Sitter i ett gammalt hus och har fått svart mögel på delar av vindstaket.
Nu har jag åtgärdar genom att se till att ingen fuktig luft kan komma upp via:
1 åtgärdat ventilation från badrum direkt upp på vinden ( :O )
2 ny papp på yttertaktet
3 korrigerat vindsventilationen.
4 tätat vindsluckan.

Men nu efter ett par år så tänkte jag slipa bort svartmöglet så man kan se ifall det fortfarande är saker som måste åtgärdas samt att det ser lite trevligare ut....

Gick i dag upp med bandslipen men fxn va jobbigt att stå på knä och trycka upp den där bångstyriga maskinen i taket, är det någon som har några bra tips?
 
B
varför?
 
därför ;)
 
Det finns ju ståltrissa att sätta på vinkelslipen, avverkar bra men är lite halvläskig att använda.
 
Om du har ett tvångsmässigt behov av att få slipa bort möglet så borde ju en excenterslip vara bättre..... :)
 
Börja med at skaffa en riktig halvskyddsmask
 
BerntS skrev:
Sitter i ett gammalt hus och har fått svart mögel på delar av vindstaket.
Nu har jag åtgärdar genom att se till att ingen fuktig luft kan komma upp via:
1 åtgärdat ventilation från badrum direkt upp på vinden ( :O )
2 ny papp på yttertaktet
3 korrigerat vindsventilationen.
4 tätat vindsluckan.

Men nu efter ett par år så tänkte jag slipa bort svartmöglet så man kan se ifall det fortfarande är saker som måste åtgärdas samt att det ser lite trevligare ut....

Gick i dag upp med bandslipen men fxn va jobbigt att stå på knä och trycka upp den där bångstyriga maskinen i taket, är det någon som har några bra tips?
För läkten till innertaken kör jag helt fräckt med en urbillig elhyvel (alpha tools). Det slår min bandslip och min excenterslip. Men den skall vara billig, du kommer att träffa spikar även om du försöker undvika dem. Du behöver vara väl inpälsad själv, andningsmask, skyddsögon, mössa, långärmat, ...

--- Mats ---


--- Mats ---
 
Nimajneb skrev:
Börja med at skaffa en riktig halvskyddsmask
Tack för omtanken!
Ja jag har en bra halvskyddsmask och som jag faktiskt använde (vilket hör till ovanligheterna,jag kommer nog att dra på mig en stenlunga tillslut).

Men jag märkte att med bandslipen kopplad till dammsugaren så blev det väldigt lite damm, helt otroligt lite faktiskt, men det är kanske för att jag är mest van att slipa spackel och det dammar ju rätt mycket även med dammsugare, skall komma ihåg att använda dammsugaren oftare.
 
Stålborste i vinkelslipen, den tål spikar och skruvar och vågiga brädor.

Protte
 
prototypen skrev:
Stålborste i vinkelslipen, den tål spikar och skruvar och vågiga brädor.

Protte
Ja det skall jag nog prova, jag vill jag ju egentligen bara borsta ren brädorna.
Läste först rekommendationen från pbengtsson och tänkte inte mer på det men nu vid närmare eftertanke så är det helt klart värt att testa.
 
BerntS skrev:
Ja det skall jag nog prova, jag vill jag ju egentligen bara borsta ren brädorna.
Läste först rekommendationen från pbengtsson och tänkte inte mer på det men nu vid närmare eftertanke så är det helt klart värt att testa.
Effektivt, men lämnar väldigt repade brädor efter sig.

--- Mats ---
 
Knasigt... Ska du slipa ner möglet i isoleringen istället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.