Läste att en trappa kan gå på runt 40 tusen, känns lite dyrt tycker jag. Kan väll inte vara så svårt att bygga en trappa, det är ju bara lite plank, limträbalkar och bult. Kan man inte göra det själv?
 
" det är ju bara lite plank, limträbalkar och bult. Kan man inte göra det själv? "
visst kan du göra själv men tänk på att det krävs stor nogrannhet, om det skiljer nån mm i höjd, samt en ° mellan stegen så kommer trappen att kännas besvärlig att gå i.
 
Min kompis som är möbelsnickare och en av de duktigaste jag träffat på vägrar göra trappor för att det är så svårt att få bra.

Det är inte bara lite limträ och plankor.
 
Byggde min av stål och steg i ask, ca 10.000.
Skall du bygga i trä så är det tyvärr de pengarna du nämnt.
 
Mjaa...beror självfallet på vilken typ av trappa du ska göra... Ett rakt löp, L-form, viloplan, U-form...finns en hel massa. Är det tal om en basic rak eller L-formad trappa - så visst kan du göra det själv. Sätt dig en dag framför Google SketchUp eller liknande och rusta med tålamod för en armé.
Jag är själv i startfasen på mitt trappbygge - SketchUp ritningen är klar och plan/sättsteg är tillkapade.
Jag gör en L-formad trapp. Jag vet med mig att det kommer bli en riktig smärta i ars-et att få till det exakt, men det kommer fungera.
Prislappen för material är strax under 3000kr, bygger med massiv fura rakt igenom. Sen tillkommer ytbehandling då...säg en tusenlapp till - 4000kr plus några dagars egen tid.
 
"Kan väll inte vara så svårt att bygga en trappa"

Är det ironi eller? Haha. Min pappa är inredningssnickare och har gjort trappor i hela sitt yrkesliv (40+ år). Han har en snickeriverkstad med maskiner för några miljoner, dock inga CNC. Han tycker nog det är lätt att göra en trappa dock, för han klarar det på en arbetsvecka.
Vad ingår i de 40' du fått pris på? Handledare, spaljé, räcke på ovanvåning, montering etc? En trappa håller dessutom i 100 år. Hur många år tar det för en bil att minska 40' i värde?
 
AnneFi
Jag vill ju inte gå in här och läsa att det är svårt att göra en trappa.
Vår trappa upp till vinden är livsfarlig att gå i eftersom den är så brant och när en vän var här så sade han att det var plätt lätt att snickra ihop en ny.
 
B
40000kr?
vad ingick i priset?
 
Tyresö
AnneFi skrev:
Jag vill ju inte gå in här och läsa att det är svårt att göra en trappa.
Vår trappa upp till vinden är livsfarlig att gå i eftersom den är så brant och när en vän var här så sade han att det var plätt lätt att snickra ihop en ny.

Av allt som har med träbearbetning (snickeri) att göra, så är trappbygge det absolut svåraste man kan göra.

Själv tycker jag fortfarande efter så här många år i betongbranschen att det är lite klurigt att formsätta en trappform. Det är inte helt enkelt att formsätta och gjuta en trappa - trots det så är det enklare än att snickra en trappa.

Visst klarar nog dom flesta av att snickra ihop en trappa som ser ut att vara skapad av clownen Manne och apan Coco - men vem vill ha en sån ful trappa?
 
B
tyresö
nog vore det fint med vibreringsfri betong i trappformen sen. och så klart tippa i allt som ska i direkt ;-)
 
Tyresö
Hahaha, speciellt när man formsatt en brant öppen trappform.......
 
B
mycke mer intressant med öppen form ju
 
J
lordmetroid skrev:
Läste att en trappa kan gå på runt 40 tusen, känns lite dyrt tycker jag. Kan väll inte vara så svårt att bygga en trappa, det är ju bara lite plank, limträbalkar och bult. Kan man inte göra det själv?
Det är inte alls så svårt som en del försöker få det till.

kan du bara räkna och mäta och noggrann så klarar du det fint.
 
B
inte bara räkna och mäta.
viktigt med matriallet också
 
...och maskinerna. En trappa bygger man inte med hjälp av handmaskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.