Jag är på gång att beställa hem första rundan av värmerör, radiatorer, kopplingar, fixturer, ...etc till ett nytt hus som ska få radiatorsystem. Har läst in mig en hel del... men vill kolla mot forumet, innan jag tömmer min börs.

Huset är runt 100 m2 (inkl loft 35 m2), med 24 cm isolering i väggar. Jag har beräknat maxbehov till runt 3500 Watt (egentligen snitteffekt en ordentligt kall Januari månad). Kommer ha 2 st 500 liters acc tankar, som matas med VP och vattenmantlad vedkamin. (Dock är radiatorer dimensionerade för 5100W vid DT=30).

Det blir 14 radiatorer totalt, med total längd på vattenrör, runt 120 m. Det blir 4 separata slingor utifrån fördelare vid accctank, med som mest 5 radiatorer på samma slinga) Var helt inne på prisol i början, men nu lutar det åt huvudsakligen 15mm CombiPex rör. Billigare och enklare att böja och få in i vägg/golv. Duger 15 mm combipex till att mata 5 radiatorer med runt 1600 W effekt? [Flödet verkar bli runt 5 l/min som mest]

Det enda sättet jag kan komma på att bara få 2 st uppstickande rör till varje radiator är att på den platsen (där de ska sticka upp) dra rören under trossbotten, sätta på ett T-rör som sedan sticker rakt upp, och därefter fortsätta "stam-rören" snett upp genom isoleringen igen (minimera värmeförlust i grund). Som sagt, har svårt att se något annat sätt att undvika en dold koppling. Något problem med denna lösning? (Huvudsakligen löper värmerör i nivå med golvspån, men för att få på T-rör går jag ned tillfälligt under trossbotten, undviker på så sätt dold koppling).

Radiatorkoppel: Det verkar som att dagens koppel sätter strypventil tillsammans med termostatvred. Därmed blir nedre delen av kopplet mest en dekorativ/praktisk rörkopplingspunkt (OK, med avstängningsskruv). För att spara runt 100 på varje radiator tänkte jag skippa denna nedre del och förlita mig på färdiga kromade böjar och min rörbockare för att få till inkoppling på radiatorerna. (12 mm koppar verkar gå bra här). Något problem med att skippa nedre delen av koppel? (MMA kan köpas i delar utan denna).

Rörböjar i hörn: Mitt installationskikt är bara 45 mm, så det är svårt att få in fixturer/rörböjar i hörnen. Lösningen jag kommit att tänka på är att plocka fram sticksågen och såga ut ett spår spår i golvspånet + underliggande regel (totalt runt 5 cm djup) och lägga rören där. Dvs "gena" lite ut över hörnet i rummet för att få större radie. Detta täcks i ett senare skede av 15 mm golvfuru och ingen ska väl lyckas placera sin kroppsvikt 4 cm från ett hörn av huset (spår trots allt bara 3 cm brett oxå). Andra förslag/erfarenheter här?

Cirkpump: Jag planerar att köra en hel del L/V pump (SolarSfinx variant) och dår är det viktigt att kunna köra lågt temp fall över radiator - dvs högt flöde. Tryckstyrd pump känns som ett steg framåt, kollar lite på Grundfos Alpha2. Deras mindre pump är märkt: 40L/min, 22W, 4m höjd. Tror ni denna räcker för systemet? [Maxflöde borde bli runt 20 l/min tycker jag]. Är det värt att gå upp i rör dimension "mitt i huset" för att hjälpa pumpen? (18/22 mm). [Med hög pumpeffekt kan man ju få ned temp fall över radiatorer och därmed sänka L/V arbetspunkt ]

Uppskattar lite analys av ovanstående innan jag committar mig...! Tack på förhand.
 
Skulle oxå fått med att huset står på krypgrund, så jag kan jobba underifrån hyfsat bekämt.
 
ats skrev:
(Huvudsakligen löper värmerör i nivå med golvspån, men för att få på T-rör går jag ned tillfälligt under trossbotten, undviker på så sätt dold koppling).
.
Blir det inte problem att lufta om du gör så? tänker mig att dt blir en "topp" mellan 2 radiatorer.
 
Hmmm... Alternativet då verkar vara att ha röret i hela dess längd under trossbotten. Isåfall "rörkulvert" med isolering där. Hoppades undvika det.

Har svårt att se något annat alternativ utan dold koppling, om man vill undvika 4 st rör som kommer upp vid varje radiator.
 
Det är ett ganska litet hus, bygger du inte ett onödigt dyrt & kompliserat uppvärmnings system?
Om luft/vatten värmepumpen ska få bästa cop, så ska den inte värma en acktank, utan skicka ut lägsta möjliga tempratur ut i radiatorsystmet, via pumpens egen styrning, som ofta är inbyggt i den el panna man dockar den imot.

Jag kanske misupfatta dit system. men i mit huva så ser det ut så här:
en luftvaten värmepum
en el panna
en vatten mantlad kamin
2 st akumulatortankar
& nån form av ladomat, se troligtvis nått schunt system.

var & hur värmer du varmvattnet?

Blir det inte billigare att bara ha en luftvatten värmepump dockad mot en elberedare med inbyggd varmvatten deredare.
sen om du vill så har du en vanlig kamin, ingen vatten mantlad.
 
Det är nog lite over-the-top, men som ingenjör gillar jag att "göra det optimalt". Räknar man över längre tid (25+ år) betalar det av sig.

Hade så småningom tänkt mig solvärme oxå, och då behövs ju acc tank. Har oxå 30 m2 gammalt hus som nu länkas samman med nya huset - ska värmas det oxå (steg 2).

Jag tänkte en tappvattenautomat för varmvatten (utanför acc tank) - som ger nog varmt vatten om ved / sol finns. Annars får man spetsa från en liten miniberedare.

Det behövs en motordriven shunt för att ställa lagom framledningstemp - ja.

L/V pump jag tittar på ligger i prisklass 15 kkr (till sklllnad stora från namnkunniga pumpar på mellan 35 och 70 kkr [yes, man får bättre COP då för 70 kkr, men priset...]). Det ger en del att lägga på resten.
 
Redigerat:
Du har inte funderat på golvvärme och slippa radiatorer??

Få ur luften brukar inte vara så svårt (i radiatorsystemet) även med nån högpunkt.

Alt. till T-kopplingar dolda/synliga är en central fördelare och slang ut till varje radiator.
 
Luften kommer bort från en högpunkt bara vattnet har tillräckligt flöde/tryck att skjutsa bort det antar jag. (?)

Golvvärme: Har hittills resonerat som så att det är lite komplicerat och vad gör man om det blir problem i slingorna. Dyrare och lite svårare.
 
ats, jag funderar på att sätta in ett liknande system i mitt nybygge,
har du någon skiss/ ritning/ schema eller andra tips på hur man
kan utforma systemet mer detaljerat?

* L-V värmepump
* Vattenmantlad kamin
* Acctank 1m^3
* Golvvärme
 
Idag finns det mesta på papper / i huvud.

I grunden så matas acc tank av 3 olika källor (LVP,Sol,Ved).

Och så tappar man av till värme resp varmvatten.

Både LVP och Sol ska ha glykolslinga, så de kan del in&ut på tanken. SfinxSolar har några frslag på det.

LVP kommer som sagt från SfinxSolar och har fördel av att använda vatten/glykol som bärare in/ut medium istf kylgas. (Dock ej marknadens bästa COP).

Jag resonerar som så att Sol funkar på sommar, ved på vinter och LVP på vår/höst eller då man är bortrest.

Man måste räkna på ganska lång tid för att få hem en sån investering. Driftkostnader bör bli låga dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.