Hej!

Jag ska själv renovera mitt badrum i sommarstugen. Eftersom jag har hyfsat gott om tid, men mindre gott om pengar blir jag jätteglad för tips på vilka system som är billigast (utan att vara helt undermåliga).

Badrummet är ca 1,5 meter brett och 3 meter långt.

Dusch, handfat och WC är enda vatteninstallationerna.

På väggarna har jag tänkt sätta knauf aquapanel eftersom jag köpt på mig sådan på vid en utförsäljning.

På golvet har jag tänkt flytspackla direkt på golvspånskivor.

Rördragningen blir utvändig (förutom där de gamla prisolrören kommer upp ur golvet).

Vad gäller tätskikt så har jag läst BBV 10:1 och tror att jag förstår kraven. Jag har dock ingen aning om vilken tillverkares tätskiktssytem jag ska välja.

Mitt fokus är på lågt pris, men om något system är väldigt svårjobbat så varna gärna.

Stort tack för hjälpen!
 
Rören får inte längre komma ut genom golvet. Det ska ske genom väggen.

Biltema har godkänt tätskikt som förmodligen är billigt, har dock ingen aning hur det är att jobba med.
 
MaZtoR skrev:
Rören får inte längre komma ut genom golvet. Det ska ske genom väggen.

Biltema har godkänt tätskikt som förmodligen är billigt, har dock ingen aning hur det är att jobba med.
Vid renovering, inget krav!
 
MaZtoR skrev:
Rören får inte längre komma ut genom golvet. Det ska ske genom väggen.

Biltema har godkänt tätskikt som förmodligen är billigt, har dock ingen aning hur det är att jobba med.
Jag har precis räknat på allt material till ett lika stort badrum. Jag blev först glad när jag insåg att Biltemas verkade vara bra kvalitet och bra pris. Men övriga artiklar i systemet gjorde att det blev dyrt.

Billigast hittils är att handla komplett LIP system via Sigro (med Sigrokort).

Man kan också kombinera och handla tätskikt och övriga produkter (frågan är exakt vad som är tillhörande tätskikt? Fix, fogmassa, flytspackel osv?) på olika ställen. Men då gäller det att han koll på vad som passar ihop och vad tätskiktstillverkaren har för krav (ja, dom kan säga ifrån om du köper "fel" märke).

kamilenski skrev:
Vid renovering, inget krav!
Källa på det? Jag ska renovera och när vårt hus besiktigades så nämnde besiktningsmannen att golvbrunnen måste bytas och rören måste dras om till att komma ut genom vägg istället för golv. Har han fel? (Detta var oktober 2010)
 
En annan sak jag vägde in är att LIP har 10 ggr bättre monteringsanvisningar och mer kompletta (olika golvbrunnar osv) än Biltema. Vet man vad man gör så är väl inte detta ett problem dock.
 
jarlen84 skrev:
En annan sak jag vägde in är att LIP har 10 ggr bättre monteringsanvisningar och mer kompletta (olika golvbrunnar osv) än Biltema. Vet man vad man gör så är väl inte detta ett problem dock.
Klart är bättre. Och dyrare. Alla gamla golvbrunnar (äldre än 1990) skall bytas ut. Rören är dock inga krav om det medför större problem att utföra (gäller dock endast renoveringar).

Källa? Alla proffs som skriver här på forumet samt

http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
 
Tack för hjälpen alla.

Jag är lite nyfiken på Bostik också eftersom jag redan har lite material där som en vän fick över. Hur står det sig mot LIP?
 
Räkna alltid in fixet när ni ska räkna ut total pris på tätskikt eftersom det "hör till"
Kan skilja väldigt mycket i åtgång / m2 mellan märken
från kanske 1,3 till 3 kg¨/m2
 
kamilenski skrev:
Källa? Alla proffs som skriver här på forumet samt

[länk]
Det enda jag hittade i branschreglerna är:

På våtrumsgolv får inga andra rörgenomföringar
utföras än för golvbrunn och annat
avlopp
Vilken sida står det att man får ha vattenrör genom golvet vid renoveringar?
 
MaZtoR skrev:
Det enda jag hittade i branschreglerna är:



Vilken sida står det att man får ha vattenrör genom golvet vid renoveringar?
Sida 3.
 
  • sida3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamilenski skrev:
Sida 3.
Tackar så mycket. Missade det där helt.
 
jarlen84 skrev:
Jag har precis räknat på allt material till ett lika stort badrum. Jag blev först glad när jag insåg att Biltemas verkade vara bra kvalitet och bra pris. Men övriga artiklar i systemet gjorde att det blev dyrt.

Billigast hittils är att handla komplett LIP system via Sigro (med Sigrokort).

Hmm...håller också på och räknar på det där, och jag förstår inte riktigt hur du räknat? LIP från Sigro är aningen billigare än Biltema när det gäller själva folien och limmet/guckan...men manschetter och fix etc är dyrare på LIP så jag får det till att Biltema är billigare totalt sett... vad har jag missat?
 
kamilenski skrev:
Klart är bättre. Och dyrare. Alla gamla golvbrunnar (äldre än 1990) skall bytas ut. Rören är dock inga krav om det medför större problem att utföra (gäller dock endast renoveringar).

Källa? Alla proffs som skriver här på forumet samt

[länk]
LIP från Sigro (63kr/kvm) är billigare än Biltema (75kr/kvm) om man bara ser till folien, sen är faktiskt övriga ingående kemikalier och tillbehör även det billigare. Otroligt men sant.

Det enda jag hittar i BBV10:1 (som jag läst några gånger nu) är föjande text:

"Både nyproduktion och renovering omfattas av reglerna"

Och tidigare i en "allmän information"-ruta finns följande text:

"Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid
kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna
på platsen."

Vilket jag tolkar som att man bara får göra avsteg från reglerna om det inte går att lösa enligt dom. Att dra om rör som kommer upp genom golv till att gå genom vägg kan ju sällan vara omöjligt?

Men visst, det går att låta dom sitta kvar om man kan förklara läget i kvalitetsdokumentet, vid gör-det-själv arbeten skulle det nog blir svårare att övertyga om att man gjort en riktigt bedömning?

Men ok, om experter på ett forum säger att jag får det, så är det väl lugnt?

EDIT: Jag såg nu att texten redan hade diskuterats (skrev mitt inlägg redan igår egentligen).
 
Redigerat:
Forbo skrev:
jarlen84 skrev:
Jag har precis räknat på allt material till ett lika stort badrum. Jag blev först glad när jag insåg att Biltemas verkade vara bra kvalitet och bra pris. Men övriga artiklar i systemet gjorde att det blev dyrt.

Billigast hittils är att handla komplett LIP system via Sigro (med Sigrokort).

Hmm...håller också på och räknar på det där, och jag förstår inte riktigt hur du räknat? LIP från Sigro är aningen billigare än Biltema när det gäller själva folien och limmet/guckan...men manschetter och fix etc är dyrare på LIP så jag får det till att Biltema är billigare totalt sett... vad har jag missat?
Det jag reagerade på var att olika primer, fix osv var så dyrt på Biltema, men jag kanske överdriver? Jag känner dock inte att jag har tillräcklig koll på vad som passar med varandra, så samma tillverkare (leverantör) rakt igenom är vad jag tänkt.

Flytspacklet kan jag dock förstå att man inte behöver köpa Biltemas dyra.

Jag ska nog kolla mina kalkyler igen. Men jag har inte gjort någon "kombinationslista" utan bara "allt från samma leverantör" jämförelse.
 
Jag har inte räknat totalt, men vad jag ser är att rörmanschetter är dyrare på Sigro, även fix och primers och annat när du jämför samma storlek på förpackningar och åtgång.
Flytspacklet tänker jag köra Byggmax 169kr/25 kg...har använt den förut och den är helt ok att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.