Första gången jag kollade på vital o cellulosaisolering, det var inte dålig prisskillnad.
Vital 95mm, kostar 139kr/m2, glasull 28.95kr/m2.

Ivf för min del skall det finnas mycket bra motiv för att jag skall lägga mer än 4ggr så mycket pengar på isoleringen. (för vår del blir det en skillnad på över 3000kr för 95mm i ytterväggarna/rum).

Vill man inte ha glasullen, så förordar jag sågspån istället, betydligt billigare än glasullen och det är ett naturligt material som andas.
 
Men för 3000 kr mer per rum sover man kanske lite bättre. Kunskap är inte alltid en välsignelse. :)

Jag har precis rivit bort en hel del glasull som de tilläggsisolerat mina sidovindar med. Visserligen ganska tunt, men jag ser spår av fukt på de gamla tapeterna. Svårt att säga om det kommer från Tage som 1956 snubblade med ett glas vatten in i garderoben, eller gammal takskada eller isoleringen. Men det känns iaf helt rätt att riva bort det och sen ersätta med en isolering jag litar mer på. Att det sen kostar lite mer gör inte så mkt. Det är en del av den totala kostnaden som är minimal eftersom jag gör det mesta själv.

Sågspån i väggarna låter bökigt. Dessutom har det ju lågt isoleringsvärde. Jag har spån på vinden, för där finns plats att ösa på mer. Men snedtaken och väggen vill jag ha så bra lamdavärde som möjligt per cm isolering.
 
Prioritering av kostnaderna är en smaksak, har man dock 15-20cm timmerväggar så isolerar dessa en hel del också.
Jag lägger hellre 3000kr på att byta ut dåliga plastmattor i ett rum till massivt trägolv, än att lägga det på speciell isolering i väggarna som varken kommer göra det till eller från förutom i ens samvete. (Och skall man isolera om hela huset så blir skillnande runt 50000kr... Det får man ju nästan en ny effektivare värmepump för...)
 
petersson79 skrev:
Så linisoleringen är ett smärre h-e att jobba med eller? Hade tänkt använda detta till att isolera ca 8 m yttervägg...
Nej, men det är värre att skära i än mineralull. Finns en kniv speciellt för linullsisolering, men jag snålade och köpte ingen sådan. Med den kanske det är smidigt, men för mig funkade som sagt en välslipad kockkniv utmärkt.
 
Redigerat:
Så länge det funkar så förstår jag dina tankar. Men vad är de där tusenlapparna värde sen om det visar sig att man får fuktskador i väggarna eller vinden. Då får man iaf slänga ut det och byta ut till annat eller montera avfuktare på vinden för x tusenlappar med x driftskostnad.

Inte många med erfarenhet av att renovera timmerhus så jag hört kan rekommendera mineral i huset. Fast det beror såklar också på hur tjockt man isolerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.