Jag har under den tid då räntan varit ganska låg (inflationen har oxå varit lägre än förr, men huspriser är ett speciellt undantag) amorterat 2% på lånet, jag har inget topplån. Betalar knappt 3% i ränta för närvarande. Jag har minskat mitt lån med ca 13% de senaste åren, vilket gör att ränteutgifterna sjunker. Jag har en möjlighet att minska amorteringarna om räntan stiger, och då betala ungefär lika mycket som innan, och om att jag amorterat, beräknas den förväntade höga räntan på lägre skuld.

Jag betraktar amorteringen som ett sparande, ett säkert sparande med något sånär avkastning. Skulle jag behöva 200000 nån gång i framtiden, torde det bli billigast att låna det på huset.

Om man ska amortera eller inte, finns inget patentsvar på. Har man pengar till att amortera? Finns bättre sparalternativ? Har jag lån till tröskeln eller skorstenen? osv.
 
PatrikJ skrev:
Jo precis.

Bankkonton med denna ränta finns i Mellanöstern.

/ PJ

15% ränta, 20% devalvering av valutan   ;D
 
Jag får tacka för denna tråden. Den har fått mig att byta åsikt om amortering.

Jag skall flytta över det vi brukade amortera till ett annat sparande. På 15-20 års sikt borde jag få mer än räntan i avkastning. Men visst det är en annan risknivå.
 
Det finns dessutom ett sätt att få 50% avkastning på två år med hjälp av Bostadsrätter i USA. Insatspengarna är garanterade till 100% av US Gov via "Escrow". Dom deponeras på ett konto, typ notarius publicus, under byggtiden till en ränta fn 4.45%.

Kortfattat är det en lag i USA som förbjuder byggstart av bostadsrätter innan 50% av lägenheterna är sålda. Det finns då företag som erbjuder sig att köpa lägenheterna till 30%. Dessa säljs sen ut varför man måste lägga 10% i USA i Handpeng. Byggbolaget förbinder sig dock att sälja lägenheten till någon annan inom 24 - 36 månader. Du får ränta på handpengen som också är garanterad av staten avs Din insats. Om bolaget inte går i KK eller något annat, så får Du 50% avkastning på två år. Om bygger drar ut på tiden till 36 månader, så får Du cirka 62%.

Fördelen för byggföretagen är att dom får sin byggstart betydligt snabbare än att själva sälja objekten innan dom är byggda, slipper kapitalbindning, etc.

Tyvärr låter det för bra men det fungerar.
 

tankeställare,,,,,



Om man köpte Ericsson aktier för 100 000 Kronor för cirka 2 år sedan så är de värda kring 4 600 Kronor idag.


Om man istället köpte Telecom, till exempel Song Networks, för 100 000 Kronor så har man idag kvar 791 Kronor.


Om man var klok och för 2 år sedan gick på bolaget och köpte starköl för 100 000 Kronor, drack ur dem, hade trevligt och idag går och pantar tomflaskorna så får man 6 741 Kronor.

Är det därför grabbarna på torget kallas A-laget?

 
Kanske sparkar in en öppen dör, men i så fall bortse från detta inlägg  ;)

Att amortera på lån är samma sak som att spara i räntebärande papper eller på konto. Man vet vilken ränta man får (dvs samma ränta som det lånet är på, kostnaden går ju ned med detta).

Om man väljer att enbart räntespara är amortering att föredra framför konto eftersom ränta oftast är högre på lånen än på kontot. Nackdelen är att medlen binds i boendet, varför man bör spara viss del på konto för att ha en buffert.

Vill man inte räntespara köper man aktier, optioner eller andra derivat för att på så sätt förränta sina pengar.

Alla förståsigpåare förspråkar att man skall försöka diversifiera sin "portfölj". Därför tror att en bra mix på 30% räntesparande (både amortering och buffertsparande) 70% sparande i aktier är bra.

Faran med räntesparande är att inflationen kan äta upp sparandet och faran med aktiesparande är att börsen fluktuerar.
 
Hoho!

Jag har knappat ihop ett litet excal ark där man kan laborera med olika lån, räntor, inflation, löneökningar, hushållsbudget m.m.
Det kanske kan hjälpa en del att bestämma sig hurvida man ska amortera eller inte.

Kolla in denna tråden.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9/15

//Dimytes
 
Dimytes skrev:
Hoho!

Jag har knappat ihop ett litet excal ark där man kan laborera med olika lån, räntor, inflation, löneökningar, hushållsbudget m.m.
Det kanske kan hjälpa en del att bestämma sig hurvida man ska amortera eller inte.

Kolla in denna tråden.
[länk]

//Dimytes
Tack Dimytes, mycket trevligt dokument!
Mvh
/ Fenris
 
Bob_the_builder skrev:
...och du har ju under tiden betalat av lånet med pengar som utgör din disponibla inkomst, eller hur?
Om man är oroad för ränteutvecklingen ska man kanske amortera, men sett över hela amorteringstiden (ca 50 år för bottenlån), kan mycket annat hända. Jag har gjort ett räkneexempel som visar inflationens påverkan i tråden [länk]
Vad har hänt med excelarket? verkar inte tillgängligt, inte ens den tråden kommer fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.