Tycker att den framledningstemp du har från fjärrvärmenverket är låg i mina ögon. Men har du sett grannens värden själv? Eller spelar han dig bara ett spratt för jävlas? Kolla vad han får i temp på primär och sekundär på sin anläggning
 
Hej hopp igen! Blev nyfiken och kollade mina värden.....

Hus 140kvm boyta + 70kvm källare , 140kvm radiotorer, 70 kvm golvärme. Kurva 0.8

2 vuxna 3 barn

Just nu -4.1 ute temp inne 20.8

0.046kubik/h i förbrukning dvs 2364 kw/h

In primär 91,6 och tebax 34.6 T= 57,0

förbrukning nov medeltemp -0,5 / 2139kW
förbrukning dec medeltemp -8,2 / 3209
 
Undra om louksor testat några av förslagen och hur det gick?

Tocke, kolla så momentant som du verkar gjort ger inte så mycket då det pendlar rätt mycket, kolla över ett dygn vecka eller månad i stället.

Sry Tocke, såg du hade månadsförbrukning under sen.
 
Redigerat:
Hej!
Tack för alla svar och hjälp!
Har nu testat lite mer, ändrat till högre temp och lägre kurva. Men drar ungefär samma i förbrukning.
Testade även att öka värmen mer och sänka termostaterna, men det gjorde ingen skillnad. Men mina termostater är gamla och dåliga, kanske funkar bättre med nya termostater....

Har läst ut massa siffror/info från mätaren, som ni kan se på bilden nedanför. Ni förstår säkert mer än vad jag gör av alla siffror :)
Vilka siffror är det bra att hålla kolla på ?
Manual till mätaren http://www.elster.nl/downloads/F27_manual.pdf

eb7201112262493c7.jpg

Tocke: Ja har sett deras värden så vet att de stämmer.
Kommer inte ihåg vad det låg på, men de hade mkt lägre framledningstemp än vi och även ingående vatten var lägre temp på hos dom.

Tempen på våran ingående fjärrvärme är högre ju mer värme vi förbrukar, som högst har den varit 104grader vad jag sett..

Pratade med fjärrvärmeleverantören i torsdags & fredags.
Han sa att hur mycket jag än ändrar inställningar så kommer inte förbrukningen sjunka, så länge jag har samma temperatur inne, då huset har ett visst värmebehov.
Mina inställningar var bra tyckte han och förbrukningen var normal, sa han.
Även om huset är lika som grannens, så kan de ha olika värmebehov sa han.
Frågade om innegivare och det skulle inte göra någon skillnad sa han i torsdags och lät väldigt negativ till det. Var tydligen bara 2st hushåll som har innegivare i denna stad.

I fredags kom han hit med en offert på innegivare, då lät han mer positiv till innegivare, efter att han pratat med siemens. Det kunde ev sänka förbrukningen lite med innegivare sa han då. Men kostnaden var ca 2000kr, varav 1150kr för givare och resten arbete.

Montera en givare klarar jag själv, men det är frågan för om jag kan sänka förbrukningen nåt med en innegivare ? Läst många som tycker innegivare är bättre än utegivare.
Vad tror ni ?
Köpa givare och hoppas det sänker lite eller låta det vara som det är och hoppas att det inte blir för kalla vintrar ? :)
 
Gjorde ett nytt dokument:
9f7201125603P2f19.jpg

Är det nån som vet vad normal medelavkylning ∆t & V/W brukar ligga på ?
Ser mina värden bra ut ?

Skippar nog innegivare och satsar på nya termostater istället.
 
  • Gilla
M-Tomas
  • Laddar…
Hmmmm...din granne har lägre fram temp (primär fjärr). Du har en ratt -8 till 8 kan du vrida den till minus 8 och så ska motor ventilen stänga. Kolla när den har stängt helt och du via din förbrukningsmätare har 0 i aktuell förbrukning. Om den är helt stängd och ingen kallar på tappvarmvatten ska du inte har förbrukning. Nyfiken
 
Nu vet inte jag vad du menar för ratt, då min reglercentral är digital och bara har knappar :)
Du menar alltså att sänka värmen på centralen ? Till 16 som är lägsta värde, nuvarande inställning är 23.
Borde väl funka lika bra att stänga av automatiken?, då stängs värmen av och förbrukningen blir noll
 
Okej...kanske vad otydlig. Om du stänger av automatiken tror jag inte motorventilen stänger.

Men det jag vill att du ska testa är att när motorventilen stänger är att förbrukningen upphör. Vad jag vill är att se att käglan i ventilen stänger och att den kan arbeta "fritt".

Även om motorventilens "ratt" visar att den är stängd så kan käglan sitta fast/kärva
 
Tittade på din bild av din central, något som jag ser lite oroväckande på är "slangen" mellan expansionkärl och värmekretsen. (Se bild ) det ser ju ut som ett "veck" på två ställen.
 
  • fj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej Louksor

Du skriver att du har tillgång till din grannes fjärrvärmecentral om du har en termometer kan du mäta upp din egen inkommande fjärrvärme och din fjärrvärmeretur .
notera sedan vad din utrustning registrerar för temperatur gå sedan över till grannen och se om det är någon skillnad på de olika temperaturerna dels uppmätt och dels avläst.
Jag har inte själv fjärrvärme men det registreras väl på något sätt av leverantören det kan ju vara så att en givare visar fel värde och debiterar dig en för hög förbrukning.

Hälsningar dr.frost
 
T Tocke skrev:
Hej hopp igen! Blev nyfiken och kollade mina värden.....

Hus 140kvm boyta + 70kvm källare , 140kvm radiotorer, 70 kvm golvärme. Kurva 0.8

2 vuxna 3 barn

Just nu -4.1 ute temp inne 20.8

0.046kubik/h i förbrukning dvs 2364 kw/h

In primär 91,6 och tebax 34.6 T= 57,0

förbrukning nov medeltemp -0,5 / 2139kW
förbrukning dec medeltemp -8,2 / 3209

Hej! Jag köpte en ny hus som har fjärrvärme, jag skulle vilja veta hur hittar jag "in primär och tebax temperatur" ? är framledningtemp= in primär?

Mvh
Simon
 
S Simon S skrev:
Hej! Jag köpte en ny hus som har fjärrvärme, jag skulle vilja veta hur hittar jag "in primär och tebax temperatur" ? är framledningtemp= in primär?

Mvh
Simon
Du borde hitta alla siffror på fjärrvärmemätaren. Leta upp FJV-växlaren och titta efter den lilla lådan med display som det med stor sannolikhet står Kamstrup på. Kolla upp modellbeteckning och googla upp manualen.
 
  • Gilla
Simon S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.