Hej,

Vi ska bygga ut vår hus från 1880 och vi vill då ha
spröjsade fönster med löstagbara innanfönster
även i nya delen av huset. Dock har vi svårt att
hitta en leverantör som kan leverera fönster med
glas som ser ut som det gjorde förr i tiden. Det
"kulturglas" de erbjuder är bättre än planglas men
det är ser ju inte ut som gammalt glas!.

Tacksam för svar
 
Köp gamla fönster på blocket och ta glasen.

Annars har jag för mej att schott har ett nytillverkat gammalt glas - dock hur dyrt som helst när jag kollade...
 
De "handblåsta" glasen som säljs idag brukar komma från Polen och andra länder där man inte bara gör floatglas. Problemet med gammalt "äkta" handblåst är att det är så skört, men ger onekligen "rätt" utseende till ett gammalt hus.
Kolla in Svenska föreningen för byggnadsvårds diskussionsforum:
http://www.gulabilen.com/forum/index.asp?ForumTypeId=1
Det har skrivits en del om fönster där.

Här står det en del mer eller mindre vettigt också:
http://www.antikviteter.net/antikprat/messages/264/33238.html?1076524561
 
Gysinge har i sammarbete med glasblåsare fått fram ett äkta handblåst glas efter 13års övning. 1880:- /m2 för ett vitt glas, 2880:- /m2 för ett ljusgrönt. Kan vara lite svårt att hitta fint gammalt blåst glas (ofta repigt och lite fult) så detta kanske kan vara ett alternativ.
 
Tack för tipset om Gysinge. Dock tycker jag inte om detta
företag som har ockerhöjt priserna de sista åren. Sedan
att de försäker utmåla sig som en "kulturförenin" är ju bara löjligt!!! Jag har absolut inget emot att gynna
företag som vill tjäna pengar men att försöka dölja sig
bakom fjantiga namn. Mycket synd då katalog och produkter och kunskap är mycket goda på detta
företag.
 
Hej jag såg din fråga om handblåst gamla glas...
Jag har ett gammalt fönster som står på altanen där glaset mäter 120x120.
kanske något du kan använda. Låter det intressant så maila mig på ann_lindau@telia.com
 
Hej!

Steget efter munblåsta glas är valsade glas. Det ser du om man går förbi eller lyfter på skallen när du går förbi rutan. Ser ut som ett vågmönster. Ett riktigt bra insynsskydd utan att det "syns"

TIPS! Ring runt till lite lantbrukare i skogarna. De brukar ha drivor med gammalt glas. Dock ofta i små storlekar.

Lagavulin / förhoppningsvis fönsterhantverkare om dryga året.
 
Classe!

Har du någon skiss på fönstrena? Jobbar på ett litet snickeri i norra småland som har bra priser på det du beskriver.

Lagavulin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.