Har en i mitt tycke enorm öppen spis som aldrig använts sedan vi köpte huset för fem år sedan. Anledningen är att spjället är trasigt och inte går att öppna. Min tanke är att en gång för alla få fixat hela lösningen i samband med att vardagsrummet ska fixas till. Murstocken börjar nog bli lite ledsen ved avseende på fukt och vill nog gärna ha lite drag. Planen är att låta någon firma ta bort spjället, fixa eventuella problem med murstocken samt montera en vettig spiskasset. Problemet är då att välja spiskasset.

Öppningen i öppna spisen är i runda slängar 920x580mm och det hade varit kul att fylla ut den så mycket som möjligt för att slippa massa fula plåtar och liknande. Har inte sett någon så stor kassett och gissar på att de, om de finns, kostar en förmögenhet. Har någon tips på stor spiskasset eller för den delen snygg montering av mindre kassett?
 
Det är ingen stor spis med de måtten.För att få bra funktion så lutar det mer åt de mindre modellerna. Är det 580 mm på höjden så räcker knappast det heller om du inte kan montera ett galler en bit upp på kupan för att få ut varmluften tillräckligt effektivt.Om du vill fylla ut hela öppningen får du välja en typ som har fläkt och inbyggd värmekanal som blåser ut framåt tex "Värmo" el liknande.
 
Som ni kanske förstår så är jag helt grön inom området. Att montera galler en bit upp för att få varmluftscirkulation känns inte aktuellt. Har bara bläddrat i lite broschyrer samt kollat lite på de stora tillverkarnas hemsidor. Vad är det jag borde leta efter om jag vill ha värmekanaler och hela medivippen?
 
Har två stycken Keddy största modellen ger ordentligt med värme kan jag lova.Det är inte så svårt att montera själv eller ta upp ett hål för cirkulation, jag gjorde det, tog ungefär en dag. Det tyngsta är att få eländet på plats.
 
Roslagsspisen har jag, den gör sig snygg som den är utan att man behöver klä in den, finns begagnade på blocket också då och då. Ett alternativ är att be en smed platsbygga en, då ditt hål verkar vara brett men inte så högt.
 
både Keddy o Roslagskaminen och de flesta andra är strålningskaminer och det fodras ordentlig luftcirkulation runt dem för att föra ut värmen till rummet.Luften från rummet går in under och i nederkant av kaminen ,värms upp av kaminen och stiger uppåt. I.o.m att värmen inte kan ta sig ut i skorsten skall den leta sig ut i öppningen ovanför kaminen och ut till rummet igen. Denna öppning borde vara minst 10 cm för att luften skall hinna kyla kaminen tillräckligt för att få såpass utbyte av den att du blir nöjd.Kaminerna vi talar om är 55 cm höga och innebär att de fyller upp hela höjden och det enda värmen du tar vara på är strålningsvärmen från glasluckorna och resten av vedenergin höjer bara rökgastemperaturen och följer med ut i skorstenen där den inte gör speciellt god nytta och du kommer att bli ordentligt besviken. I dessa fall skall du överväga ett luftutsläpp högre upp. Väljer du istället en kamin med konvektionskanaler kan du i stort sett mura tätt kring den om du skulle vilja. Roslagsspisen "L:a fyrkanten och den lilla Keddyn är 48 cm höga och är ett gränsfall att du skulle kunna använda utan luftgaller.
 
Låter ju rimligt det du säger exerg. Ta upp hål verkar lite klurigt då spisen i sig inte är speciellt hög "inuti", den har fasat "tak" som går in mot bakkanten där det går över till rökkanalen. Rökkanalen gör sedan en liten knyck och går framåt lite igen vilket gör det svårt att ens nå det fastnade spjället. Kanske en figur är på sin plats.

Vad finns det för kassetter med konvektionskanaler?
 
Energikassetten Eurofire har insatser som inte behöver fläkt. Lite plåtiga i utseende men fungerar hyfsat. Värmo ,som sagt, har fläkt men tyvärr sotar glasen lite onödigt mycket. Morsö (om den får plats) lite dyrare men mycket bättre.
 
Det var lite tips att bita i. Ska läsa lite om de olika modellerna. Morsön är väl en liten rackare som dessutom har väldigt mycket gjutjärt och väldigt lite glas i fronten.
 
Drifteffekt5-9 kw Värmer upp75 -135 m2 Höjd571 mm Bredd866 mm Djup532 mm Vedlängd35 cm SwanMarkLarge.gif
S80_medium.jpg En annan är Morsö 5660 som är 770 mm bred
 
Hejsan

Energikassetten Eurofire (de har utställning strax utanför Helsingborg nära Hyllinge) gör måttanpassade modeller också, som då görs till specifikt din öppna spis... Det finns en annan firma som jag haft kontakt med som också gör sina spisinsatser helt efter unika mått. Det är väl de svenska alternativen...

I England finns mycket längre tradition av att göra insatser i gjutjärn med snyggt utseende om man gillar den klassiskt antika känslan, dock är dessa inte kassetter utan något mitt emellan. Det är trots allt flera parametrar som avgör vad man vill ha... smak är en, ekonomi är en annan

http://www.direct-fireplaces.com/picture.asp?PictureID=640572

http://www.direct-fireplaces.com/picture.asp?PictureID=195429
 
Lyfter en gammal tråd. Börjar bli synnerligen aktuellt att beställa en spiskassett då jag nu murat upp min skorsten igen samt fått den godkänd av sotaren.

Är fortfarande sugen på en större kassett som fyller ut hålet ordentligt. Tankarna kring luftströmningsmöjligheter runt kassetten förstår jag. Däremot blir jag inte klok på om det räcker med en kassett med konvektionskanaler för att få ut värmen skapligt i rummet. Tittar man på Morsø S80-90 så skriver Morsø på sin hemsida att kassetten har "konvektionssystem". Innebär detta att kassetten är konstruerad på ett sätt som möjliggör värmetransport ut i rummet utan beroende på luftighet runt kassetten?
 
  • Gilla
Johnny Doe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.