Hej

Dessa snösmältningsdagar + regn har gjort att vårt avlopp i källaren som är närmast stället där avloppet försvinner ut ur huset avger ett porlande ljud. Detta hörs även i en toalett en våning upp.

Är det möjligt att ljud från dagvattnet kan höras i avloppet för toa, etc? Det är den enda orsaken till det porlande ljudet jag kan komma på just nu.

Vi har en brunn för dagvattnet men hur den är kopplad vidare och hur resten är kopplat har jag inte jättekoll på då huset är från 1929.

Bör vi vara oroliga?
 
För lite vatten i vattenlåsen kanske? Då kan ljud från rören höras tydligare.
 
Röret från toans handfat som går ner i källaren har en gummimuff som inte tätar 100 antar jag. Där läcker ljudet ut. Och en brunn i källaren har inget vatten alls i vattenlåset. Det luktar aldrig där heller så jag har inte brytt mig om att fylla på.
Dock tar ju bara vattenlås bort ljudet och inte orsaken. Det som oroar mig är att det låter som porlandet kommer från gatans dagvattenbrunn. Avfallsavlopp har väl aldrig ett konstant porlande ljud utan används ju lite då och då.

Vi är ju självklart oroliga att smältvatten som inte hinner rinna undan trycks upp i vårt avlopp om det nu är sammankopplat.
 
Berra Brumm skrev:
Vi är ju självklart oroliga att smältvatten som inte hinner rinna undan trycks upp i vårt avlopp om det nu är sammankopplat.
Det förekommer tyvärr att det rinner dagvatten i de vanliga avloppsrören och blir det tätt någonstans nedströms eller är underdimensionerat kan följden bli översvämning.
 
Antar att jag får kontakta kommunen imorgon och kolla hur det ligger till. Tack för svaren.
 
Hej! Har du pratat med kommunen?
Är lite nyfiken eftersom vi har samma porlande fenomen hos oss i samband med regn och snösmältning.
 
Förr i tiden delade man inte på avlopp och dagvatten brunnar så det kan mycke väl gå ut i samma brunnar i gatan.
 
Hej. Ja, de var här och hällde färg i en brunn och det rann ut i rätt avlopp ute på gatan. Phu. Vi hade ju fått gräva upp och koppla om annars... Vad porlandet beror på kunde han inte med säkerhet svara på men ljuden kan transporteras långa vägar i rören. Det rann även in mycket smältvatten vid brunnslocket och droppade ner. Kan vara det ljudet som hördes på nått sätt. Iallfall känns det lite tryggare nu när vi vet att dagvattnet inte är sammankopplat med spillvattnet. nu när det är minusgrader och inget regn så är allt tyst igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.