Jag har en tomt i sikte som jag absolut gillar läget på, tomten är ungefär 1200 och jag önskar bygga en 60 kvm hus att bo i permanent. Det finns många anledningar till varför jag vill bygga ett hus på 60 kvm. Jag inte ta något avsevärt lån, jag vill inte ha för stort arbete då jag tänkt bygga invändigt själv ifrån en stomme och jag vill ha en luftig tomt med gott om utrymme för att det inte ska kännas att man lever alldeles inpå grannen och dessutom ger mig möjlighet att plantera annat än en gräsåker som jag är starkt emot. Vill inte ha ett enda gräs i min trädgård då det är mycket jobb och jag dessutom är allergisk mot gräs så att klippa gräs har alltid varit en mardröm för mig.

Husen runt omkring är ungeför 180 kvm har jag räknat ut, om man tittar på kartan så ser mitt planerade hus ut som ett av grannarnas garage i storlek. Kan det finnas hinder att få bygglov på ett sådant litet hus?
 
Bara om det står i detaljplanen att husen ska vara min. xxx kvm. (Men det har jag aldrig sett)
 
Du blir tilldelad en "byggrätt" på din nya tomt vilken tillåter dig att bygga si eller så stort, inget krav finns dock på att du ska bygga minst ett antal kvm.

Något motsägelsefullt kan du inom planlagt område råka på patrull då estetiken på ditt nybyggda hus inte får avvika allt för mycket från omkringliggande hus/byggnader.

Har din grannar 180kvm boyta eller byggyta? och isåfall inkl/exkl garage, kan det vara så att dessa tomter är så kallade "kombitomter" avsedda att inrymma både bostadshus och verksamhets-/större garagebyggnad? det är inte helt ovanligt att dessa angränsar.


Lycka till!
 
Om det inte går så sök bygglov för ett hus på 120 kvm och ett på 60 kvm.
Bygg det lilla först och sen är pengarna slut :D
 
Det ser ut att de byggt på en yta av omkring 180 kvm inklusive garage. Enligt mina skisser blir mitt planerade hus ungefär så hör stort:

5360944702_2ba00a6c88.jpg
 
Ser ju ut att vara alla möjliga sorts hus i området. Några stora, några små. Röda tak, svarta tak och
plåt(?)tak. Några med frittstående garage, några med inbyggda garage.

Jag tror inte du får negativt svar. (Utmaningen blir att få plats med alla funktioner på ett godtagbart sätt.)
 
Har aldrig hört talas om att ett hus skulle vara "för litet" för bygglov. Problemet brukar ju alltid vara det motsatta.

Men jag tycker att det känns riktigt uppfriskande med någon som satsar på ett hus i lagom storlek. Jag håller på att bygga en sommarstuga på 60 kvadrat, och den hade fungerat utmärkt som permanentboende, i alla fall för ett litet hushåll utan alltför vidlyftiga hobbies.

Jag önskar dig lycka till och hoppas naturligtvis att vi får följa ditt projekt!
 
Mikael_L
Din kommande planlösning blir jättespännande.
Jag är intresserad av små hus med bra planlösningar. Det hör nog framtiden till, om jag får gnugga kristallkulan lite. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.