Hej, som jag har fattat det finns det möjligheter att dra av kostnader för renovering när man säljer en fastighet. Något som vet mer om detta än mig får gärna upplysa mig vad som gäller med mera..

Tacksam för svar !
 
Att allt hela tiden ska vara så byråkratiskt... hur svårt kan det vara att skriva så man fattar: "Småhus: Har du använt 150 procent av 1952 års taxeringsvärde som inköpspris så kan du inte få avdrag för förbättringskostnader före år 1952"
 
FLOHK
Menar du att den texten är oklar?
 
Den är ju faktiskt långt ifrån glasklar. Speciellt ryckt ur sitt sammanhang.
Jag kan göra en snabb tolkning.

"Småhus: Har du använt 150 procent av 1952 års taxeringsvärde som inköpspris så kan du inte få avdrag för förbättringskostnader före år 1952"

Dvs, om man äger ett gammalt hus utan känt inköpspris (arv, eget bygge?) har Skatteverket skapat en schablonlösning för att kunna räkna ut "vinst" vid försäljning.

Det taxeringsvärde som huset hade 1952 *1.5 används som fiktivt inköpspris.

Genom att nyttja denna lösning tappar man samtidigt avdragsrätten för förbättringskostnader, tex installation av kamin, utbyggnationer osv.
Underhåll är inte förbättringar. Dvs tapetsering, målarfärg osv går bara att dra av om de är mindre än fem år gamla.
 
Oki, då är jag med.. jag provar på ett exempel för att min hjärna ska hänga med.

Jag säljer en fastighet för 500 000 kr, jag har köpt den för 300 000 kr, alltså gör jag 200 000kr i vinst. På Dessa 200 000 kr ska jag då betala vinstskatt (skatt på 2/3 av beloppet, alltså ca 134 000 kr som ska skattas på). Till detta har jag renoverat huset för 100 000 kr (vi säger, byggt om golv, väggar, tak, isolerat, dragit in el och vatten, tapetserat, fixat iordning trädgården, fällt träd mm) - hur mycket av de 100 000 kr jag renoverat för får jag dra av vid försäljning. ?
 
Nja, så räknar man nog inte ut vinsten.
(Eller så kan man säkert göra, men det är lite ofördelaktigt)

Eftersom du inte skriver något om 1952 antar jag du har förvärvat fastigheten senare.
Alternativt, vilket låter väldigt osannolikt, köpt fastigheten före 1952 för ett pris som överstiger 1.5 x taxeringsvärdet med riktigt dålig värdeutveckling.
Ett hus byggt på femtiotalet i "originalskick" för ca 50 kkr värderas i dagens penningvärde till ca 20 ggr mer. Dvs ca 1 mkr
Egentligen bara inflationsjusterat och med hänsyn till värdefall pga slitage och ålder. Utan hänsyn till skenande tomtpriser.

Som jag tolkat regelverket, men observera att jag är i samma fas som dig:

.-----------------------------------

Från Skatteverkets sida, från tidigare länk



Avdragsgilla förbättringsutgifter på en bostad består av utgifter för ny-, till-, eller ombyggnad och övriga grundförbättringar, men också av utgifter för förbättrande reparationer och underhåll:
  • Nybyggnad: Innebär nyuppförande av byggnad.
  • Tillbyggnad: Innebär utökning av en byggnads volym, till exempel om du gräver ut en källare eller bygger ett inglasat uterum.
  • Ombyggnad: Ändring av byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion till exempel om du flyttar badrummet till ett tidigare sovrum eller ändrar en vind till bostad.
  • Övriga grundförbättringar: Hit räknas utgifter för tillföra bostaden något som inte funnits tidigare, exempelvis installation av diskmaskin eller braskamin.
-----------------
Förbättringsutgifter är alltså de ingrepp som tillfört funktioner till fastigheten + underhåll från de senaste fem åren.
Så för att veta om du får dra av tex tapetseringen måste något av följande villkor vara uppfyllt:
1. Fanns det tapeter tidigare? Om inte så är det tveklöst en förbättringsavgift
2. Om det fanns tapeter sedan tidigare så måste din omtapetsering vara nyare än fem år.

Tilläggsisolering, elanslutning, VA-anslutning borde vara förbättringsutgifter.

Försäljningspriset ------------------------------- 500000
- Utgifter för försäljningen ------------------------ Mäklararvode, energideklaration, ev. homestageing
- Inköpspris och lagfartskostnad m.m. ----- 300000 + ev. inköpskostnader
- Förbättringsutgifter ------------------------------- ????
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust

Nu vet du din vinst. Den du skattar på.
Med viss reservation för att jag också är novis på detta område.
Personligen skulle jag vilja få nuvärdesberäkna kamininstallation, utbyggnader osv men det befintliga regelverket är väl en kompromiss som tar hänsyn till ev. åldersrelaterat värdefall.
 
Hur specifik måste man vara tro när det gäller förbättringar - skriver man sin summa och hoppas det går igenom och gör det inte det får man då dela upp kostnaderna och redovisa dem? Intressant när du delar upp utgifterna - nu verkar vi landa någonstans.. gäller då bara att reda ut dem lite till =)

Försäljningspriset ------------------------------- 500000

- Utgifter för försäljningen ------------------------ Mäklararvode, energideklaration, ev. homestageing

- Inköpspris och lagfartskostnad m.m. ----- 300000 + ev. inköpskostnader (lagfart, pantbrev) Finns det mer ?

- Förbättringsutgifter ------------------------------- Det är denna som är intressant. Vad faller under denna katergori?

+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust
 
Du frågar som att du tror att det finns "rätt eller fel"/"svart eller vitt" när man har med Skatteverket att göra... :S

Uppställningen för beräkning av vinst/förlust kommer från Skatteverkets hemsida.
http://www.skatteverket.se/privat/s...gavsmahus.4.233f91f71260075abe8800033624.html

Deras sida för 2011 verkar inte vara komplett ännu.
2010 har lite mer information.

llehs skrev:
Från Skatteverkets sida, från tidigare länk




Avdragsgilla förbättringsutgifter på en bostad består av utgifter för ny-, till-, eller ombyggnad och övriga grundförbättringar, men också av utgifter för förbättrande reparationer och underhåll:
  • Nybyggnad: Innebär nyuppförande av byggnad.
  • Tillbyggnad: Innebär utökning av en byggnads volym, till exempel om du gräver ut en källare eller bygger ett inglasat uterum.
  • Ombyggnad: Ändring av byggnadens konstruktion, planlösning eller funktion till exempel om du flyttar badrummet till ett tidigare sovrum eller ändrar en vind till bostad.
  • Övriga grundförbättringar: Hit räknas utgifter för tillföra bostaden något som inte funnits tidigare, exempelvis installation av diskmaskin eller braskamin.
-----------------
Förbättringsutgifter är alltså de ingrepp som tillfört funktioner till fastigheten + underhåll från de senaste fem åren.
Så för att veta om du får dra av tex tapetseringen måste något av följande villkor vara uppfyllt:
1. Fanns det tapeter tidigare? Om inte så är det tveklöst en förbättringsavgift
2. Om det fanns tapeter sedan tidigare så måste din omtapetsering vara nyare än fem år.

Tilläggsisolering, elanslutning, VA-anslutning borde vara förbättringsutgifter.
Ska du få ett mer precist svar än så måste du nog spalta upp exakt vilka förändringar du gjort.
Samt vilket år (För att avgöra om underhållsåtgärder inträffat senaste fem åren)

Och för att få ett svar som KANSKE går att lita på måste du nog ställa frågan direkt till Skatteverket.
 
FLOHK skrev:
- Förbättringsutgifter ------------------------------- Det är denna som är intressant. Vad faller under denna katergori?
Ilehs skrev:

  • Övriga grundförbättringar: Hit räknas utgifter för tillföra bostaden något som inte funnits tidigare, exempelvis installation av diskmaskin eller braskamin.
-----------------
Förbättringsutgifter är alltså de ingrepp som tillfört funktioner till fastigheten + underhåll från de senaste fem åren.
Så för att veta om du får dra av tex tapetseringen måste något av följande villkor vara uppfyllt:
1. Fanns det tapeter tidigare? Om inte så är det tveklöst en förbättringsutgift.
2. Om det fanns tapeter sedan tidigare så måste din omtapetsering vara nyare än fem år.

Tilläggsisolering, elanslutning, VA-anslutning borde vara förbättringsutgifter.
__________________________________________________________________

Jag tycker att Ilehs beskrivning är bra.

Henri
 
Svart eller vitt ... vad du jag är med skatteverket finns det ju såklart en stor grå zon... =/
Det jag hoppade eller var intresserad av var precis det om ingen egentligen har beskrivit, alltå - vad har ni som såld och sedan dragit av vid renoveringen gjort - tapeter och sånt som står går ju att läsa sig till men vilka mer avdrag kan man göra - är det okej att dra av 2000 kr för skruv vid trallbygg eller är det "bara" trallen man får dra av på - räknas hela kostnaden för en trall (plintar, markarbete, trä plast mm..)
 
FLOHK skrev:
är det okej att dra av 2000 kr för skruv vid trallbygg eller är det "bara" trallen man får dra av på - räknas hela kostnaden för en trall (plintar, markarbete, trä plast mm..)
Alla kostnader för arbetet får dras av. Utom eget arbete.
 
Henri skrev:
Alla kostnader för arbetet får dras av. Utom eget arbete.
Ahaa, det är därför de brukar låta en gräsklippare ingå i köp av trall:wow:
 
Tyresö
saturnus skrev:
Ahaa, det är därför de brukar låta en gräsklippare ingå i köp av trall:wow:

Hahaha, eller skriva trallvirke på kvittot när man köper gräsklippare.....
 
tyresö skrev:
hahaha, eller skriva trallvirke på kvittot när man köper gräsklippare.....
Ajabaja!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.