Snyggt eller fult?

  • Snyggt

    2 Röster 20,0%
  • Fult

    8 Röster 80,0%
  • Antal röster
    10
Har ritat ett hus som ska passa en ganska smal tomt och min lösing för att få det att passa var att dela upp två bils garaget i två stycken en bils garage istället.. Det ena garaget har ingång till tvättstugan som i sin tur leder ut till mellan kök och entré. Det andra har bara garageporten..
Jag och min partner tvistar om huruvida folk upplever denna design... Både för ögat och funktionalitet.. (Folk har ju fristående garage).
En sak man inte ser på bilden är att entrén ligger 90cm in i gaveln..Det ser så platt ut på bilden.

Hoppas på en del insiktsfulla tycken.. Fint eller fult?
 
  • 3.23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte helt kunnig men rent personligt blir det tumme ner från min sida då det ser lite lustigt ut., ser lite malplacerat ut tycker jag.. båda garagen ser ut att vara det till och med.
 
Kanske inte kan tyda från bilden hur pass långt garagen sticker ut.. så jag bifogar en bild på en del av planlösningen.. Annars utveckla gärna mer om varför garagen ser malplacerade ut.. :)
 
  • dela av planlösning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På vilken ledd är tomten smal egentligen. Ni har ju ett BRETT hus som ni tänker nu. Och ni förlorar massor av yta framåt på tomten också med tanke på garagen och "halvrundeln" så om tomten är smal på den ledden så borde det inte bli så mycket tomt kvar på baksidan.

Jag tror inte att ni sparar så mycket yta som ni tror på det här. Jag tycker väl annars att det skulle kunna bli att se ok ut, men inte mer än så.
 
Jag brukade åka runt och spana i ett nybyggt område för att få inspiration inför vårt eget bygge förut. Där fanns ett hus med 2 enkelbilsgarage och det var absolut ett av mina favorithus i området. Det huset var i alla fall supersnyggt och ett av mina favoriter.
 
Tack för inlägget Rebecka. Tomten är långsmal.. alltså smal på bredden men sträcker sig långt bak.. tomten är 1757kvm och huset utan garage är 165kvm och gatan utanför är gatan bara en fil bred så man behöver komma upp på tomten om man ska ha gäster som kommer o parkerar.. Om garagen skulle sättas ihop kommer huset hamna ca 6 m längre bak.. Som huset ligger nu är det 13m till tomtgränsen på framsidan och vid längsta punkten på baksidan är det 33m.. Det tycker jag känns lagom.. men jag uppskattar alla inlägg :) Folk har ju olika sätt att se på saker..
Byggankan, vad kul att höra att det huset var tom ett favorithus.. Skönt att höra också att det var ett nybyggt hus och inte ett gammalt hus som bara byggts på för funktionalitetens skull.. Det betyder ju att det finns fler än jag som tycker denna lösningen är både snygg och ok i funktionalitet..
Tar gärna emot fler kommentarer :D
 
Tycker nog att det ser fint ut, roligt med en inte så konventionell lösning.
 
Jag upplever det som att garagen får för stor prioritet med den här lösningen. Garagen borde placeras så att de känns mer underordnade boningshuset. Vore jag som ni skulle jag ta med den här skissen till en arkitekt som fick uttala sig. Man kan köpa bara en timma av en arkitekt om man vill.
 
Tyresö
Rent byggekonomiskt och funktionellt så är ett dubbelgarage att föredra. Idén är riktigt ball, men jag kan hålla med Marlene att garagen får för stor betydelse i bygget.
 
Ja.. kände jag med litegrann, att garagen är in the spotlight.. och personligen är jag i stort sett nöjd med hur det ser ut... men har någon idéer om hur garagen INTE skulle kunna ta sådan framtoning med tanke på att tomten är så smal och att man vill ju inte lägga det på baksidan för då hamnar man inte nära köket om man kommer med kassar när man varit o handlat.. Det finns ju även snygga garageportar som gör att huset får en bättre karaktär..
 
  • hela nedervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger upp en bild på hela tomten med huset med..
 
  • hela tomten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Men varför inte bygga ett dubbelgarage av det garaget som är längst ut på hörnan - det garaget som är överst i bild? Eller blir det för lite plats på tomten? Det går väl att flytta hela konstruktionen några meter åt sidan på tomten.
 
Ja, det blir för lite plats.. Man får ju inte överskrida 4,5m regeln till tomtgränsen.. och skulle man göra dubbelgarage så hamnar huset längre bak på tomten eller så får man minska ner vardagsrummet betydligt :( man vill ju inte heller ha 20 meter till huset på framsidan och mindre baksida..tycker jag iaf.. men jag är intresserad av vad andra tycker med.. :) Man kanske ska sälja huset en dag?
 
Antingen får du maka på huset eller skippa den nedre garaget. Jag skulle nog gjort det senare.

Vi har tre garage och tre bilar. Alla står ute..
 
Beror lite på vilken typ av portar du tänkt dig. Helt släta vita ser ju väldigt "garagigt" ut medan tex nåt med glas ger ett helt annat intryck, bara ett exempel http://www.smebygg.se/gallery/1285865902.2407.jpg .

Sedan hade jag ritat in fönster på långsidorna, åtminstone de sidorna mot varandra, för att få det att se mer ut som flyglar till huset och inte så mycket garage. Fönstren bör vara med samma höjd som de på gaveln till höger om det vänstra garaget.
Rita in och kolla hur det blir...:)

Prioriterar också utrymmet på baksidan framför framsidand^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.