Har en liten hall som jag är sugen på att sätta upp grålumpspapp på och sen måla. Hallen har aldrig varit uppvärmd så den är väll inte jätte bra isolerad. Det är just nu en timmerstomme, med någon papp på, sen 17 lager tapeter ovanpå det. Tapeterna sitter dock dåligt och fult, känns som de inte sitter fast kappt.

Tanken är att hallen ska bli uppvärmd nu, så måste fundera lite på isoleringen utåt. Antar att timret i sig räcker bara det är tätt mellan stockarna. Så vad ska jag göra?

Min tanke är, först se till att det är tätt mellan stockarna, dvs stoppa i någon (lindrev kanske?).

Sen spänna på någon vindpapp, så det verkligen inte drar något.

Efter det kanske någon form av tunna plywodskivor (behöver man spackla mellan?)

På det sen grålumppappen.

Jag har dock egentligen ingen koll, så vore tacksam för lite hjälp, vad jag ska göra. Vill ha en vägg med lite liv i, så gips går bort.
 
Lerklining sedan måla, så ska det bli nästa gång vi gör om ett rum i bagarstugan (tror jag).
 
Fast nu ska jag inte ha lerklining i det rummet, utan grålumppapp. Sen kan jag inte lerklina under pappen heller, för måste bli klart senast i slutet av maj, och vad jag förstår ska man göra lerklining under sommaren, för att förhindra mögel.

Så lerklining går tyvär bort.
 
3 mm board ( typ Masonite ) är ju lämpligt, lätt att hantera och formar sig lätt efter en timmervägg och spacka mellan dessa behövs inte. Vindfilten på insidan skulle jag se som överkurs förutsatt att du drevar ordentligt mellan stockarna.
 
Du kan ju utan vidare tapetsera grålumppappen på lerkliningen, det var ju det vanligaste. April-maj är de bästa månaderna för lerklining, så även det funkar ju... ;) Högsommaren är inte bra eftersom det är för varmt och fuktigt då.
 
Du vet väl om att det fortfarande finns tretex att köpa, säljs då som mjuk board eller träfiberskiva. Det isolerar en smula men ger framförallt ett skönt underlag till att tapetsera grålumpappen på. Jag kommer definitivt köpa det när jag kommit så långt i de rummen jag renoverar i nu. Har sparat så mkt som möjligt av den gamla tretexen. Ger ett mjukt och behagligt intryck. Absorberar ljud bra också. en del påstår att det ger en sommarstugedoft, men det vet jag inte om jag kan hålla med om.
 
Tretex är en bra skiva att sätta upp.Den spikar du upp med långa pappspik. Om du gör det så tänk på att tretexen är väldig sugande och att du förlimmar den innan du sätter upp lumppappen. Och att du limmar våt i våt. Det menas att man stryker lim på båda lumpen och tretexen.
 
förlåt, jag menade i slutet av mars, inte maj.

Jag tror inte jag e så sugen på tretexen heller. Sitter sånt på en del väggar nu, och det är inget jag tycker är så bra, känns bubbligt. Känns som att det är ett matrial som inte sitter ett med väggen, utan snarare som ett löst skikt. Fast kanske beror på att de som satt upp den inte gjorde det ordentligt. Men hur blir det med en tunn plywood. Är det inget bra alternativ?

Hade gärna lerklinat och tapetserat på det, men har inte tiden nu till detta rummet tyvärr. Men vill nog ha ett resultat som påminner om en lerklinad vägg, som är tapetserad med grålumpspapp.

Drevningen av stockarna, vad gör jag det billigast och bäst av, är det lindrev som gäller eller finns det andra matrial som är bättre/billigare? Var köper jag i sådant fall lindrev som är billigt, Gysinge verkar ju superdyrt.
 
Jag tror det kan bli svårt med skarvarna mellan plywoodskivorna då dessa ju är ganska styva även om den är tunn.

http://www.claessons.com - när det gäller lindrev och mycket annat, jättebra, Gysinge ger kul inspiration men är inget jag köper ifrån just pga priser...
 
Octavianus skrev:
Hade gärna lerklinat och tapetserat på det, men har inte tiden nu till detta rummet tyvärr. Men vill nog ha ett resultat som påminner om en lerklinad vägg, som är tapetserad med grålumpspapp.
Du kan ju nöja dig med att lerklina såten för att täta och få ett jämnare underlag.
 
såten, vad är det? Det mellan stockarna? Men gäller inte samma sak där som med en lerklining av hela väggen, att det inte får vara för kallt osv?
 
Såten är utrymmet mellan stockarna, och den kan du nog utan vidare lerklina viken del på året som helst,d et är så lite lera och det är så pass små ytor. Då skulle du ju kunna klina såten (titta i den klistrade tråden här ovan) och sedan tapetsera med papp på såt och timmer. Riktigt gammeldags det. :)

I vårt sovrum satte vi (typ) 9mm mdf. Det blir också fint och följsamt. Mössen gillar det dom med, det är väl nackdelen...
 
Lindrev har jag köpt av Zikon. Trevliga och prisvärda.
 
torpsara, jag blir sugen på att göra så faktiskt. Säker att det funkar att göra nu? Även om det är minusgrader i rummet, eller bör man ha värme på när det trokar? Hur lång tid måste man ha på sig för att det ska torka?

Om jag lerklinar såten, då behöver jag inte dreva något extra mellan stockarna, för då tar väll leran hand om allt eventuellt vinddrag och otätheter?

Var köper jag lerklining billigast, eller leran rättare sagt?

Annars verkar ju onekligen mdf vara bra, bortsett från mössen då. Tretex är jag skeptisk till om det ska hålla på och lukta om dem, vill inte bo i en sommarstuga.

Vad är zikon, vad har de för hemsida, hittade inget om jag googlade.
 
En kupéfläkt lär du behöva, eller annan värme, då borde det torka på ett dygn eller två. Är det minusgrader får du nog vänta lääänge. Vi gjorde köket första veckan i maj och det torkade på ett dygn. Du behöver inte göra något mer åt såten om du klinar den.

Vi köpte leran hos kakelugnsmakaren. Det gick utmärkt.

www.lindrev.com är Zikons adress.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.