Tyresö
Fixartanten skrev:
Ajabaja!!

Jag menar att jag har hört att det kan förekomma - själv skulle jag aldrig komma på tanken att göra så (hehe), det är väl olagligt?
 
Tyresö skrev:
Jag menar att jag har hört att det kan förekomma - själv skulle jag aldrig komma på tanken att göra så (hehe), det är väl olagligt?
Ja, det är det. (Om nu någon undrade). För den som skriver ut kvittot. Den som använder det förfalskade kvittot felaktigt (t ex vid en deklaration) begår också ett brott.

Men, då ska man åka dit för det också... :rolleyes:
 
Så egentligen kan man i stort sätt dra av allt man kan komma på man har gjort på huset (om man har kvitton) - i fall de sedan inte godkänner detta, då lär väl den kostnade bara dras bort antar jag. I fall man då säljer ett hus efter 5 år då far jag alltså inte göra några avdrag vid försäljning eller ? Eller gäller detta bara förbättringskostnaderna ?
 
Förbättringskostnader har vad jag förstått ingen tidsgräns, däremot är det endast de senaste 5årens renoveringskostnader som får dras av.
Dvs installerade du en pool i vardagsrummet för 10år sedan så är det ju ngt som inte fanns tidigare, och får dras av, men tapeterna som sattes dit samma år är inte möjliga längre att dra av.
 
Hubbe2 skrev:
Dvs installerade du en pool i vardagsrummet för 10år sedan så är det ju ngt som inte fanns tidigare, och får dras av, men tapeterna som sattes dit samma år är inte möjliga längre att dra av.
Stämmer, om det fanns tapeter tidigare.
 
Hubbe2 skrev:
Förbättringskostnader har vad jag förstått ingen tidsgräns, däremot är det endast de senaste 5årens renoveringskostnader som får dras av.
Dvs installerade du en pool i vardagsrummet för 10år sedan så är det ju ngt som inte fanns tidigare, och får dras av, men tapeterna som sattes dit samma år är inte möjliga längre att dra av.
För att förtydliga vad Henri menar. Om det inte fanns tapeter innan, DÅ får du dra av den kostnaden också även om det är mer än fem år sen. Om du tapetserade om, så får du bara dra av kostnaden om det var max 5 år sen.
 
Hur är det med rotavdrag i detta sammanhang, får man dra av för den del som man själv har betalt?
 
Henri skrev:
Stämmer, om det fanns tapeter tidigare.
Är det här verkligen sant? Är det en förbättringsåtgärd att tapetsera en målad vägg? Är det även en förbättringsåtgärd att måla en tapetserad vägg om det inte fanns färg där tidigare?
 
Nyfniken skrev:
Är det här verkligen sant? Är det en förbättringsåtgärd att tapetsera en målad vägg? Är det även en förbättringsåtgärd att måla en tapetserad vägg om det inte fanns färg där tidigare?
Det är definitivt avdragsgillt att måla eller tapetsera efter fem år om väggen tidigare var obehandlad. Men att måla en redan tapetserad vägg är säkert inte avdragsgillt.

Din fråga angående tapetsering av målad vägg bör nog ställas till skatteverket för att få ett säkert svar. Jag tänker på när man sätter en dyr vävtapet på en enkelt målad vägg. Den kostnaden skulle jag dock yrka avdrag för, eftersom jag anser att det är en förbättring. Man kan ju utan risk alltid yrka avdrag för verkliga kostnader som man haft.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.