Har en s.k. kallvind som jag håller på att isolera. Lösull är insprutat över hela planet som isolering för underliggande våning. Ovanpå delar av vindsplanet ligger golvreglar och spånskivor som golv.

Jag har redan tidigare breddat golvet ut mot takfoten på ena sidan för att få lite mer plats.

Behöver jag lägga en fuktspärr på spånskivan innan jag lägger t.ex. parkett eller plastgolv eller vad det nu blir?

Blir det FÖR tätt?

Nästa fråga är om någon har bra tips om hur man bäst ljudisolerar ovanstående? Jag tänkte ställa 60 kg högtalare där uppe och braka på med Alien, Sagan om ringen etc så det kan nog bli lite bullrigt ;)

Tacksam för alla svar.
 
Har du fuktspärr i taket på bottenplan ska du inte ha fuktspärr i golvet på ovanvåningen. Då har du stängt in fukten.Samma gäller för heltäkande plastmatta över hela ovanvåningen.
Väggar och tak på ovanplan ska ha fuktspärr.

//Jonas
 
Bob_the_builder
Om jag tolkar dig rätt så isolerar du taket (och "väggarna") på vinden för att inreda den och ha den varaktigt uppvärmd. Då ska du inte ha någon fukt/ångspärr i golvet, men däremot i taket. Förmodligen (om det inte är ett gammalt hus) sitter det en ångspärr i innertaket på våningen under. Om du la ångspärr i vindsgolvet skulle du kunna stänga in fukt mellan två plastskikt och det vore inge' bra.

Jag såg efter att jag hade postat att "isoler" hann före, men jag låter mitt inlägg ligga kvar som bekräftelse på att jag delar hans uppfattning. ;)
 
Att minska ljudet, är väl först och främst basen. Att ljudet fortplantar sig, är väl att högtalare står dikt mot golv. Finns det inte några "fötter" till högtalarna som gör att de kommer upp från golvet? Borde inte det minska ljudet?
 
Tackar för alla svar så snabbt! Nu kan jag fortsätta med spikandet. Jag gör ingen fuktspärr eftersom det finns en redan för våningen under.

Angående ljudet så har jag spikes för högtalarna men jag undrar om man kan göra mer, typ använda gips, tyg eller annat för just ljudets skull. Det handlar om en hemmabio som ni säkert förstått och det kan ju bli ganska högljutt ibland. En tanke jag hade var att hänga högtalarna i snören från taket. En annan var att sätta dem i lådor med sand...
 
K
Antar att du har en subwoofer till din hemmabio. Det är skitsvårt att isolera bort basen, jag har en ljudstudio, och jag har lagt ett flytande golv som står på 88 vibrationsdämpare från Trelleborg, ändå så tar det inte bort all bas som går i strukturen. Detta var dessutom vädigt dyrt. Det blir bättre om du lägger ett vanligt flytande golv, men jag vet inte om den kostnaden är i proportion med effekten i ljudisolering, du kan också ställa subwoofern på tjockt skumgummi, det hjälper rätt bra. Rätt bra ljudisolering (45-50 dB) kan du fixa i väggar och tak genom dubbla reglar samt många lager gips (om du har utrymme), men jag tror att ditt stora problem är golvet, och det ljud som går ner i regelverket. (ett lager golvgips hjälper något i alla fall). En bra lösning till stora tunga högtalare är att ställa dom på en tung metallplatta som har 4 gummifötter. Du kan dessutom ha skumgummi mellan högtalaren och plattan, gummifötterna skall vara så anpassade att dom trycks ihop rätt mycket av vikten, då funkar det som bäst. Dörren är en stor bov, sätt in en 35-40 dB ljuddörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.