Så snart börjar isoleringen av vinden, vi kommer isolera upp till nocken och ut till takfoten så vi i princip får ett trekantigt tvärsnitt på rummen.
Alla detaljer har jag kommit fram till utom en; hur löser man avluftningen från luftspalten? Tilluften sker ju som vanligt vid takfoten men avluften? Vanligen så monterar man ju ventiler högt upp i tomrummet man får när man bygger "vanligt" innertak. Men här får man ju inte det utrymmet.

Tanken är väl att luften i luftspalten ska luftas genom ett kontinuerligt flöde? Här, beroende på hur smålandsvillan har konstruerat taknocken, så blir det ju tätt.

Har grävt i all litteratur jag har (typ en hyllmeter) och funnit två alternativ, antingen så borrar man upp hål i taket, installerar ventiler (som också skyddar mot regnvatten) eller så river man upp taknocken och installerar en längsgående ventil (som också skyddar mot regnvatten).

Båda alternativen känns både problematiska, riskfyllda och inget jag är direkt pigg på.

Finns det fler alternativ?

En tanke jag hade var att installera några små längsgående ventiler vid gavelspetsarna som ligger just vid luftspalten, och att dessa då fungerar precis som de vanliga ventiler man brukar använda sig av. Men då luftspalten bara är 2.5-3cm tjock blir det kanske svårt att lösa det rent praktiskt, orolig också för att luften som ligger mitt i taket kommer få svårt att "luftas", och att det samlas fukt då.

Förslag? Hur brukar man göra? Hur gör man i alla moderna åstak?
 
Har du pannor, så finns det ventiler på taket mellan varje takstol eller så har man en ventilerad nock. Jag har plåt och ingen luftning alls vid nock, endast vid takfoten, och det skall funka. Efter 3år så är det inga problem, men jag hoppas att det skall hålla i många år till, även om jag är lite orolig då jag inte heller fått det helt klart om att oventilerad nock är 100% ok.
 
Jag har pannor, har dock inte kunnat se någon ventil nånstans. Ser rätt tätt ut.
 
Det är ingen springa på 1-2cm mellan råspont och nockbräda längs med nocken? Detta går inte att se innifrån, utan man ser det genom att lyfta en nockpanna och se hur det är gjort, luftspalten döljer detsljerna.
 
Grubblar också lite över luftspalten, det blir ju egentligen takpannor - luft - skivor - luft - skivor - isolering.
Varför det ska vara dubbelt med luft och skivor. Borde inte takpannor - luft - skvor - isolering funka lika bra? Den luftas ju ändå som det är med samma principer som med den extra luftspalten. Skillnaden är väl att man får en extra säkerhetsbarriär mot inträngande vatten. Men känns nästan overkill.
Finns nån som kanske kan upplysa oss här lite mer?
 
En luftspalt skall det vara traditionellt, men det kanske är ett missförstånd. Ett tak består normalt av pannor, läkt, papp, råspont, luftspalt, (vanligast 28mm läkt och masonite), isolering, plast/vindväv, läkt, innertak.
 
Jo jag vet! Är fullt på det klara över hur det ska göras. Sitter mest och grubblar på varför det ska krävas dubbla spalter. Fast pannorna kanske inte håller speciellt tätt så det fungerar som en luftspalt.
Nåja, skyller på sen natt och flera whisky :). Nedrans skottar.

Men för att återgå till taket, som jag förstår smålandsvillans tak så har dom inte spont utan dom kör skivor under pannorna. Måste kolla upp närmare om det är luftspalt längst upp, isåfall torde det vara rätt lugnt.
 
Har varit uppe på vinden igen och tittat, mellan de yttersta takstolarna så finns dubbla hål uppborrade, antar det är för ventilation. Frågan är om man kan borra upp samma hål mellan de övriga takstolarna, hålen finns längst upp mot nocken. Eller om man har lagt extra skydd i form av plåt eller liknande över de yttersta takstolarna just för att lufta där. Är rädd att om jag borrar upp hål mellan övriga takstolar så kommer alltför mycket vatten läcka in när det tokregnar mot tegelpannorna.
Synd man inte får ritningarna på hela huset när man köper det. Hade ju underlättat en del kan man säga. Förstår inte varför man inte får det?

Så frågan är nu om man ska kontakta smålandsvillan, är det nån som vet om det är det huvudmailen man ska använda "info@...." eller om dom har nån mailadress till byggavdelning som hanterar såna här frågor?
 
Är det takboard istället för råspont så är det med största sannolikhet ett diffusionsöppet undertak, då behövs ingen luftspalt mellan isolering och undertak. Har själv öppet till nock och förhörde mig nogrannt med Isovers tekniska support och andra om detta. Takmasoniten är som sagt diffusionsöppen. Men man bör vara extremt nogrann med ångspärren hursomhelst.
 
  • Gilla
fm_carv
  • Laddar…
Det är takboard.
Så du säger att man inte behöver en luftspalt då? För jag tror att alla smålandsvillabyggare här har gjort luftspalt. Helt i onödan då?
Låter ju fantastiskt skönt om det skulle vara så.
 
Akta er för äggmannen!
 
FredrikoKarl skrev:
Det är takboard.
Så du säger att man inte behöver en luftspalt då? För jag tror att alla smålandsvillabyggare här har gjort luftspalt. Helt i onödan då?
Låter ju fantastiskt skönt om det skulle vara så.
Du får kolla med tekniska supporten på Smålandsvillan och hos isoleringsföretagen, men så ska det vara mig veterligen.

Det är ju en fördel med luftspalten enligt hängslen och livrem-principen...men du behöver nog inte oroa dig för någon nockventilering iallafall... Råspontstaken är så ingrodda i folks medvetande att all konstruktion på något sätt utgår från det fastän de tekniska förutsättningarna skiljer sig markant mellan olika typer av underlagstak...
 
Put-put-put.... Varning för mööögel... :)

Läs mer här innan ni slänger pengar i sjön --> http://www.lfs-web.se/Vind.htm

Googla sedan på Thermisol eller Maco-Dach för att göra rätt från början.
 
Consensus skrev:
Put-put-put.... Varning för mööögel... :)

Läs mer här innan ni slänger pengar i sjön --> [länk]

Googla sedan på Thermisol eller Maco-Dach för att göra rätt från början.
Tror du får göra en längre utläggning :). Vad är det du vill få fram? Dom har andra lösningar ja. Men vad exakt vill du få fram? :)
 
Dom varnade för äggmannen, det är jag. Jag säger bara att det är bra att läsa på om kallvindsproblematiken innan man investerar i en ombyggnation som kanske inte är hållbar i längden.

Jag personligen skulle inte öppna upp till nock utan att först bygga bort fukt- och mögelfällor som finns när man har daggpunkten på insidan om undertaket. Så är fallet på kalla undertak, dvs när isoleringen till 100% ligger på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.