Vi har en lite friggebod, eller uthus om man så vill på vår tomt. inuti finns iaf ett litet rum som jag skulle vilja isolera så att det håller plusgrader året om och därför kan användas som matkällare.

väggarna är i nuläget oisolerade, men på insidan sitter masonit (gissar jag) som döjer reglarna och foderbrädorna. Hur går man till väga för att isolera här, behöver man plocka ner foderbrädorna och isolera utifrån eller kan man isolera innifrån? utrymmet är litet och jag vill helst inte regla om och sätta isoleringen utanpå massoniten.
 
Bort med massoniten i med vindpapp sen isolering å på med innerväggarna igen.

Skall du ha över 10 grader året om sägs det att man skall ha plast mellan isolering å innervägg.
 
hur får jag i vindpappen då? för den ska väl vara i hela stycken och inte lösa bitar mellan reglarna?
annars lät det här precis så enkelt som jag hoppades att det skulle vara. och över tio grader vill jag inte ha 4-8 grader snarare.
 
Vindpappen skall hindra att det blåser genom springorna i panelen. Bäst är givetvis om du sätter dit den före ytterpanelen. Eftersom detta inte går utan att ta bort panelen så får du sätta den mellan reglarna och för söka få det så tätt som möjligt.

Riktigt källare kommer du dock aldrig att få det till. Skall du ha plusgrader i ett rum ovan jord på vintern räcker det inte med isolering. Du måste ha någon värme på också. En matkällare brukar dessutom ha fördelen att hålla ett fåtal plusgrader även på sommaren. En isolerad bod kommer att vara varm på sommaren.

Erik
 
Nä jag vet att det inte blir en riktig källare, men man får ta vad man har ibland:)
Element och el finns redan i rummet så jag tänkte värma upp det på vintern och ha möjlighet att ha en extra frys där och ev en och annan sagtflaska. Samt makens öl:)
 
Det var formuleringen: "isolera så att det håller plusgrader året om" jag hängde upp mig på. Lycka till.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.