Kollat på lite olika hus till min tomt i Östergötland Norrköping.
Vårgårda Bo 149 och fått ett pris på 1627 000:- nån som vet vad som ingår? Alltså i grundutförande. Ingår uppsättning av kök? Ramlar det in extra kostnader som byggel, transport osv. Nån som vet som byggt ett Bo 149?

Kollat också bjorkliden deras billigaste
1,5 plansvilla
Pris från 1 399 000 kr nyckelfärdigt
Pris byggsats 819 000 kr
Lokala prisavvikelser kan förekomma.


Platta på mark och vattenburen golvvärme.
Kakel och klinker i WC/bad, klinker i groventré
och parkett i alla torra utrymmen.

Ingår kök och även uppsättning kök? Nån som vet extrakostnader?

Nån som vet fler förslag på hus runt 80 kvadrat botten som man sedan kan inreda övervåning på runt 1,5?

mvh Nybyggarn..
 
Jag måste ha platta på mark så därför åker några leverantörer bort, som SMV. Vårgårdahus tycker jag känns seriösa, något dyrare än Björklidenhus dock men jag vet inte om materialet skiljer dem i mellan?
Ingen som har några tips på hus med oinredd övervåning på cirka 150 kvadrat plus minus 10 kvadrat?
De priser jag fått av tex eksjöhus börjar på 1,9 skiljer 500 000:-. Frågan är om man kan komma ner till 1,6 om man tar bort El, Måleri och kanske golvläggning samt karm och golvlist. Känns inte så.
 
Skulle behöva veta mer vad du är ute efter. Pris? Typ av planlösning? De priseer jag fått av Vårgårdahus är i alla fall exklusive markarbetet och säljaren i Uppsala/Stockholm angav att snittpriset på markarbetet låg på 180 000.

Lite alternativ i alla fall om det är lite billigare hus du tittar på: Ekeforshus Ekonomen 156, LB-hus Classic 147, 153 eller 159. A-hus Basic 150 eller 149.

Sedan om du kan tänka dig att göra saker själv så kan du ju titta på Fiskarhedenvillan också. Dom bygger vi med och där kan jag säga att vi hade inte kunnat få samma hus för samma pengar av något annat företag vi undersökt men det är ett helvete att bygga så jag kan bara rekommendera dom om ni tycker priset är viktigt samtidigt som ni har väldigt bestämda saker som ni bara måste ha och som inte finns hos de lite billigare hustillverkarna. ( I vårt fall högre takhöjd i hela huset samt ryggåstak i vardagsrummet.)
 
Tack för svaret Byggankan, lite mer info då. Ett sovrum nere kan räcka, gärna öppen planlösning. Jag tycker A-hus är mycket intressanta och skulle vilja ha ett 149 eller 150. När jag fick prisuppgifter på deras hus så tyckte jag att inte kunde komma ner under 2 miljoner.

Jag vill försöka skala bort sådant som jag kan göra själv. som golv, karm, list, el och måleri. Fjärrvärme finns anslutet, och så standard som möjligt för att hålla nere kostnaderna. Har varit och tittat på lbhus och vart inte riktigt impad med huset, (lb185 öppen inte öppen planlösning). Kändes mörkt och den känslan vill jag absolut inte ha. Kan förövrigt säga att tomten är platt och utan berg eller dylikt. Har tittat på ett sparven från fiskarheden, får räkna på det lite till tror jag hur mycket man landar på men det kändes betydligt dyrare än björkliden och vårgårda.

Priset jag vill vara "kring" är MAX 1,7 med tanke på att jag ska göra väldigt mycket själv. I de 1,7 vill jag ha ett hus på plats med grund färdigt bortsett från golv, karm, list, el, måleri och med oinredd övervåning.
 
Skulle tro att björklidenhus är det som funkar bäst till det priset. T.ex. Villa Frisk. Och om ni bara behöver ett sovrum på nedre plan så kan ni ju ta bort det lilla sovrummet och få ett större vardagsrum. Men jag vet inte om de ger avdrag för att man gör saker själv. Det kostar ju ca 1,5. Då kan ni lägga på tillval för 100 000 samt en buffert för extra markarbete på 100 000 (eller har du räknat in ev. anslutningasvgifter, försäkringar och liknande i 1,7 eller är det enbart för huset). Även om tomten är platt så kan det bli dyrt om man får gräva djupt. Vår tomt såg lättbyggd ut men vi hade för säkerhetsskull budgeterad 500 000 för grund- och markarbete (160 kvm platta till hus + garageuppfart och markarbete till garaget på ca 100 kvm). Och tur var det. Vi fick på en del ställen schakta nästan 2 meter och notan slutade på 501 000 med all extra fyllning som behövdes (350 ton). Fast grunderna i Stockholm verkar mycket dyrare än i övriga landet.
 
Alltså så som jag räknat är 1,7 inkluderat grund. Anslutningsavgifter som vatten, el osv har jag räknat bort.
Björklidenhus tog bort 30 tusen för måleriet, och jag räknar även runt 40 000 för elen som en bekant med firma ska göra. Vore även gott om man kunde lyfta dän, golv, karm, list men det vet jag inte om det gick.
Som du själv skriver så ibland verkar ändringarna kosta så mycket att göra att man får gilla läget alternativt kolla på ett annat hus där ändringar inte kostar, det verkar inte vara björklidenhus filosofi att ändra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.