Hej!
Jag har en fundering som jag hoppas att någon kan svara på.

Jag ska måla golv med linoljefärg och har läst på om gysinges färger. Det handlar om golv som kommer att användas mycket, typ vardagrum och sovrum. Av gysinges färger finns två varianter, en matt (som har kort torktid, vilket jag lockas av..) och en "vanlig" (men som verkar kräva mer torktid).

Min fråga är: hur stor är skilnaden mellan matt och icke-matt linoljefärg när det gäller smuts på golvet? Vi är en barnfamilj och jag hoppas på att inte behöva torka golven varenda dag.. Och hur är linoljefärger till skillnad mot lackfärger och annat som man kan måla golven med. I det praktiska hänseendet alltså!

Guida mig gärna i linoljedjungeln!
 
Hej. Absolut inte matt. Smutsen kommer sätta sig. Gällande vanlig linoljefärg vs golvlack så är den något mattare, längre torktid och slits snyggare enl min erfarenhet. Nackdel kan vara att du behöver stryka fler lager men en annan föredel är förstås att det inte luktar lika starkt.
 
Och inte en alltför ljus färg heller, hälsar en annan barnfamilj som ska måla om sitt i en lite mörkare ton. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.