Har fått en lite konstig fråga av bekanta som inte är bekanta. :)

De är i 65+ åldern och bor i ett gammalt hus i Blekinge långt från affärer, sjukhus m.m.
Bara mannen har körkort. Dessvärre verkar det att han börjar må sämre och sämre.
Därför har de beslutat att bygga nytt så att de sliper elda i kaminen, hugga ved m.m.

Saknar barn och har inga vänner (är det så om man bor i skogen ?)
De tror att det bästa blir att flytta till Skåne. Men vill bo nära skog och naturen. Vad är lämpligast
att rekommendera för ett par som de? Bygga i närheten av vårdcentral? Sjukhus?
Eller ska frun skaffa en mopedbil? Vad händer om maken hamnar på sjukhuset? Hur ska frun handla och ev besöka honom?

Nu inser jag att även jag blir mycket gammal. Kanske... Dags att planera?


Hur ser ni på saken?
 
Tja, jag skulle nog bygga nytt i närheten av kollektivtrafik i alla fall. Eller så skulle jag fundera på att försöka hitta ett radhus/ villa som redan är färdigbyggt i en liten pittoresk ort någonstans på landet, för att slippa jobbet med bygget. ( om man nu börjar känna sig krasslig).
 
C
Jag skulle säga nånstans utmed södra stambanan i skåne. E22 alternativt tåg till Hässleholm, Kristianstad, Lund, Malmö osv, men man kan ändå hitta ett ställe nära naturen exempelvis Stehag eller Höör.
 
De ska bygga ett Älvsbyhus. Nyckeln i handen.
 
I en småstad och helst centralt med liten tomt, allt är enklare då.
 
Enk Projektet skrev:
I en småstad och helst centralt med liten tomt, allt är enklare då.
Vad är en småstad?
1. Malmö
2. Ystad
3. Lund
4. Sjöbo

?
 
Skulle jag flytta till skåne skulle jag välja Ystad eller Simrishamn, men vilken stad man väljer är väl en smak sak.
Det beror kanske också om vilken relation man har till staden och vad man söker.
Malmö och Lund ser jag inte som en småstad..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.