Är det inte bättre ni väntar med att byta allt avlopp till ni ska bygga det nya badrummet?
 
Grattis till huset! :) Det skall bli kul att följa ditt projekt...
 
Grattis till huset! Glöm nu för allt i världen inte att hålla oss uppdaterade:)
 
Spännande! Grattis och lycka till med bygget!
 
Nu vill vi snart se några bilder så vi oxå få se vad ni är på väg att ställa till
 
Vi har gjort samma sak som er, köpte ett hus från 1907 som hade 50-tals standard. Jag gjorde det nödvändigaste under 4 veckor (kök, toa, ny el och vatten), sen flyttade vi in. Jag jobbade hårt under ett drygt år, i princip all ledig tid. Efter ett år var i stort sett allt det nödvändigaste klart, och då fick vi barn så tempot gick ned drastiskt :) Sen dess har jag fortsatt med finliret i lägre tempo, renovering av fasad, verandor och trädgård, inbyggd farstukvist mm. Nu 7 år senare håller vi på att bygga ut, så man håller sig sysselsatt :)

Kontentan är att om man tycker det är roligt att bygga, och man är beredd att ta ett "hundår" så är det väldigt tillfredsställande och kul.

En sak som jag ångrar i efterhand. Om man skall göra mycket själv, investera i bra maskiner dag 1, då slipper man mycket krångel....
 
Redigerat:
Nu är pappren skrivna =) Va ute och kollade igenom huset ordentligt igår och inget stambyte behövs, det va kopparrör, vad det nu innebär men bra va det! Stambytet är alltså inget just nu...
Vi köpte huset för.... trumvirvel... 200t, i en kommun där medelpriset för hus är ca 1,5 miljoner!
Badrummet blir i en "walk-in-closet" och vi hade tur eftersom avlopp ligger rakt under så det va bara att koppla på, vilket betyder att vi inte behöver bygga om ett av rummen till badrum. Vårt nya hem kommer alltså att ha 7 rum, 1 kök, 1 badrum och 2 toaletter, finns ju även dusch i källaren samt toa, men dessa vill nog ingen frisk människa använda =)
Ikea köket är utvalt och uppritat. 19000 kommer detta sluta på sen tillkommer ju golv kakel, vitvaror mm.
Har även en ev. köpare på vårt nuvarande hus =)
 
  • 88DSM53Q_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer några fler bilder =)
 
  • I8DSM5HG_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • M8DSM50N_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • M8DSM595_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj, det var billigt! Grattis. Nu har vi ju inte sett så mkt än, men det ser ut att ha potential till ngt riktigt fint.

Vad var orsaken till det låga priset?
 
cederbusch skrev:
Oj, det var billigt! Grattis. Nu har vi ju inte sett så mkt än, men det ser ut att ha potential till ngt riktigt fint.

Vad var orsaken till det låga priset?

Ja det undrar vi med... hade kunnat ge det dubbla utan problem, och om man kollar riktpriser i området, så kan man nog värdera upp det när vi har renoverat det till ungefär 5ggr inköpspriset.

Tror den dåliga fasaden på bilderna kan ha skrämt folk... men den va fin tror inte vi behöver byta en enda bräda, ev foder runt något fönster... "bara" skrapa och måla. Taxeringsvärdet va betydligt högre än inköpspriset och det är ju verkligen inte vanligt. Bara tomten på ca 1500kvm skulle kostat mer än vad vi gav, sen är det väl inte rätt säsong att sälja hus heller, men det var verkligen rätt att köpa :)
 
...sen ska vi ju byta till luft-vatten pump till hösten...ved-olja-elpatron känns ju förlegat, men funktionellt just nu då vi har 3m3 ved där vi bor nu att använda upp först...
 
  • 68DSM5I8_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • G8DSM5EG_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Q8DSM5JR_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 88DSM5F8_q70_mFile_cmOnlyScaleDown.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tänker ni kring renovering? Blåsa ut allt och renovera till nyvilla-standard, eller bevara huset som det är?

Var inte alltför snabba med att ändra på förutsättningarna för huset bara. Det ser ut att vara självdragsventilation. Med kall murstock tappar man den funktionen mer eller mindre, men sånt kanske ni har koll på. Varför inte konvertera till pellets?
 
Haha det är ju bissart hur mycket man kan få för pengarna... Min hantverkarbil kostar dubbelt så mycket som ert hus, overkligt!

Huset ser kalasfint ut och jag förstår verkligen att misär potential i det! Stort grattis igen och lycka till med renoveringen. Se till att uppdatera med bilder för detta kommer jag följa :)
 
Vad bra att du sa det om självdraget, det visste jag inte... ev så visste min man det. Vi har pellets nu, vilket vi är ganska trötta på, det har ökat så mycket i pris, reparationer, service bla. Vi ska antagligen sätta in en vattenmantlad kamin såsmåningom, men om murstocken ska vara varm för det mesta kanske detta inte duger...

Vi ska behålla det mesta så att huset behåller sin charm. Inte byta döttar lister paneler eller golv. I sovrummen på ovanvåningen blir det klickgolv eller heltäckningsmattor ovanpå de gamla trägolven. Även köket som blir nytt är i äldre stil. Vi är en retro/nostalgi familj, kör bilar från 53 och 58 på sommaren, så att bevara det gamla är vår grej =)
 
erik_n skrev:
Haha det är ju bissart hur mycket man kan få för pengarna... Min hantverkarbil kostar dubbelt så mycket som ert hus, overkligt!

Huset ser kalasfint ut och jag förstår verkligen att misär potential i det! Stort grattis igen och lycka till med renoveringen. Se till att uppdatera med bilder för detta kommer jag följa :)
Ja det känns verkligen sjukt att man har ett hus som kostade minde än bilarna man har i garaget!
Japp jag ska uppdatera så ofta jag har något nytt att komma med =) Roligt att du vill följa oss!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.