” och ingen ska komma och lära mig hur man bygger hus.
Jag har varit med om situationer när man inte ens sorterat upp byggmaterialet utan man hoppas hitta någon bräda som passar.
När en snickare som stod och drog bräder ur sin brädhög inte hittade de rätta brädorna från början, gjorde till och med om en del färdiga husdelar till nya av egen version. Och det kan ju var och en förstå vad som händer på slutet av bygget när det fattas eller bara finns fel bräder kvar. Denna snickare tyckte naturligtvis att MyDreamHouse var ett ”djävla skitföretag”, sitt eget ”ANSVAR” i det som skett ville han absolut inte förstå.

Jag har även varit med om situationer när byggaren/snickaren utan att informera MyDreamHouse konstruerat om MyDreamHouse byggsats eller gör andra ändringar som inte stämmer med ursprungskonstruktionen. Till kostnader som slutkunden får betala. När detta sker ska naturligtvis byggaren/snickaren ta fullt ”ANSVAR” för dessa ändringar, men tyvärr är man ofta ovilliga att förstå detta

Vad är då ”ANSVARET” för byggföretaget eller den som ska bygga huset.

Byggföretagets ”ANSVAR” är självklart att noggrant läsa på i byggmanualen, man ska sedan inventera och sortera upp alla delar och noggrant fundera igenom byggsättet. Om man inte förstår byggmanualen eller någon del fattas eller är felaktig så ska man naturligtvis direkt ta kontakt med MyDreamHouse. Denna kontroll ska ske innan man börjar bygga. Sedan är det naturligtvis byggarens ”ANSVAR” att hela övriga byggnationen sker på ett professionellt ansvarsfullt sätt.

Naturligtvis har jag mött jätteproffsiga byggare som på ett trevligt sätt tagit sig an uppgiften med stor noggrannhet och ”ANSVAR”. Och har det trots detta kört ihop sig på något sätt, så har vi tillsammans rett ut felaktigheterna, och fått ordning på problemet.

MyDreamHouse och Probyggs och andra byggares främsta ”ANSVAR” är att på bästa sätt serva våra kunder så att de får det hus de betalt för, och att det är felfritt.

Det är möjligt att vi från MyDreamHouse kan ha gjort något misstag med er kund vilken det nu är, men eftersom jag inte har något minne av kontakt med er.
-Har Probygg inte ”vad jag förslår” tagit Probyggs ”ANSVAR” att omedelbart tydligt informera MyDreamHouse om vad som är fel,
-då har MyDreamHouse inte haft möjlighet att ta MyDreamHouse ”ANSVAR” att åtgärda felet.
-Då är det Probygg som är ”ANSVARIG” för felen inte MyDreamHouse.

Det är självklart att det är byggaren som måste ta det slutgiltiga ”ANSVARET” for ett husbygge.
-Man kan på sätt och vis generellt säga att MyDreamHouse, eller ISOVER, eller andra underleverantörer ”inte kan göra fel” (om det inte är dolda fel).
-Eftersom det är byggaren som har det slutgiltiga ”ANSVARET” för att huset blir riktigt byggt,
-Om byggaren inte tar sitt ”ANSVAR” och underrättar underleverantörerna att åtgärda det felaktiga material som levererats innan felet så att säga byggts in i vår gemensamma slutkunds hus.
-Så är det alltså byggaren som brustit i sitt "ANSVAR" och är "ANSVARIG " för felen.

Jag har som sagt ingen aning om vilken av mina kunder som ni på Probygg arbetat med, och är nu tacksam om ni preciserar era klagomål, så ska jag för läsarna för det här forumet på bästa sätt försöka förklara min syn på era upplevelser.

Du som ska bygga ett nytt hus, var därför extra noga med välja rätt byggföretag, ta referenser. Var också noggrann med att tillsammans med kvalitetsansvarige göra en noggrann besiktningsplan, och se sen till att få skriftiga rapporter under byggets gång, ”inte efteråt”.

Frank
 
Den här diskussionen känns inte aktuell med trådstart 2005, stänger tråden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.