Hej

Jag och min fru har köpt vårt drömhus tillsammans med min frus bror och hans sambo. Vi behöver hjälp att säkra oss ekonomiskt och rent praktiskt mot vad en framtida konflikt skulle kunna innebära.
Vi äger 50 % var av huset och grund tanken är att övervåningen är vår och undervåningen är min svågers och hans tjej. Under våningen består av en två lägenheter (ny renoverade) och övervåningen (är i viss mån i behov av renovering). Huset är registrerat som hyresfastighet med hyresgäster i dagsläget. Min svåger har tänkt hyra ut en lägenhet i undervåningen alternativt bo i hela och ha inneboende. Allt beroende på vad som är smidigast med hänsyn till lagar och skatter.

Fråga 2
Kan man registrera om huset från hyres fastigighet till bostads rätt? Vad skulle det innebära för oss? Skulle inte detta alternativ säkra oss från att tvingas att sälja. Då tänker jag på, om det händer min svåger något. Som gör att han inte kan bo kvar? en annan sak är att vi har ganska stora renoveringsplaner för vår del. Och som bostadsrätt blir ju var lägenhet värderad separat vid en eventuell försäljning.


Fråga3
Jag vet att man kan registrera om fastigheten till tvåfamiljshus om vi tar bort det ena köket i nedervåningen. Frågan är om det går så länge man har hyresgäster? Hur gör man med värdeöknings problematiken i denna boende form? Och vad händer om en part inte kan eller vill bo kvar?

Hyresgästerna har besittningsrätt. Finns det något sätt att bli av med dem på ett smidigt sätt? Kanske i förbindelse med någon form av ombildning av fastigheten eller liknande. Vi har rekommendationer från Anticimex att renovera bjälklaget i lägenheternas kök där vi har hyresgäster.

Tack på förhand!
 
Bildandet av en bostadsrättsförening kräver minst 3 medlemmar. Då ni verkar ha minst tre lägenheter så skulle ju inte detta sätta det hela ur spel.

Hur många hyresgäster finns idag?
 
Ok, det låter då som att det skulle fungera att ombilda till Bostadsrätt... Det är nu ett par som bor i den ena lägenheten och ett par som bor i den andra. Kan två av medlemmarna äga en bostadsrätt eller måste det vara 3 medlemmar från tre olika bostäder?

Planen är att vi bara skall bo två familjer i huset om några år.

Tack för ditt svar

Per
 
En bostadsrätt är en bostadsrätt (lägenhet). Det spelar ingen roll hur många som äger/bor i lägenheten.
 
Måste vara minst 3 lägenheter.
 
pirahya skrev:
Ok, det låter då som att det skulle fungera att ombilda till Bostadsrätt... Det är nu ett par som bor i den ena lägenheten och ett par som bor i den andra. Kan två av medlemmarna äga en bostadsrätt eller måste det vara 3 medlemmar från tre olika bostäder?

Planen är att vi bara skall bo två familjer i huset om några år.

Tack för ditt svar

Per

Om ni väljer att ombilda får alla hyresgäster rösta (en röst per lägenhet) om de vill att hyresfastigheten ska ombildas till en bostadsrättsfastighet. Om 2/3 är för kan man ombilda. Man får förutsätta att de som röstade för vill köpa sin lägenhet. Den som är emot väljer mellan att vara kvar som hyresgäst (med bostadsrättsföreningen som hyresvärd) eller att köpa lägenheten och bli bostadsrättshavare som de andra.

Är planen att bra nuvarande ägare ska bo i fastigheten måste ni ombilda efter att hyresgästerna avflyttat. Det skulle fungera eftersom ni är fyra personer... ni får skriva er på ett hyreskontrakt var.
 
Är målet primärt att "bli av" med hyresgästerna så får ni väl lyxrenovera och stambyta eller nåt i den stilen :rolleyes:

Vad det gäller det ekonomiska så är jag inte hundra, men det är väl olika skatteregler också, hyresfastigheter får du inte nyttja ROT till renoveringar för, men du kan dra av moms på inköp till hyresverksamheten (som renoveringar). En BRF får bara dra moms i förhållande till yta upplåten för momsregistrerad verksamhet (vanligtvis yta man hyr ut till företag osv) vilket oftast om ens alls rör sig om några procent, och man får bara dra moms på renoveringar och motsvarande som berör nämnda lokaler. Däremot kan varje BRF-innehavare nyttja ROT.

Fördelningen skulder mellan föreningen och respektive innehavare är också upp till föreningen att besluta om så det blir fördelaktigast för alla inblandade med avgifter och liknande.
 
Nej, man får inte lyfta momsen för kostnaderna (eller lägga på moms för intäkterna) i en hyresfastighet med enbart privatbostäder (lägenheter).
I dagsläget finns det ingen ROT-möjlighet för en hyresfastighetsägare. Om man inte gör något väldigt kreativt upplägg.

Att lyxrenovera eller stambyta kan eventuellt göra att hyrorna ökar, du måste kolla upp vad som gäller för hyressättningen i din stad. I Umeå blir det då inga stora pengar vid en sån renovering, förutom i kostnad då.
Det kan vara väldigt svårt att bli av med hyresgäster. Det är verkligen inget som ligger i din/er hand. Det krävs oftast en frivillighet eller en grov försumlighet för att bli av med någon.
 
Har ni funderat på extrakostnader som;

- ekonomisk plan
- lagfart vid förvärv
- kostnader för årsredovisningar m m

känns inte som en optimal lösning på problemet
 
Bostadsrättsföreningen BRF är en juridisk person, som gemensamt styrs av sina medlemmar via årsstämma och den styrelse man valt. BRF:en äger bostäder som medlemmarna individuellt har rätt att använda för eget personligt bruk. Det är denna ”bostadrätt” medlemmarna var för sig äger.

En BRF äger oftast av en eller flera flerbostadshus, som taxerats med kod 320 eller 321 (hyreshus med bostäder och kanske någon butiks-/kontorslokal). Fastigheten har samma kod, oavsett om den förvaltas med bostadsrätter eller hyresrätter. Det betyder att den beskattas som näringsfastighet. Men det finns egentligen inget som hindrar att föreningen äger och till medlemmarna upplåter vanliga villataxerade småhus.

Bildar ni en BRF kommer ert framtida samarbete att bestämmas av föreningens stadgar och av Bostadsrättslagen (1991:614). Om ni behåller huset med hyresrätter eller gör om till tvåfamiljsvilla kan det vara vettigt att från början upprätta ett skriftligt samarbetsavtal. I ett vanligt delägarskap kommer era framtida eventuella tvister att avgöras enligt detta avtal och enligt Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt.

Slutligen, vad gäller hyresgästers besittningsrätt, så åtnjuter ni själva samma rätt som övriga hyresgäster för den händelse ni väljer att fortsätta förvalta huset med hyresrätter. Det betyder exempelvis att ni faktiskt har rätt att bo kvar i era bostäder även om ni skulle tvingas sälja fastigheten exekutivt.
 
Hej,

Mycket lärorik läsning! Tack!

Ang. PC Larssons fråga om vi har tänkt på

- ekonomisk plan
- lagfart vid förvärv
- kostnader för årsredovisningar m m

Kan du utveckala den? Blir den ekonomiska planen mindre fördelaktig ? Lagfart betalades när vi köpte fastigheten.Tillkommer det något mer? Årsredovisningar osv.

Är mycket tacksam för allt jag kan lära av er..

/P
 
Att ni "ombildar" till bostadsrätt betyder att ni "bildar" en förening, som köper er fastighet. Vid överlåtelsen måste föreningen därför betala stämpelskatt för sin lagfart. Eftersom föreningen är juridisk person blir dessutom stämpelskatten högre än den ni betalade när ni som "fysiker" själva förvärvade fastigheten.
 
billy_baver skrev:
Att ni "ombildar" till bostadsrätt betyder att ni "bildar" en förening, som köper er fastighet. Vid överlåtelsen måste föreningen därför betala stämpelskatt för sin lagfart. Eftersom föreningen är juridisk person blir dessutom stämpelskatten högre än den ni betalade när ni som "fysiker" själva förvärvade fastigheten.
Stämpelskatten är samma för privatpersoner och bostadsrättsföreningar (1,5 %), övriga juridiska personer betalar från årsskiftet 4,25 %, tidigare 3 %).

Som sagt ovan, föreningen måste söka lagfart, men för att få föreningen bildad måste ni inkomma med en ekonomisk plan som ska registreras hos bolagsverket. Är man inte helt van vid detta kanske man måste ta in lite juristhjälp som kostar lite.
 
Har ni funderat på att istället försöka bilda två fastigheter där varje våningsplan är sin egen fastighet och ni äger varsinn?

Jag vet inte mycket om tredimensionell fastighetsbildning och kanske är det inte möjligt i detta fall, men om det är möjligt i detta fall så tycker jag det låter attraktivt att slippa bostadsrättsförening och verkligen bli ägare av sin del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.