Helt klart så blir det bra om man lägger ner så mkt tid! men e nog inte intresserad av att bila upp golvet, vad blir bättre med att bila upp golvet jämfört med platon? platonmattan garanterar 50års hållbarhet!Väggarna borde eka en del, så varför inte behålla betongväggarna och hänga upp dämpare?alla kablar är lättast att dra i taket, då det är av trä!
 
skulle slipat golvet lagt in klinker och tjock härlig matta. bara betongväggar med absorbenter och tungt gardintyg efter hela väggarna. vilken uppvärmning är tänkt?

själv rev jag allt och mejslade upp golv och isolerade 20cm och la värmekabel. putsade väggar och klinker på golv. i tvättstuga då.
 
Risken med matta mot klinker kan bli att den möglar, vill ha ett så "varmt" golv som möjligt eventuellt värmegolv men tjock heltäckningsmatta borde räcka. Hade tänkt köra med enbart spillvärme från huset. har en braskamin utanför dörren till biorummet samt att det brukar bli ganska varmt med all elektronik igång, men detta är kanske för lite, får känna mig fram lite!
 
ja vi vet ju vad som är det rekomenderade att göra. är drenering ok? hur långt under backen ligger källaren/golvet? hur stort rum är det som ska värmas?

i gillestuga hemma (20kvm) är det lagt platon i golv och vindpapp i vägg. sen laminat på det. iskallt golv. värmeförlusten i rummet går den vägen kan jag säga. men orkar inte göra något med det. håller 18 grader kanske med ett 1500w element. mattor över hela golvet. fungerar med tofflor ;) används som musikrum/spelrum.
 
MathiasS skrev:
Hmm....kan inte ge dig ett exempel just nu men det där kändes rätt långt ifrån något av dom "fina" projekten på minhembio. Rörigt rum och egentligen inget alls gjort åt akustiken.

Jag lever i tron att man kan få relativt enkla högtalare att låta väldigt bra om man vet vad man gör i fråga om rumsakustik. Jag tror att det är en bättre väg än att ösa på med effekt, många högtalare och elektronik som ska fixa problemen...
Ok var lite otydlig det var golvet jag syftade på,resten av rummet är ganska rörigt.

Förstår om det blir för mycket jobb med att bila upp golvet,men platonmatta ska funka bra:)
 
Ok, jag fattar.
 
ang akustiken så har jag klätt in markskivor av stenull i tyg och hängt upp bakom högtalare och duk, 3 st 10cm tjocka, 60x120 med 10cm distans till vägg. sen 10 st "tavlor" av 45mm stenull på sidoväggarna i lite varierande storlek från 40x50 till 60x100 klädda i snyggt tyg och textilposters. sen stor soffa och mycket kuddar gör under för akustiken.
 
Dränering är ej utförd på huset då det är rekommenderat att det inte bör göras på detta hus. det är byggt på ett sådant sätt att man riskerar att förstöra det naturliga dräneringssystemet om man går in o gräver (enligt besiktningsmannen). Har för mig att fuktmätningen var på 12 i golvet. Golvet ligger ca 0,5meter under mark.Pratade med beckers idag och han sa att vi inte behövde lägga platon utan räcker med foam... tycker det låter lite konstigt... då blir det väl ingen cirkulation under golvplankorna? rummet är ca 20kvm, funderar på att lägga in en värmeslinga som man kan sätta på under dom kallaste dagarna på året!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.