Hejsan!

Jag har senaste tiden fått en idé som jag vill ventilera med folk som kan detta ämnet lite bättre än jag.
Jag har idag ett hus (1plans byggt 1986) med torpargrund och det har en torr och problemfri grund. Vi har idag en liten klädkammare på 1,5-2kvm där det finns en lucka ner till grunden.
Min Idé är att riva innerväggarna och isolera detta rummet, samt byta dörren till en 3glas fönsterdörr och slutligen ersätta luckan i golvet med ett galler.
Jag tänkte att då får jag gratis kyla ifrån grunden och grunden får lite värme ifrån huset.

Är detta en bra idé?

MVH Sebastian
 
Välkommen till forumet!

Om du låter luften cirkulera mellan bostadsutrymmen och torpargrund så kommer du att få ner varm luft med en högre relativ fukthalt. När denna varma luft når de kallare ytorna i torpargrunden kommer vattnet att kondensera på dem. Denna effekt vill du inte ha.
 
Hejsan!

Jag tackar för ditt svar, men jag vet inte om du förstod mig rätt. För tanken var att isolera rummet samt ha en isolerad altandörr i helglas även kallad fönsterdörr. Så då borde luften stå stilla, (förutom dom gånger man öppnar för att hämta en flaska) temperaturen och fuktigheten i det rummet borde vara samma som i grunden?

Kan detta ändå vara ett problem/dålig idé?

MVH Sebastian
 
Redigerat:
Om det är torr luft du släpper in på tidig vår så är det ju bara bra för då torkar det upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.