RoTe
styrman1 skrev:
Jag hittade till min från -85 utan problem.
Är ju vanlig M gänga så det kan inte vara svårt, hur många storlekar kan det finnas?
Gänga? Jag har ingen gänga... Det är en pinne bara med rund skalle på ena sidan och saxsprint i andra.
 
Milkshaken
hehe saxsprint???? Jag har mutter jag.....:)
 
Finns båda sorter.
Finns de som bara är en fjädersprint som brytpinne också
 
mina är vanliga bultar men i mässing. kanske någon brottanvisning också men det kommer jag inte ihåg.
 
Nu har jag skruvat isär slungan och öppnat snäckväxeln, jag konstaterade att det var inga brytbultar som satt på knivarna utan solida skruvar och utan den distans som skall finnas enligt ritningarna jag hittade på servicecentralens hemsida. Drevet i snäckväxeln var inte mycket kvar av det var bronsspån i hela växelhuset och det verkar vara det enda som var skadat så nu blir det att försöka få tag på ett drev samt brytbultar, och skruva ihop slungan igen.

Någon som har tips på någon leverantör som säljer reservdelar billigt ?
 
Milkshaken
Bor du i närheten av Norra Kalmar län så kan du PM,a mig.... Riktigt bra kontakt.... Annars tar du snäckans modellnummer och söker på Ebay eller andtra amerikanske sidor? Börja med Google... Sök först med citattecken...
Lycka till...
 
Tack men jag bor i Östergötland och har nu beställt snäckdrev hos Fridtuna i Linköping, de var billigare än vad jag jag kunde hitta på nätet, och väldigt serviceminded, kan rekomenderas.
 
Milkshaken
Ahh vad bra... var i Linköping ligger det? är det någon kedja eller nån fristående verkstad?
Ja jag är rätt berest i Linköping...:)
 
Kan man utifrån denna tråden dra slutsatsen att man alltid ska använda skruvar/brytpinnar som är gjorda för att gå av och undvika nödlösning med vanliga skruvar? Det har funnits dialog kring detta i andra trådar och tycker att denna tråden bekräftar..................
 
Milkshaken
Ja AndersS varför skulle det annars finnas brytpinnar för? Skulle dom bara vara för skoj skull?
Helt klart ska man använda brytpinnar, men just min modell verkar vara svår att få tag på då dom bara blir omrestade från leverantören hela tiden...
 
Jag körde med brytpinnar modell riktiga men har numera ersatt dem med helgängad skruv och det går precis lika bra. Köpte tre riktiga och de gick åt i första snön då man ju "hittar allt".

Mina hemgjorda är klenare än original så jag tror inte det är någon fara.

Sen är resten av slungan ett levande lik så den får ju de delar den förtjänar! :D
 
AndersS skrev:
Kan man utifrån denna tråden dra slutsatsen att man alltid ska använda skruvar/brytpinnar som är gjorda för att gå av och undvika nödlösning med vanliga skruvar? Det har funnits dialog kring detta i andra trådar och tycker att denna tråden bekräftar..................
Jag har sett tips på detta forum om att använda klena skruvar (5 mm). Kan man av denna tråd dra slutsatsen att klena skruvar, exempelvis 5 mm, inte gör jobbet som brytpinne? Jag ser inte riktigt att det framgår... skulle ju kunna vara någon som tagit "vad han har", dvs en skruv som är alldeles för stark för att gå av - därav problemet i tråden.

Kanske är det så att man inte alls kan dra någon slutsats? Förutom att en slunga inte tycks orka slunga iväg betongtrappor oavsett brytpinne eller kraftig skruv.
 
Milkshaken
jaso skrev:
Jag har sett tips på detta forum om att använda klena skruvar (5 mm). Kan man av denna tråd dra slutsatsen att klena skruvar, exempelvis 5 mm, inte gör jobbet som brytpinne? Jag ser inte riktigt att det framgår... skulle ju kunna vara någon som tagit "vad han har", dvs en skruv som är alldeles för stark för att gå av - därav problemet i tråden.

Kanske är det så att man inte alls kan dra någon slutsats? Förutom att en slunga inte tycks orka slunga iväg betongtrappor oavsett brytpinne eller kraftig skruv.
Jag förstår hur du menar jaso. Men.... Jag har ju satt i 5mm skitkvaliteskruvar i min slunga i väntan på riktiga.
Jag har fått rikta 2 av vingarna på Impellern, varav den ena stod nästan 90 gr bakåt, den andra ca 45....
3 mm stål, fick värmas med gaslåga.... Sen banka med handsläggan....
Klart att det inte skett om jag hade haft brytpinnar, nu kom jag ju billigt undan, men det är ett jäkla jobb då du måste klyva den modellen av slunga jag har.
 
Milkshaken skrev:
Ahh vad bra... var i Linköping ligger det? är det någon kedja eller nån fristående verkstad?
Ja jag är rätt berest i Linköping...:)
Hej !

Det är (tror jag) en fristående verkstad och ligger i företagsparken mellan T1 och Valla ganska nära kyrkogården, de är väldigt duktiga på trädgårdsmaskiner och skogsutrustning mm.
 
Det är mycket jobb att byta drevet så jag kommer alltid att använda riktiga brytpinnar, nu när jag vet att det finns brytpinnar på slungan, vill inte göra om detta igen, för det hände ju när behovet av slungan är som störst också. Så handskottning plus klyvning/reparation av slungan blev ju resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.