Hej!

Min vän som jag har ett fritidshus ihop med har fått för sig att det är enklare och billigare att sätta en plastmatta på golv och vägg i hela badrummet (typ en sådan som man hade i badrum på 70-80 talet) och sedan sätta kakel och klinker ovanpå denna än att använda godkänt tätskikt på våtrumsgodkända skivor.

Han påstår att han fått offerter på nytt badrum från olika hantverkare och att de då föreslagit just denna lösning.

Han säger också att om man använder den lösningen kan man ha kartongklädd gips under.

Jag tycker att det låter helt bisarrt, men han påstår sig vara säker på sin sak.

Är detta verkligen godkänt enligt BBV?

Jag är tacksam för råd från bättre vetande!
 
Det finns plastmattor som är godkända enligt GVK och om det är godkända GVK anslutna firmor så kan man nog förutsätta att de använder dessa.
 
För mig låter det lite skumt att det skulle vara billigare att sätta en plastmatta (korrekt) än att sätta ett tätskikt. Plastmattan skall ju svetsas i skarvarna, och är (tror jag) mer tungjobbad än tätskiktsfolien.

Men om man fuskar och låter bli att svetsa fogar, kanske inte är så noga med mattan utanför våtzonen. Tjaa. då kanske det blir enklare och billigare.
 
Ok, det låter ju som om det kan vara godkänt ändå. Men får man verkligen ha kartongklädd gips under plastmatta när man inte får ha det under tätskiktsfolie?
 
Det är inte godkännt av BBV, men däremot av GVK
Ja man kan ha kartonggips under plastmattan enl. GVK
Det är ungefär samma pris på tätskiktsmatta och folie, skulle tro att en mattläggare sätter ett badrum på ungefär samma tid som en plattis sätter folie
 
T
hempularen skrev:
För mig låter det lite skumt att det skulle vara billigare att sätta en plastmatta (korrekt) än att sätta ett tätskikt. Plastmattan skall ju svetsas i skarvarna, och är (tror jag) mer tungjobbad än tätskiktsfolien.

Men om man fuskar och låter bli att svetsa fogar, kanske inte är så noga med mattan utanför våtzonen. Tjaa. då kanske det blir enklare och billigare.
Mattan sveps tunt badrummet och sedan en bord längst upp som överlappar mattan. Alltså inga svetsar.
 
Ok, nu förstår jag. Jag kände inte ens till GVK, hade vara läst BBV.
Som amatör/hemmabyggare blir jag rätt förvirrad när två organisationer har olika "branschregler", men det hör kanske till vardagen för fackmän.
Någon som har en uppfattning om försäkringbolagen värderar GVK:s regler/BBV likvärdigt eller om den ena väger tyngre vid bedömning om en hemmafixare utfört arbetet fackmässigt?
Jag tänker t.ex. på lösningen med kartongklädd gips bakom godkänd plastmatta om är OK enligt GVK:s regler men inte enligt BBV.
 
Så har vi hemma, smålandsvillans kaklade badrum kommer färdiga med plastmatta (ohyggligt fula :D) och sen kaklas dom på plats. Rätt intressant faktiskt. Men ska visst vara en riktigt bra lösning. Mattan är ju rätt seg också så tätskiktet står ju emot sättningar och liknande väldigt bra.
Min gissning är att plastmatta under är bättre än många andra sorters tätskikt.
 
Det är godkänt oavsett om man väljer BKR, GVK eller MVK enligt alla etablerade svenska försäkringsbolag. Det man ska tänka på är att man självklart inte skall blanda enligt olika reglementen utan bestämma sig för en och följa deras godkända system, tillverkarens alla anvisningar etc så är det inga försäkringsmässiga problem.

Mvh Lorant
 
Tack för hjälpen! Jag hittade förresten precis svaret på min fråga om de olika reglerna i den klistrade artikeln: https://www.byggahus.se/badrum/reglerna-att-bygga-badrum Lustigt att jag lyckades missa det innan.

Tror ni att det är lika lätt/svårt att få rätt på lösningen med plastmatta under kakeln som det är med tätskiktsfolie för en medelmåttig hemmafixare?

Någon speciell plastmatta som är prisvärd?
 
T
Plastmatta sätter du inte själv som hemmafixare. Krävs en hel del erfarenhet och specialredskap.

Folien däremot är som att tapetsera.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.