Vi håller på att renovera väggarna i ett rum och överväger att lägga in elen i väggen om det är möjligt.

Jag undrar om det finns några regler för hur djupt in i väggen rören måste ligga samt om de måste ligga en viss höjd över golvet?
Vi har sett at det är ett mellanrum under väggen i golvhöjd och undrar om man kan dra rören där?
 
Inga regler, strömmen finner vägen!
Lägger du rör skall dessa förläggas horisontellt eller vertikalt, följa rummets linjer. Flexibelt rör som endast är avlastat i bägge ändar får dras hursomhelst, även diagonalt. (det anses flytta på sig om man skruvar eller spikar i slangen då).
Tänk på att i yttervägg skall rören ligga så nära rummet som möjligt innanför isolering mm för att slippa kondens.
 
Bob_the_builder
Eftersom Carl valde att inte påpeka det så känner jag mig tvingad: det är formellt sett inte tillåtet att dra ens elrör om du inte har allmän behörighet för elinstallation. Hrm, host, host. :)
 
Tack för råden.
Jag har läst tidigare inlägg så jag lovar att jag inte skall göra det själv. Jag antar att det är OK att göra spåren i väggen för elrören?

Vill dock veta så mycket som möjligt för att dels veta hur vi skall planera vårt renoverande och dels för att kunna ha koll på elkillen...

kontrollfreak
 
Carl
Om elkablarna skall ligga innanför isoleringen - Hur blir det då om man tilläggsisolerar från insidan? Kan det bli problem med elen då?
 
Njae, förstår inte riktigt frågan, men tilläggsisolerar du inifrån så bygger du förmodligen på ytterväggarna med kanske 45 reglar + gips, inåt rummet. Då är det i detta utrymme du drar nya elen.
 
Jag tänkte på el som redan är dragen i väggen. Alltså om man tilläggsisolerar utan att dra om den befintliga elen. Blir det kondens på de ledningarna då?
 
Ingen fara. Blir inte mer kondens än den du har idag.
 
Å tusan, kan jag även koppla ihop grejerna vid elcentralen? mvh iw
 
IngvarW skrev:
Å tusan, kan jag även koppla ihop grejerna vid elcentralen? mvh iw
Kolla innan du börjar dra och koppla att du hittar någon elektriker som är villig att besiktiga dina arbeten, annars kanske du bara hittar den typen som kräver att dra om allt som DU gjort.
 
Du spikar fast dosorna på sidan av regeln.
Jag tror inte det finns någon dosa på marknaden som inte har "rännor" för spik. 2 st 4 tum spik/dosa.
Annars får man göra som du beskriver, man sätter en kloss eller kortlar mellan två reglar och skruvar dosan rakt framifrån.
 
Glömde nämna det viktigaste av allt:

Skruva eller spika ALDRIG inuti dosan i kopplingsutrymmet.
 
Jag är själv behörig elektriker och kopplar aldrig in något som någon annan utfört, inte ens en annan elektriker... Händer det något så är det bara att skola om sig... så se till att du till 100% har en elektriker som kopplar in och driftsätter åt dig om du ska göra något själv, annars blir det kanske billigare att ta hem en el-gubbe från första början. - Ett litet tips ;D
 
Rör med flera kablar? Till en kopplingsdosa drar man väl ändock bara 3 kablar, (svart, blå och gulgrön), i "till"-flödet och förgrenar sedan ut det därifrån genom att koppla ihop alla med samma färg med hjälp av de små lustiga toppklämmorna?

Och från strömbrytaren drar man väl en brun till lampan eller vad det nu är som skall kopplas på/av?

Brgds Ingvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.