prototypen skrev:
Har du limmat ramen mot skivan så är det säkert som amen i kyrkan att det blir krokigt.
Bara att sprätta loss eller så får du ett snyggt bord till garaget.

Man får aldrig spärra bara på ena sidan.
Tänk hur plywood ser ut, alltid udda antal lager så att uppbyggnaden blir symetrisk.

Det är väl inte hopplöst men det var synd på fint virke.

Protte
Jag tror också att problemet främst ligger i hellimning. Min erfarenhet är att hellimning kan fungera om man sen kan bibehålla samma temp och luftfuktighet, samt inte har för stora spänningar pga av att man har lagt bitarnas ådring åt olika håll. För denna möbel har du dock ingen nytta av hellimning, så nästa gång är skruvning med för stora hål/möbelvinklar eller träklossar (så att skivan kan röra sig) en bra ide. Tänk dock på att moderna träskruvar drar otroligt hårt - även med för stora hål ska man bara dra precis så mycket som behövs för att allt ska bli stabilt, inte mer. En insatshylsa i mässing (kommer ej ihåg vad de heter) kan också borras in i skivan, insidan är gängad så att du kan skruva in maskinskruvar - vilket gör det ännu lättare att efterspänna (vilket kommer att krävas efter ett år eller så).
 
Redigerat:
Ezcobar skrev:
Du har alldeles rätt pär h, det var tanken att det skulle bli en lite låda där framme. Fronten är delad på 3 från samma bit så det skulle matcha i ådringen på träet.

Ja hörnen var inte helt lätta att lösa när det bara skulle användas lim. Jag och Daniel_N diskuterade lite olika lösningar innan jag kom fram till den slutgiltliga. Min pappa var snäll nog att bocka två kalldragna 10mm plattjärn i 45 grader, sen en massa tvingar på det och problemet var löst!

GOD JUL
Bockade plattjärn blev ju en mycket elegant lösning!

Jag tycker absolut att du ska försöka lossa skivan och fixa felet. En fullösning är att ställa in bordet i huset igen, vänta ett par månader och se hur det ser ut. Är skivan fortfarande böjd så hyvla eller slipa ner den så att det blir plan - med lite tur så syns det inte att skivan nu int elänga är riktigt lika tjock överallt.
 
J
Vid första anblicken så skulle jag gissat på att du bara oljat/behandlat skivan på ena sidan, stämmer det?
 
Det har inte blivit behandlat alls ännu. Projektet är inte färdigt och jag visste att jag hade dåligt med tid framöver så jag satte in det i huset för att se hur det uppförde sig. Bordet skulle kompletteras med en låda och ev några stag mellan benen.

Ska se om jag vågar mig på ett försök att dela på det eller om det blir att slänga allt i brasan:(.
 
Stag mellan benen skulle du ha tappat in före du limmar ihop ramen.

Nä ingen brasa, ta fram en japansåg och såga isär limningen, du kommer att lära diug mycket om det levande materialet trä och dess torkning.

Protte
 
Tjena E!

Hur har det gått med bordet? Hoppas det löser/löste sig!?

När man läser i trådar här om luftfuktighet och temperaturer så börjar man snart inse att det är en hel vetenskap. Har ju själv en verkstad som inte håller perfekt luftfuktighet och rumstemperatur så då är ju frågan om det är lönt att ge sig på något möbelprojekt som består av något annat än MDF eller Plywood?! Har Ek och Bok virke liggandes i garaget men hur gör man då om det ska användas i någon slags möbel inomhus? Jag vill inte råka ut för samma tråkigheter som Ezcobar...
 
Jag vet att det finns tabeller över vilka temperaturer och luftfuktigheter som är "ekvivalenta" för trä. Dvs man kan se att om man har 24 grader inne och en viss luftfuktighet så bör man ha den här andra luftfuktigheten i sitt 16 grader varma garage. En luftavfuktare i garaget kanske gör susen sen om det skulle vara för fuktigt. Det bästa är antagligen att använda en fuktmätare avsedd för virke dock eftersom det ändå inte är säkert att trät är tillräckligt torrt att bygga finsaker av.
 
Ja det här med fuktigheten i träet är verkligen ett stort kapitel. Jag kan tänka mig att det krävs en hel del erfarenheter för att förstå hur träet uppför sig och hur och var man ska använda olika typer av trä. Tillsvidare får man lära av sina misstag.

En sak är säkert iaf. Nästa projekt köper jag materialet från fredricsons trä i arlöv. Där är kan man få det mesta möbel torrt typ 6-10% fuktkvot.

Någon i skåne som har en riktigt fuktmätare för virke. Har en del alm som skulle vara trevligt att mäta på?!

Bordet har i princip helt gått tillbaka som det var innan det slog sig. Vad händer om jag tar in det i huset igen tro?
 
Redigerat:
Du kommer ha problem med det där bordet fram tills dess att du tar loss den hellimmade skivan och fäster den i ramen på ett sett som gör att den kan röra sig. Ingen stor grej, bara fram med japansågen och sära på dem. Ovansidan på ramen får du snygg i igen med en vass handhyvel, baksidan på skivan kan väl hyvlas och slipas och så är saken ur världen.
 
Ezcobar skrev:
Ja det här med fuktigheten i träet är verkligen ett stort kapitel. Jag kan tänka mig att det krävs en hel del erfarenheter för att förstå hur träet uppför sig och hur och var man ska använda olika typer av trä. Tillsvidare får man lära av sina misstag.

En sak är säkert iaf. Nästa projekt köper jag materialet från fredricsons trä i arlöv. Där är kan man få det mesta möbel torrt typ 6-10% fuktkvot.

Någon i skåne som har en riktigt fuktmätare för virke. Har en del alm som skulle vara trevligt att mäta på?!

Bordet har i princip helt gått tillbaka som det var innan det slog sig. Vad händer om jag tar in det i huset igen tro?
Instämmer med vad phl skrev. Om du köper aldrig så torrt virke, så kommer det att fuktas igen, av fukten på sommaren. Och torka igen, av torkan på vintern. Trä rör sig. Möbeltorrt betyder inte att det förblir torrt, bara att det torkats till att vara torrt.

Fuktmätare är numera rätt billiga, men via import. De är bra att ha, på våren är chansen hög att köpa möbeltorrt virke på brädgården.

Tar du in bordet i huset nu, har du en god chans det klarar sig en kort tid (troligen bara lite torrare inne än i ditt garage för tillfället). Men det ändras när det börjar bli vår, bättre använda japansågen.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Masses skrev:
Tjena E!

Hur har det gått med bordet? Hoppas det löser/löste sig!?

När man läser i trådar här om luftfuktighet och temperaturer så börjar man snart inse att det är en hel vetenskap. Har ju själv en verkstad som inte håller perfekt luftfuktighet och rumstemperatur så då är ju frågan om det är lönt att ge sig på något möbelprojekt som består av något annat än MDF eller Plywood?! Har Ek och Bok virke liggandes i garaget men hur gör man då om det ska användas i någon slags möbel inomhus? Jag vill inte råka ut för samma tråkigheter som Ezcobar...
Lösningen ligger egentligen inte i att ha samma luftfuktighet. Om du så lyckas få till samma ekvivalenta fuktighet i garaget, kan du inte utan rejäl ansträngning hålla en kostant luftfuktighet inne. Det finns avfuktare, och det finns luftfuktare. Med dem siktar man ofta på att ligga inom 45-70 procent, men sällan på att ligga på en konstant fuktighet.

Så att det diffar mellan garage och hus är inte annorlunda än att det kommer att diffa mellan hus sommar och hus vinter. Lösningen ligger i att inte fästa trä mot trä på ett sådant sätt att det inte kan röra sig.

Ramar till dörrar och fönster och skåp är vanliga exemel på ställen där trä på längden och trä på bredden möts (vilket är ett extra stort problem då trä utvidgas mer på bredden än på längden). Där försöker man hålla den mötande ytan liten (ram) och man gör fästen med tennons (ännu smallare än ramen, samt kan man limma tennonen fast utan att limma hela ramen).

När du har stora ytor, typ speglar i dörrar, bottnar i lådor, sidor i skp, bordsytor... Sätter man dem löst i minst ena sidan (fäst dem i mitten, eller fäst dem i sidan, men fäst dem inte i båda sidorna). För att de inte skall glappa gör man ibland en semifästning på andra sida, typ skåra som för dörrar, eller typ skruv i avlångt hål som för bord.

Så lösningen ligger i att inte limma spika eller skruva båda sidorna på stora ytor. Norm, som finns med i videolistan i en av trådarna här har ett antal bra videos där han nämner lösningar på detta.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.