Min elektro-helios har gått sönder. trummans lager skar..
Nu skall ja ut o köpa en ny, men vilket märke skall ja köpa? vad har ni för erfarenheter?
i prisklass runt 5000.-
hade tänkt: electrolux,husqvarna,bosch eller?? tips.
 
De flesta maskiner tillverkas i Merlionis fabrik i Italien utom en del tyska samt Cylinda. Jag håller precis på och tittar runt till mitt nya hus och "alla" säger att, ska man ha en riktig kvalitetsmaskin och slitvarg ska man välja Miele. (Har hunnit med ett antal märken genom åren då jag har tre barn, husdjur osv. ) Pratade då med min väninna i Tyskland om de också anser att Miele är kvalité och hon bekräftade att även där anser man att det är det bästa som de flesta drömmer om. Åkte även hem till goda vänner och kollade för de har i vintras bytt ut sina maskiner mot Miele och jag måste erkänna att jag blev imponerad. Så många funktioner och nästan ljudlös. Den till och med vägde tvätten innan start för att spara energi etc. (Känner inte så många som har Miele, men de som har det är enormt nöjda. Själv har jag bara lite motstånd mot deras höga priser.)

Tvättar man mycket och har barn, husdjur mm är valet viktigt eftersom maskinen slits mer. Cylinda sköljer bättre än de flesta andra och detta är viktigt om man är känslig/allergisk. Jag har nu efter att ha frågat runt bestämt mig för Miele som också lämnar 10 års garanti.
Fick bra pris hos Vitvarumäklaren. Drygt 10´visserligen men Cylindas maskiner ligger runt 7´ och har bara normalgaranti. Dock väger Mieles tvätt 95 kilo vilket är väldigt mycket mer än andra märken, så det lär bli jobbigt att baxa in den. :p

På Konsumentverkets sida kan du gå in och jämföra massor av märken och modeller. Sen jämför du priserna som tidigare inlägg tipsat om på Pricerunner.

Glöm inte att pruta när du gjort ditt val!
MVH
Caroline
 
Caroline skrev:
Dock väger Mieles tvätt 95 kilo vilket är väldigt mycket mer än andra märken, så det lär bli jobbigt att baxa in den. :p

Har inte Miele själv, men när min syster för 3-4 år sedan köpte Miele tvätt+torktumlare att ha som "tvättstapel" så rekommenderade återförsäljaren (ngn. i Sthlm, minns ej vad de hette) att förstärka golvet pga. tyngden, nu var det inte aktuellt för dem då de ställde sin stapel på klinkers lagd direkt på betongplatta, men jag undrar hur det blir om man har träbjälklag spec. om det är cc 60 :-/
Ligger det något i detta, tror ni eller är det bara nys ???

//Christina.
 
Det håller nog. Varmvattenberedaren eller värmepumpen väger säkerligen mycket mer. Om den nu står där...?
 
Jag tror att det håller...
Torktumlaren väger väl mindre, och 95+lite till bör det hålla för...
Annars får jag kliva in försiktigt på det golvet ;)

Men cc 60 hoppas jag att det inte är.
I alla fall inte om det är klinkrat...
 
Caroline skrev:
Jag har nu efter att ha frågat runt bestämt mig för Miele som också lämnar 10 års garanti.

MVH
Caroline
Du får INTE tio års garanti.....går maskinen sönder inom tio år så får du 1000:- kronor i rabatt på reparationen.....det är sällan tusen kronor räcker för att repa en trasig tvättmaskin.....men förhoppningsvis ska ni ju inte behöva reparera den! :)

http://www.miele.se/produkt.htm
 
Ja det är rätt att det inte är en äkta garanti men innebörden av den är att, om maskinen mot förmodan skulle gå sönder är de beredda att gå in med 1.000:-. Efter vad jag förstått är de mycket serviceminded i de få fall något krånglar, vilket inte alla fabrikanter kan skryta med, så jag förmodar att de tar fullt ansvar i ett sånt läge även om det kallar det för reparationscheck eller så.

Visst höll maskinerna längre förr, men då var de rejälare byggda också. Idag är mycket insparat för att få ner priset mm. Många innertrummor är inte av stål längre utan av plast ex.vis. Fick tips om det av en reparatör att sticka in handen mellan trumman och maskinens öppning och känna om det var stål eller plast inne där. Stål är överlägset plasten enligt honom avseende styrka och livslängd.

Runt 5´ finns det massor med maskiner, det är bara kolla av på Pricerunner. Som jag skrev tidigare görs de flesta i Italien utom några få andra, därför spelar det nog ingen större roll vilken man väljer. Har själv provat ett lågprismärke som heter Selectro och den maskinen tvättar mycket bra, men vandrar runt vid centrifugering och har börjat rosta efter 5 år.

Konsumentverket har en ganska ny test på sin hemsida där det testat tvättmaskiner. Där finns också bra info.

MVH
Caroline
 
Har hört från vitvaruförsäljare, att om man skall köpa en billigare tvättmaskin/torktumlare (runt 5-6 000 kr) är det bästa valet siemens. Bäst pris/prestada tydligen.

Vi kommer dock själva att köpa miele.
 
Varvtal centrifugering, kapaciteten, energiklassning, resttidsvisning, timer är några saker som du skall fundera på.
 
Det blir nog whirlpool. En kompis har en kompis som har en kompis (!!) som säljer whirlpool tvättmaskin ny och whirlpool torktumlare ny för endast 5000. Fast utan garantier (!) . Så billigt att det måste vara kriminellt att INTE köpa..
 
Inte för att jag vet MEN det känns snudd på "kriminellt" att inte fråga sig var de kommer ifrån, spec. om de är sprillans, kanske tom. med lastförpackning(?) men utan garantier till priset av 5000 kr för både tvätt+torktumlare ???
Fast ni kanske kan lita på kompisen som har en kompis som har en kompis, eller hur det nu var ;)

//Christina.


PS: ELLER så finns det en fullt naturlig och godtagbar anledning, så kan det ju faktiskt också vara :) (i teorin iaf. ;))/DS.
 
skulle ni fråga var de kommer ifrån för 5000 kr ??
inte jag iallafall. Pengarna ja tjänar på köpet kan ja lägga på blöjor istället.. va tycker ni? ;D ;D
 
biffenz skrev:
skulle ni fråga var de kommer ifrån för 5000 kr ??
inte jag iallafall. Pengarna ja tjänar på köpet kan ja lägga på blöjor istället.. va tycker ni?  ;D ;D
Tja, det är en fråga att diskutera helt klart.

Med tanke på vad vi diskuterat i andra trådar här , så verkar det ganska troligt att de kan komma ifrån någon annans hus eller lägenhet.

Och vore de mina skulle jag gärna vilja ha tillbaka dem...
 
Nix skrev:
Med tanke på vad vi diskuterat i andra trådar här , så verkar det ganska troligt att de kan komma ifrån någon annans hus eller lägenhet.

Och vore de mina skulle jag gärna vilja ha tillbaka dem...
Precis, det var det första som slog mig när jag läste ovanstående och just med tanke på hur mycket vitvaror som "försvinner" från husbyggen så skulle jag definitivt försöka tänka lite längre ........
Varför understödja nåt sånt om det finns minsta misstanke, det kan ju lika gärna vara dina egna grejor som försvinner nästa gång.

//Christina.

PS: Dock säger jag inte att så måste vara fallet just här men fråga, det skulle jag definitivt göra/DS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.