Hej, undrar hur man gör om man ska ansluta avlopp, dagvatten eller dränering till en befintlig brunn i cement. Funderar på att dra ett nytt dagvatten rör till min befintliga brunn men vet inte riktigt hur man ska ansluta röret så att det blir bra. Hittade denna bilden på internet, har han murat eller använt någon form av flexibel fog?
Anslut%20till%20bfintlig%20brunn.png
 
  • Anslut till bfintlig brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle knacka upp ett nytt hål i brunnen, trä igenom det nya röret och sen täta med lite murbruk runt .
 
B
försök att borra många hål först. sen knacka så att du får ett mer kontrollerat hål
 
Ok, tackar för era svar...men då är det murbruk som gäller? Det finns inga speciella anslutningar man ska använda sig utav eller något sådant?
 
Det finns speciella rördelar som är till för att gjutas in, men jag tycker det är överkurs i ett sånt där fall.
Själv gjorde jag precis som jag skrev tidigare i min egen dagvattenbrunn.
 
Finns det inget befintligt rör till brunnen som du kan koppla på dig på? T ex med en Y-format förgreningsrör.
 
Jag lånar den här tråden lite. Kan man ta vanligt murbruk för att täta? När jag läste på instruktionen på byggmax bruk så står det för murning inomhus. Är det ngt särskilt bruk som ska användas när det är under mark?
 
Staffans2000
Ingen aning faktiskt.
Men det spelar ingen roll alls.
Vad som hälst duger. Det man vill förhindra är att det kommer in jord o dyligt. i brunnen. Sålunda kan i nödfall även gamla plastkassar nyttjas.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.