Har rivit en innervägg i den oinredda källaren för att få bort ett idiotiskt litet instängt utrymme som bara samlade fuktig luft. I utrymmet bakom väggen saknas golv och ca 1,5 kvm golv ska gjutas till (se bild). Det blir 10 cm cellplast med ångspärr + armering och ca 10 cm betong.

Några frågor uppkommer:

- Kan man klara det med mindre än 10 cm betong. Ytan är ju liten och det är inga stora belastningar utöver en människas vikt som kommer ifråga. Lämplig dim på armering i så fall?

- Hur göra för att minska risken för sprickor i skarven mellan befintlig och ny golvdel. Fukta upp i god tid + primer? Kan man fasa av kanten på det befintliga golvet på något vis för att få bättre vidhäftning? Nu är det en vertikal "huggen" skarv från bilandet efter väggen.

- Vilket vct för att det ska flyta ut bra?

Som synes finns det en bergsknalle i hörnet som grundmuren vilar på. Knallen får vara kvar och jag döljer den under en avlastningsbänk som jag bygger i trä ovanför den. Den har dock ett par sprickor som det fuktar lite från. Funderar på att lägga platon på knallen som går ned i makadammet + tunn skiva cellplast + armeringsmatta och gjuta över med 5 cm betong. Vad tror ni om det?
 
  • DSC05254.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Jo, du kan gjuta ner till 6 cm tjockt och då armera med en 8 mm armeringsmatta - absolut ingen golvvärme om du gjuter så tunnt!!!

Det finns 2 olika tekniker att gjuta vidare på ett befintligt golv. Antingen dubbar du i den befintliga plattan och runt hela nygjutningen, så att den nya plattan "hänger" i armeringspinnarna, med hjälp av armeringsmattan. OBS! plattan får absolut inte förankras i berget!!!

Eller så gör du en "flytande" platta som inte sitter fast i något och lever sitt eget liv. Det skapar du genom att du har tunn plast mot alla sidor, så att betongkanterna inte fastnar i väggar etc. Den här lösningen skulle jag själv välja.

VCT är blandningsförhållandet mellan vatten och cement, och har inget med koncistensen på betong att göra - det är S-värdet (sättmått) som styr koncistensen - lättrinnande betong heter: S5.
Köp vanliga finbetongsäckar och tillsätt 0,5 - 1 L standardcement/finbetongsäck, så har du ett hyfsat bibehållet K-värde om du blandar en lösrinnande koncistens.

Låt säckarna stå torrt/kallt över natten och blanda med kallt vatten, så har du gott om tid att blanda och gjuta.

Sen den där bergknallen....Plattan får absolut inte på något sätt gjutas fast i bergknallen - använd platon där vattnet rinner, tejpa sen med silvertejp över platonmattan på betongsidan så att betongen får en slät yta att glida mot om det skulle bli en sättning. Platonmattan kan formas och sitta fast i bergknallen, bara betongen har en glidyta mot Platonmattan.

Sen är det ingen höjdare att det rinner in vatten under betongplattan - försök göra något åt det, även om det är mer eller mindre är omöjligt. Eller försök leda ut vattnet på något sätt......

När betongen härdat klart, då skär du bort all Platon och plast längs med betongytans kanter.
 
Tack för det svaret Tyresö.

Vad för plastfog talar vi om här? Då det inte rör sig om ett raketbygge denna gång utan ett hörn i ett förrådsrum så jag kan leva med en fog men skulle gärna vilja ha en målningsbar fog eftersom det befintliga golvet är målat idag.

Om man istället skulle dubba är det expanderbetong som gäller i hålen? Hur djupt borrar man? Vågar man gissa på 10 cm?

Fukten från knallen handlar inte om vatten i sipprande mängder utan blott om fuktfläckar som ibland uppträder kring två springor. Men jag räknar ändå med hängslen och livrem och vill att konstruktionen ska klara rinnande vatten nedför knallen i det värsta scenariot. Därav iden att gjuta på platonmatta som täcker knallen och går ned i makadammet under cellplasten.

Förövrigt är det berg 30-50 cm även under hela plattan och makadam mellan. Det ligger två dräneringsslangar under befintlig platta i makadamet och dessa kommer jag att dra vidare under den nya plattan intill den blivande platonmattan vid knallens fot och ansluta till husets nya dränering.
 
Redigerat:
Tyresö
Plastfogen är vanlig billig täckplast - vilken plast som helst - det viktiga är att betongen inte får en chans att härda fast i väggar etc.

När du dubbar, så borrar du ett 10 cm djupt 12 mm hål och petar in en 10 mm armeringspinne som sticker ut minst 20 cm. Sen ska du ha 20 - 25 cm mellan dubbningshålen.
På dom utstickande armeringspinnarna najar du fast armeringsmattan - tänk på att dubbpinnarna ska vara nästan i underkant på betongen så att du inte riskerar att någon armering sticker upp över färdig yta.

Oavsett hur du gör så får betongplattan inte gjutas fast i bergknallen - betongen måste kunna röra sej fritt från bergknallen - om du dubbar fast betongplattan i bergknallen, så kommer någon av dom troligtvis ge vika vid någon årstidsskiftning och spricka - och det blir inte bergknallen som spricker. Platonmattan blir en bra lösning mellan betong och bergknalle.
 
Stort tack för input Tyresö. d^_^b Har en plan för arbetet i huvudet nu. Det blir raksågad kant på befintlig platta och plastfog. Räknar med att köra igång i helgen.
 
Tyresö
Raksågad kant blir snyggast och lättast att gömma i en mjukfog om du klinkar golvet. Kom bara ihåg att använda väldigt tunn och formbar plast (absolut inte markplast) - plasten funktion är ju bara för att den nygjutna betongen inte ska härda fast i det befintliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.