Hej,
Jag ansvarar för en gemensam hobbylokal där det brukar vara lite si och så med städningen. För att förbättra arbetsmiljön så skulle jag vilja skaffa dit en spånsug. Men den människa som inte orkar ta fram kvasten lär ju inte heller orka flytta spånsugen från maskin till maskin, så det måste bli nån form av fast installation. Min tanke var att använda Julas eller Clas Ohlsons största sug och sen ansluta den till maskinerna via spirorör. Med hjälp av spjäll, givare och reläer ser jag sedan till att maskinerna inte går att  köra om inte spånsugen är i gång och spjällen står i rätt läge.

Nu säger Lindab att vanliga spiro INTE går att använda till detta, utan att jag måste använda deras Transfer-system, som naturligtvis är mycket dyrare...

Är det någon som har gjort något liknande och kan dela med sig av några erfarenheter?

Hälsningar David
 
Visst funkar det med spiro. Nackdelen är att du måste skruva/popnita skarvarna och dessa sticker in i röret. Då kan det fastna spån och andra grejor.........
Här finns ett alternativ till transfer http://www.skandia-elevator.se/default2.asp?SPR=1
Det är ju ingen 7-16 verksamhet som är i lokalen ;)
 
Detta är ju ett alternativ, kanske inte billigare men lättare/snabbare att montera:

Plastslang P5 PU
Transparent polyuretanslang med helinbäddad stålspiral. Slangen är lätt, slitstark och extremt flexibel. Den har god beständighet mot oljor och lösningsmedel. Temperaturområde: -40° C till +100° C.
Användningsområde: Transport av slitande partiklar såsom spån, flis mm.
6630550.jpg

PLASTSLANG P5PU 102 6M
Artikelnummer: 6630552
Leverantörsartikelnr: 21023102
UNSP/SC: 40142000
Materielklasskod: Ä22
Avtalspris: 1183.50 + moms
 
SnickarPelle skrev:
Visst funkar det med spiro. Nackdelen är att du måste skruva/popnita skarvarna och dessa sticker in i röret. Då kan det fastna spån och andra grejor.........
Sträckorna är ju inte så långa, så det går ju att ordna rensningsmöjligheter. Allt handlar ju om hur ofta det kommer att sätta igen, var 10 minut eller varje kvartal... Eller så får man väl skarva rören med ljuddämparbandage eller nåt...
Här finns ett alternativ till transfer [länk]
Tackar! skall genst kolla deras priser.
Det är ju ingen 7-16 verksamhet som är i lokalen  ;)
..Vilket proffsfirmorna inte fattat. Fick en offert från ett företag på 78.000 kr! Antagligen runt dubbla värdet av maskinerna i rummet...
 
Jag skulle köra spiro utan tvekan. Med några väl placerade inspektionsluckor så kan man borsta om det behövs.
 
ByggaNytt skrev:
Detta är ju ett alternativ, kanske inte billigare men lättare/snabbare att montera:

Plastslang P5 PU  
Transparent polyuretanslang med helinbäddad stålspiral. Slangen är lätt, slitstark och extremt flexibel. Den har god beständighet mot oljor och lösningsmedel. Temperaturområde: -40° C till +100° C.
Användningsområde: Transport av slitande partiklar såsom spån, flis mm.
[bild]
Fast proffsen säger att slangar ALLTID har mycket större tryckfall/m än vad rören har. Lokalen är långsmal så det skulle i så fall kunna tvinga mig att gå till en dyrare sug istället.
 
Du får kolla in de spånsugar du funderar på och jämföra det undertryck som dom kan skapa. Generellt så är halvproffs eller proffssugar bättre på undertryck än vad du hittar på classe eller jula
 
geschwint skrev:
Du får kolla in de spånsugar du funderar på och jämföra det undertryck som dom kan skapa.
Lättare sagt än gjort. CO kunde efter viss möda få fram millimeter vattenpelare på sina maskiner. Jula klämde till med "den stora är det bra klipp i om man tar bort skyddsgallret". Luna gillar att prata om fritt flöde, men inte vilket tryck det gäller. Drift-underhåll har jag ännu inte frågat. Det hela är minst lika stökigt som att jämföra kompressorer....
 
Tittade som hastigast på den stora sugen från Classe. Fläktkapacitet är antagligen friblåsande. Detta innebär att du med lite rör och normaldammigt filter troligen har ca. 7-800 m3/h till förfogande till maskinavsugning. Behovet är olika för olika maskiner och hur dessa kan kåpas in.
Alternativ till slang finns här http://www.lundgrensmaskin.se
Finns en slang som heter vacuflex och funkar bra till träspån och dam. Är dessutom mycket billigare än polyuretanslang
 
Finns det olika varianter av "Vacuflex"? Den jag hittade verkar inte vara lämplig för spån:

------------------------
Vacuflex
Ventilationslang PVC

Användningsområde
Slang för utsugning av svetsrök, rökgas och andra ångor i verkstäder,
plastindustrier, färgindustrier m m. Kan även användas som defroster- och
ventilationsslang i bilar.
För såväl över- som undertryck. Färg: Svart.
------------------------
 
Finns nog bara en variant.
Jag har monterat många km vacuflex på snicker och det har funkat kanon.
Åter igen. Hur många timmar/dygn går det material genom slangen?
Har man slantarna skall man givetvis köpa polyuretanslang...........
Det vanligaste felet är dock att man kliver på eller kör över slangen och förstör den på så vis och detta är lika för bägge typer.
Ring Hedman på Lundgrens Sthlms kontor så kan han säkert berätta mer om träspånstransport i vacuflex.
 
RoTe
I slöjdsalen vi hade i skolan när jag var liten var det draget med spirorör och någon liknande slang som den ovan fast den var svart, inte transparent. Fanns en del golvuttag i lokalen men mest använde man dammsugarslangar som var hemmagjorda av sådan slang och sedan ett pvc rör liknande avloppsrör som var snedsågat i änden och ett handtag fastsatt. Dessa dammsög barnen golv och bänkar med och den lokalen användes MYCKET.
 
Tack för länkarna.

I USA verkar det vara cykloner som gäller. Men jag har aldrig sett en cyklonsugare i Sverige. Vi verkar mest ha varianterna med stor "uppblåst" filtersäck ovanpå en skräpsamlare.

Vilka är det som "ligger först", vi eller amerikanerna? Är det cyklon eller filtersäck som gäller om det ska bli bra?
 
Cyklon plus ett efterföljande patronfilter måste ju släppa genom mycket mindre damm. Jag tror att vi är långt efter. Sedan kan man ju lägga till ett HEPA filter eller dyligt så får man rena rama luftreningsanläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.