okej, det går så fort alltså. Trodde att det tog flera veckor att torka. Då är det nog det jag ska köra på, verkar enklast, och kännas bäst. Men då behöver jag bara slänga i lerklining mellan stockarna, och kanske i någon djup spricka, sen tapetsera med lumppappen, måla, sen är det klart? Låter för enkelt för att vara sant. Men tror dock det kommer bli krongligt ädnå.

Vilken kakelugnsmakare köpte du av, bara höra av sig till någon i telefonboken? Hur mycket går det åt tro? Hur mycket ska jag köpa?
 
Jag har ingen aning om hur det kommer att se ut när du är klar. :) Och jag vet inte vad man bör tänka på när man tapetserar på lerklining, men det kan du säkert läsa "någonstans". Vi handlade hos Marieberg, det gick bra. Åtgång, har inte en susning.
 
okej, tack iaf. Någon annan som har något bra svar på de frågorna?
 
Har du någon Gysingehandbok? Där tror jag att det mesta du behöver veta står.
 
Om man inte vill lerklina så är Gysinge-Görans patentlösning 6 mm masonit med baksidan utåt. Stabilare är 3 mm, ändå lite följsamt och en bra yta att limma pappen på.
 
jo, har en gysinge handbok. Men är ganska skeptisk till den där göran. Extremt partisk i allt han skriver, vilket gör att jag inte kan ta han på alvar. Så därför frågar jag här, efter era erfarenheter, för att kunna bilda mig en egen uppfattning om vad som ska göras. Dessutom står det ingenting om vad det ska vara för underlag, men är att det ska vara slätt.
 
Jo han är väldigt partisk Göran men handböckerna och de beskrivningar som finns där är väldigt bra så dem kan du följa även om han har skrivit dem. :)
 
Ja, jag håller med Sophie. Hantverket i sig är ju liksom ganska opartiskt. ;) Vi följde dem hyfsat likt med gott resultat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.