Ska bygga eget hus i nästa år och eftersom jag har en skogsarbetare i familjen så har jag fått erbjudande att köpa virke direkt från sågverket till deras priser istället för att köpa i butiken. Frugan är inne på att köpa ett hus från smålandsvillan eller Älvsbyhus.
Jag tycker själv att om man bygger själv (eller med hjälp av hantverkare) så får man det som man själv vill ha det istället för att behöva följa hustillverkarnas planritningar.

Då är min fråga. Hur stor besparing skulle det vara på ett hus på ca 150-160 kvm om man räknar virket. Eller hur stor besparing skulle det vara rent procentuellt. Hur stort påslag är det från sågverket till butiken? Måste övertyga frugan om att det ska bli lösvirke och inte färdigbyggt...

Någon som vet svaren på mina frågor?
 
Snailman
Inte direkt svar på din fåga, men jag har fått uppfattningen att det är ganska stor skillnad i pris om man köper lösvirke själv jämfört med att köpa lösvirkessats/prefabricerat, och den största besparingen gör man väl om man gör arbete själv istället för att ha hantverkare, vad jag förstått är inte själva virkeskostanden så värst stor så det medför ju att man inte kan spara så mycket av totalkostnaden även om man fick virket gratis, jag har kollat lite på älvsbyhus och smålandsvillan, men jag gillar inte torpargrund så värst, och vill helst ha golvvärme (har takvärme nu och det är inget jag vill rekommendera till någon.. ;) ) Älvsbyhus har ju lite väl enkelt tak tycker jag och smålandsvillan som jag sett, hade rätt litet badrum och det såg lite trist ut med plastmattorna tyckte jag. 



Kolla in tex Bummses tråd så kan du se hur mycket du kan spara om du gör arbetet själv
 
Jag byggde en gång en friggebod och köpte då virket direkt från ett mindre sågverk. Det var inga större mängder och jag kollade inte upp priset särskilt noga innan köpet (orutin). När jag sen satt där med fakturan kunde jag inte låta bli att jämföra med Byggmax. Jag hade för mitt ohyvlade virke betalt ca 10% mer än om jag köpt hyvlat på Byggmax!
Svaret på din fråga? Du får nog helt enkelt ta in offerter från olika leverantörer!
Tänk också på att virket till stommen i ett hus är en väldigt liten del av den totala kostnaden. Det är inte där du kan göra de stora besparingarna.
 
Jag kan bara hålla med alla här, virket är billigt till ett helt hus och ska du köpa från sågverk så är det helbunt som gäller för att få bra pris. dessutoom med transporter så äts ev. liten vinst upp snabbt.
 
Skulle tro att regelvirket köpt på brädgård ligger runt 50.000 kr för normalstort 1 1/2 plans. Så det är som sagt inte den stora kostnaden i husbygget.
 
Dessutom kan fukthalten i virket från sågen variera.
Du vill väl ha uttorkat virke?
Då är det bäst att handla det från ett led som garanterar att inte fukthalten är för hög.
 
hmmm... till mitt utbygge på 45 m2 gick stommen på ganska exakt 16.000 på brädgård.

Omfattade golvreglar 220, ytterväggar 145+45, råspont 22*95 och läkt 25*38 + 19*25. trekantslister och killister till tak.
Takstolarna köptes färdigt så de ingick inte. Väggarna är bara tre då jag bygger vinkel. Ingen brädforing då jag teglat med marmoroc. Höjden är normalhöjd.
Vad som tillkommer är glespanel och reglar till innerväggar. Ännu inte köpt.

Editerat:
Vindskivor köpte jag i efterhand och minns inte priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.