jag tolka ditt inlägg som så att du behövde 55 grader så fort det vart kallt, inte när det var extrem kyla.
Ju lägre radiatortempratur du kan hålla ju bättre cop får du.
har du halverad december rökningen så snittar du på COP2 inklusive elpatron. Själv ligger jag på COP4 & hade nånstans kring 43 grader i framledningstepratur när det var -22 ute. Ju större radiatorer du har ju lägre framledningstempratur kan du få & därmed också bättre cop.

Du nämner att du ska isolera i källaren & byta fönster. men det som gör mycke mer nytta & är mycke billigare är att isolera vinden!
 
Göran.W
Josth skrev:
Med tot förbrukning på 46 MWh innan skulle ni egentligen haft en Nibe 1245-12kW med ca 200m aktivt borrhål enligt Nibe's tabell. Beroende på ev. isoleringsåtgärder i närtid kan kanske 10kW med 170m aktivt borrhål räcka. Ibland kan det vara svårt/riskabelt att förlänga befintligt borrhål. Ett andra borrhål kan då behöva göras. Alt. som föreslagits ovan kompletterande jordvärmeslang i trädgården. 150m slang skulle motsvara ca 50m ytterligare borrhål.
Måste tyvärr hålla med Josth.
Tråkig sits ni hamnat i.

Byta fönster tycker jag inte ni ska göra om dom ni har är friska och inte 1 glas.
Fönster byte kostar så mycket att det är svårt att räkna hem besparingen det ger innom rimlig tid.
Tillägs isolera vinden borde vara det som ger mest för minst pengar.
Man bör byta eller sätta fler element så man helst inte kommer över 45 grader på elementen även när det är riktigt kallt.

Jaga han som sålt pumpen till er och tvinga han ta sitt ansvar för han har tydligen gjort alla fel man kan.
Bara att det saknas någon form av energi uträkning är illa.
Sen ska en som säljer värmepumpar ta mig tusan bara genom att gå igenom huset kunna få till en vetig dimensionering bara genom att använda sunt förnuft.
Hade han frågat om den tidigare förbrukningen så hade det ståt klart att en 6kw:s pump inte räckt utan att ens se huset.
 
Utan energikalkyl, kan det nog bli svårt att hävda att anläggningen inte håller det som utlovats i kalkylen.
 
Göran.W
CarMan skrev:
Utan energikalkyl, kan det nog bli svårt att hävda att anläggningen inte håller det som utlovats i kalkylen.
Jo det kan bli problem men den fungerar definitivt in på ett sådant sätt man kan förvänta sig och då har man rätt att häva köpet, få felet åtgärdat eller ekonomisk kompensation enl konsumentköplagen.
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkoplagen/


När är varan felaktig?


Din vara är felaktig om:
  • den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
  • bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
  • den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
  • den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
  • den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
  • säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
  • den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
  • säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
  • den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick
 
Lite ljus i tunneln, på onsdag kommer dom och byter ut pannan till en 8kw istället, kollade även borrprotokollet där det stod att dom borrat 150m och inte 135m som offererat ;) nu hoppas man ju att det ska bli lite bättre och att vintern snart är slut. nu när det är plusgrader ute pallar faktiskt 6kw att värma upp huset till 20grader med en framledningstemp på 42grader, kompressorn går dock dygnet runt så tror att 8kw kommer fixa det bättre! vad har ni för kommentarer till detta? en annan fråga, kan man på nått sätt isolera slangen från borrhålet och in i huset för att minska värmeförluster där? har ca 10m ingrävning till huset och kan tänka mig att det hinner kylas ner på vägen!

mvh Patrick
 
Redigerat:
Ligger slangarna närmare varndra än 1 m & grundare än 1m så ska dom isoleras, mende borde ju redan vara gjort.

Ligger dom på 1m & har ett längre avstånd än 1 m så är det jordvärme ! = bra! Sista 2m ska alltid issoleras för att skydda huset.

även om det är oisoleat så tror jag inte du har nån märkbar kylning från så kort bit.


Låter bra med en 8kW pump (den ger ca7kW)
Om dom offerterat 135m så är det aktivt djup, sen till kommer längden det är ner för att nå berg som inehåller grundvatten.
 
CarMan skrev:
Ligger slangarna närmare varndra än 1 m & grundare än 1m så ska dom isoleras, mende borde ju redan vara gjort.

Ligger dom på 1m & har ett längre avstånd än 1 m så är det jordvärme ! = bra! Sista 2m ska alltid issoleras för att skydda huset.

även om det är oisoleat så tror jag inte du har nån märkbar kylning från så kort bit.


Låter bra med en 8kW pump (den ger ca7kW)
Om dom offerterat 135m så är det aktivt djup, sen till kommer längden det är ner för att nå berg som inehåller grundvatten.
Jo man tycker ju det, är ju inte svårare än att man gräver en liten grop och kollar efter för att se om dom iaf gjort det rätt :cool:

Installatören blev förvånad själv när han kollade borrprotokollet för att dom bara skulle borra 135m men hade borrat 150m istället och påsåvis har vi fått 15m "gratis". haha sak samma. berg var det redan från 3m då huset i princip står rakt på berg men sen är det ju inte säkert att grundvattnet finns där direkt. fortsättning följer kan man säga, hoppas nu bara att det funkar! läste här i en annan tråd att man inte ska använda innetempgivaren förän man lyckats justera in pannan ordentligt, stämmer det? min givare kopplade dom in direk och har suttit inkopplad sen dess! ska jag strunta i den på nya pannan?
 
Ja det stämmer. koppla ur inne givaren (det räcker med att ställa ner kompensationevärdet på 0)
Sen ska alla radiatorer har fullt öppna termostater
när du gjort detta kan d börja justera kurva & förskjutning, vilket tar lång tid om du vill ha det riktigt bra (du måste göra om detta sen när du till läggs isolerat)

Det är svårt att hitta rätt kurva när sol eller annat ligger på o värmer huset.
 
Hur kalt är vattnet in från borran som kallast?
 
CarMan skrev:
Hur kalt är vattnet in från borran som kallast?
den är ganska konstant -1grad och ut är konstant - 1.8 typ.
 
om du har minus en grad ut nu, när det är lite mildare, så bör du ha djupare borra för en större pump. (då är ju boran presis gjord för denna pump, eller ka ske 5 m för kort tillomed)

vad står det för borrdjup på ditt hus? Det ska finnas en röd plåt som visar var borran är, på den står borrdjupet.
 
CarMan skrev:
om du har minus en grad ut nu, när det är lite mildare, så bör du ha djupare borra för en större pump. (då är ju boran presis gjord för denna pump, eller ka ske 5 m för kort tillomed)

vad står det för borrdjup på ditt hus? Det ska finnas en röd plåt som visar var borran är, på den står borrdjupet.
Borrade i somras och har ingen röd plåt på huset, har inte heller hört nåt nämnas om det?
Har jag och de som borrade/installerat pumpen missat nåt?

-1 in och -1,8 ut är väl ett tecken på att hastigheten på köldbärarpumpen borde sänkas lite?
 
På borrprotokollet står det 150m borrat, på den lilla plåten på huset står det bara hur långt och åt vilken riktning borran är!

hastigheten på kbpumpen är 100% så skulle ju kunna prova att sänka den till typ 80% för att se om det blir nån skillnad, hur påverkar det i övrigt om man sänker hastigheten?
 
-1 in och -1,8 ut låter väl inte optimalt? Jag har 2,5 in och -0,9 ut just nu. Har för mig att det ska skilja 3 grader åtminstone. CarMan rättar mig säkert om jag har fel :)
 
Ja det brikar vara 3 grader som gäller.

jag kan inte vad som gäller, man jag har en röd plåt med mått till borran & djup på borran
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.