Undrar om någon kan lämna referenser om hur det är att bygga med villa varms golvvärme system d.v.s med slingor ovanför plattan.
Undrar också om ni har andra bra/dåliga erfarenheter med dem? TACKSAM FÖR SÅ MYCKET INFORMATION SOM MÖJLIGT
 
Detta är ju bara en rek. Jag personligen skulle aldrig bygga på det sättet. Kommer har värme i plattan och det är inget problem. Prata med VV så får du för och nackdelar. Inget är rätt eller fel det är smaken som styr.
 
Hej!

Villavarms sätt att lägga golvvärme är mycket bättre än att lägga slangen i sulan. Trögheten i systemet blir mycket lägre och det är möjligt att styra med inomhusgivare. Värmeläckaget blir lägre tack vare att sulan inte värms upp. Nackdelen är att priset blir högre.
Innergolven blir dessutom skönare att gå på eftersom de inte ligger direkt på betongen.

/Control
 
Personligen hade jag gärna haft golvvärmen lagd flytande. Värmen kommer närmare utrymmen den ska värma upp och dessutom behöver du inte bryta upp hela plattan om de går sönder. Dock är det en dyrare konstruktion.

Här hittar du en artikel om för- och nackdelar med att lägga golvvärmen ingjuten eller flytande https://www.byggahus.se/varme/golvvarme-ingjuten-eller-flytande
 
Hur mycket dyrare blir det ca med flytande golv?
Nicklas
 
Det står i artikeln jag länkade till:
Men att lägga golvvärmen ovanpå plattan blir dyrare. Konstruktionen kräver mer material och tar längre tid att utföra. Skillnaden i pris ligger grovt räknat mellan 500-600 kronor per kvadratmeter, inklusive arbetskostnad. Materialet till ett flytande golv går på cirka 350 kronor extra. Dessutom krävs det lite mer arbete för att lägga in det.
 
Med andra ord.

En 200 kvm villa ca 100 000 dyrare.

Hur lång tid tar det att spara dessa pengar?
 
Hej!

Angående fördyringen. Priserna hämtade från http://webbshop.tgolvvarme.se
Extra som krävs för flytande istället för ingjuten:
Spårad cellplast ca 180/m2 (men man slipper kostnaden för motsvarande isoleing under sulan, ca 40/m2)
Golvärmeplåt 90/m2.

Summa extra materialkostnad ca 230 sek/m2, oprutat.

Jag la själv 130 m2 på två dagar så arbetskostnaden är inte speciellt mycket högre än för ingjuten gv.

/Control
 
control skrev:
Hej!

Angående fördyringen. Priserna hämtade från [länk]
Extra som krävs för flytande istället för ingjuten:
Spårad cellplast ca 180/m2 (men man slipper kostnaden för motsvarande isoleing under sulan, ca 40/m2)
Golvärmeplåt 90/m2.

Summa extra materialkostnad ca 230 sek/m2, oprutat.

Jag la själv 130 m2 på två dagar så arbetskostnaden är inte speciellt mycket högre än för ingjuten gv.

/Control
Hur mycket lägre takhöjd får du invändigt med flytande?
 
Suhagg
inge lägre takhöjd alls eftersom huset ritas för detta.

Har själv ett VillaVarm hus med detta golvsystem & är helnöjd!
 
lat skrev:
Suhagg
inge lägre takhöjd alls eftersom huset ritas för detta.

Har själv ett VillaVarm hus med detta golvsystem & är helnöjd!
Oki tack. Men då har du fått betala ytterligare lite extra för att få rätt takhöjd invändigt men det kanske du inte tänkt på då det var inbakat i ditt pris.
Har du 2.40 eller 2.50 nu?

Om inte jag minns helt fel så är det väl så att detta käkar upp ca 10cm?

Konstr%204.jpg
 
Redigerat:
Jag har 2,70 på bottenvåningen eftersom jag ville ha lite högre, där uppe är det mellan 2,50-3,40 (ryggås).
Nånstans får man betala allt!

Det är ytterväggen som blir aningen högre om du ska bygga med "flytande golv", invändigt blir det ingen skillnad (om du nu inte lägger till ytterligare isolering).
 
Många bud är det kring flytande eller ingjutet. Är det någon som egentligen vet skillnad i energiåtgång? Tar man ett normalhus med ingjutet så är inte driften så enorm.

Tycker att golvvärmeföretagen som LK, Uponor, Termotech m,m borde förespråka flytande då de borde tjäna mer pengar på detta sätt med plåtar och skivor.
 
@T:F
Om bara isoleringen är rätt under plattan vid ingjutet så tror jag inte att det skiljer sig så mycket energimässigt.
Den stora skillnaden tror jag ligger i responstiden, systemet med flytande golv reagerar mycket fortare på temp. förändringar och bör ge en jämnare inomhus temp.
 
lat skrev:
Den stora skillnaden tror jag ligger i responstiden, systemet med flytande golv reagerar mycket fortare på temp. förändringar och bör ge en jämnare inomhus temp.
Bara diskuterar nu.
När har man stor nytta av detta?

Snabba väderomslag?
När 20pers kommer på besök och dansar runt granen?

Det blir ju snabbare men blir det tillräckligt snabbat så man har nytta av det eller är det mest i teorin?

Sen visst det är smartare att låta värmen gå upp i huset istället för att läcka värme ut i ytterväggar och ut i plattan där den inte behövs.

Sen frågar jag mig alltid om det är så otroligt bra och mycket bättre varför byggs det inte alltid på detta sätt?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.