Vi skulle vilja ha en ca 3x5 m stor vinterträdgård med sadeltak på gaveln på nya huset. Glastak helst. Tänkte köpa fasta treglaspartier som sedan kombineras med två vanliga dubbelaltandörrar. Några rekommendationer på glaspartier och lösning för glastaket? Eftersom vi tänker värma med golvvärme och hålla normal innetemp ca 20 grader även på vintern så behöver vi ju lätt låga u-värden.
 
MÅSTE det vara glas hela året? Nåt system med portabla väggar/tak som kan isolera i perioden dec-feb kan reducera kravet till u-värde.
 
Varför glastak egentligen?
Lär bli bastu på sommaren och under vintern står solen så lågt så den kommer ändå inte in genom taket.
 
Haavard: det är framförallt på vinterhalvåret som uterummet ska användas. Så ja, det måste vara glas hela tiden.

Blindnit: Det måste inte nödvändigtvis vara glastak. Men det är helt klart högt på priolistan för nya huset. Uterummet är närmare bestämt vad min bättre (?) hälft anser vara det viktigaste med hela huset. :) Och jag håller i alla fall delvis med. Tänk att ligga på rygg på varmt klinkersgolv (eller varför inte natursten?) i uterummet en vinterkväll, bara ett par värmeljus tända och gnistrande stjärnklart över glastaket. Det är i alla fall sånt som vi går igång på... ;)
 
Det här är min dröm med men då som riktig vinterträdgård.
Inte nåt hittepå med överbyggd altan eller så.
Nä riktigt risig gräsmatta och naturen typ.
Men för att åstadkomma det så krävs det att det ligger öppet mot söder samt rejält överhäng på taket ,som då är skuggande och isolerat, för att slippa sommarsolen men ta tillvara vintersolen.
 
Ventilation!!! På sommaren blir det olidligt - man måste kunna öppna och då allra helst i taket. En nära släkting till mig hade ett sådant, 10 m2, med glasväggar men av prisskäl ett halvtransparent kanalplasttak. Klinkergolv med elvärme. På vintern höll det 12-14 ° utan extra isolering, men jag misstänker att elräkningen var hög.

Nåväl, mars till oktober var det ett underbart rum förutom under sommarens värmeböljor. Det kunde bli 40° därinne trots öppna skjutdörrar (en sida). Taket blev ett värmemagasin. Där trivdes omgivningens alla flugor ypperligt. :(

Tänk på att taket ska kunna tåla att en takpanna ramlar ner på det, eller en blomkruka eller stenen som grannbarnet råkar kasta fel. Säkerhetsglas är dyrare än annnat glas.
 
Redigerat:
El eller vattenburen golvvärme?
 
Dumpa ventilationen därute låter väl vettigt?
Sen vet jag inte vad begrepper vinterträdgård egentligen betyder?
Själv har jag som rökare planerat varje stolpe för en vinterträdgård emellanåt :p
Och även annat.
Men är en vinterträdgård bara en inglasad altan så känns det onödigt.
 
Vattenburen. Jordvärme.

När det är varmt på sommaren behöver vi inte använda uterummet (eller vad man nu vill kalla det). Vinteranvändningen är det prioriterade. På sommare sitter vi gärna ute. Men ja, ventilation i nock verkar vettigt.

Blindnit: jag fattar faktiskt inte hälften av vad du skriver. Hånar du mig eller håller du med mig?
 
Två saker;

blir det inte svårt att få det att matcha med "Mangårdsbyggnaden"?

Hur kommer det att funka med dagens energikrav?
 
Kommer det att räcka med vattenburen golvvärme när det är så mycket glas?
Jag skulle ha kollat med någon som kan räkna ut energi behovet för det rummet, det är inte roligt att upptäcka det när det är klart.
 
PC: Haha. Jo jag vet. Och därför är den fula planen att inte bygga uterummet i steg ett. Utan att istället utnyttja det faktum att vi får bygga ut 50 kvm utan bygglov när vi är "klara" med huset. Tänkte dock gjuta plattan redan i steg ett. Kan ju vara till för uteplats bara.
 
Erik: kan räkna själv. Och vill därför ha tips om treglaspartier och ffa glastak med BRA u-värde.
 
Rebeckaf skrev:
Blindnit: jag fattar faktiskt inte hälften av vad du skriver. Hånar du mig eller håller du med mig?
Nädå, inget av det :)
Jag bara yrade om hur jag själv ville ha det.
Samt att själva begreppet vinterträdgård verkar betyda mer en inglasad altan är just en trädgård.
Men tycker fortfarande att du ska skippa glastaket.
Ligger gaveln mot söder?
Gå i så fall ut och se hur solen står där i dessa dagar.
Kan tänka mig att den står väldigt lågt även mitt på dan ;)
Själv hade jag gjort som så att jag byggt vidare på taket på huset och haft stort överhäng, antar att ni har tegelpannor eller liknande, samt även isolerat det.
Tänket ovan förutsätter söderläge på gaveln.
På det viset får du sol in under vinterhalvåret men skugga på sommaren.

När det gällde ventilationsdelen så menade jag att ni bygger nytt så man får anta att ni har nåt mer modernt än självdrag ;)
Luften ska ut nånstans och oavsett hur bra ni löst det med värmeåtervinning där så blir det varmare luft som ska ut än det är utomhus vintertid.
Så varför inte köra ut den i "trädgården"?
 
Då måste du besöka Wilab Garden utställning i Stockholm (din dröm finns med). Takfönster ställer högre krav på stommen och är svårare att underhålla/rengöra. Och det är en fördel att köpa nu ;-)
Man kan också, som alternativ, titta på vad dem som säljer fönster har att erbjuda. Alla säljer skjutdörrar och vikdörrar i olika prisklasser.
Har man råd ska man sträva efter passivhaus standard dvs U-värde på under 1.0 på HELA fönsterkonstruktionen (sök på "Kronfönster Passivhaus") till ex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.