Hej,

Vi står i valet och kvalet mellan att köpa en dyr tomt i ett attraktivt område och bygga ett standardhus på den eller att köpa en billig tomt och bygga drömhuset.
Jag lutar åt det senare är det någon som har några funderingar, synpunkter ,erfarenheter om resonemanget som de vill dela med sig av?
 
För att låta lite tråkig; - att välja var man skall bo och hur man skall bo är väldigt individuellt.

Tycker dock att utgångspunkten måste börja vid platsen där man vill bo.
- Vill man bo på landet (utanför staden/samhället) så välj det.
- Vill man bo där det är tättbebyggt välj det.

När man har kommit förbi detta val kanske det finns ett antal platser där man kan tänkas bo. Beroende på vad marken kostar så får man sedan se hur långt ekonomin räcker när det gäller vilket hus man bygger. Räcker ekonomin inte ända fram kanske man kan börja med ett mindre hus och sedan bygga på.

Tror att du skall berätta vilken del av landet ni vill bo så kan ni kanske få ännu mer tips.

Lycka till :) :) :)
 
Hur ser tomterna ut?

Är det verkligen så mycket bättre område - det attraktiva med de dyra tomterna. Ibland känns det som att det är tillfälliga trender det handlar om, kanske blir området med den billiga tomten attraktiv om ett par år.

Gå runt på båda tomterna och känn efter långt ner i magen vilken som känns rätt - det brukar alltid handla om magkänslan till slut ändå - oavsett vad som kanske är mest logiskt.

 
Jag håller med husmyran - det kan bli en del spekulation i det hela. Hur länge har ni tänkt bo där?
-Ganska länge antar jag, och isf har kommunen några planer för framtiden i dessa områden officiella/inofficiella?

Och viktigast - det är ni som bäst vet hur mycket de olika faktorerna väger och hur ni tror att ni skulle trivas på de olika ställena.

-Men om ni bara funderar på det attraktiva området pga av det just är attraktivt och inte för att ni är förtjusta i området, dess läge eller vad som nu gör det attraktivt, så låter det senare, precis som du skrev, som ett bättre alternativ - i mina öron iaf.

 
Bygg där ni vill bo!
tänk långsiktigt. ett hus kan man alltid bygga ut och fixa med men flytta tomten är svårare.
 
Det enda som inte går att ändra i efterhand är läget, allt annat går att ändra!

Köp den tomt ni vill ha och bygg något billigare.
 
Håller med föregående skribenter - köp favorittomten!
 
Helt klart,

köp favorittomten - det är svårare att göra något åt den i efterhand. Även om magkänslan är rätt så tänk även på praktiska saker som kommunikationer och hur stadsplanen kommer att se ut om 10 år.

När du sedan skall välja hus så utgå ifrån ditt drömhus och skala bort de delar som du inte behöver just nu men som kan byggas till i ett senare skede när du har pengar.... Det viktigaste är att du planerar för detta så att huset ser komplett ut även efter tillbyggnaden.
Det värsta som finns är ett hus som ser tillbyggt ut. -Absolut sommarstugevarning!!! och dessutom får du mer för kåken om du skulle ändra dig.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.